ماهان شبکه ایرانیان

مسمومیت با ویتامین A

بعضی افراد بر اثر زیاده‌روی در مصرف ویتامین‌ A ریزش مو پیدا می‌کنند و پوست‌شان دچار پوسته‌ریزی می‌شود. بزرگ شدن طحال و کبد و بی‌نظمی در قاعدگی هم در برخی مطالعات دیده شده است.

مسمومیت با ویتامین A

این ویتامین که آن را رتینول هم می‌نامند، برای کارکرد درست بسیاری از اعضای بدن لازم است. شما می‌توانید با خوردن غذاهای حاوی این ویتامین نیاز بدن خود را به آن برآورده سازید. اسفناج، سیب زمینی شیرین، کلم بروکلی، کلم پیچ، هویج و مانند اینها از منابع خوب ویتامین A هستند. ویتامین A از ویتامین‌های محلول در چربی است و از طریق چربی‌ها به نقاط مختلف بدن می‌رسد.

عوارض ناشی از مسمومیت با ویتامین A

تهوع، سردرد و کاهش اشتها

علائم مسمومیت با این ویتامین با توجه به مقدار مصرف، متفاوت است. معمولا حالت تهوع، کاهش اشتها و سردرد شایع‌ترین حالاتی هستند که در مسمومیت با ویتامین A ایجاد می‌شوند.

ریزش مو، بزرگ شدن طحال و خستگی مزمن

بعضی افراد بر اثر زیاده‌روی در مصرف ویتامین‌ A ریزش مو پیدا می‌کنند و پوست‌شان دچار پوسته‌ریزی می‌شود. بزرگ شدن طحال و کبد و بی‌نظمی در قاعدگی هم در برخی مطالعات دیده شده است. ممکن است این افراد مدام از خستگی مزمن هم شکایت کنند.
خشک شدن لب‌ها نیز یکی از علائم بسیار شایع مسمومیت با ویتامین A‌ است که معمولا در اوایل شروع اوردوز مشاهده می شود. مقدار دوز مصرفی روزانه این مکمل به سن و جنس بستگی دارد و البته اینها از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده دوز مصرفی این ویتامین هستند.

در هر حال پزشک هنگام تجویز مکمل هر نوع ویتامین تمامی شرایط بدنی و حتی روانی فرد را بررسی می‌کند تا اگر شرایط خاصی وجود دارد، دوز مکمل را طوری تنظیم کند که بیشترین فایده را داشته باشد و احتمال بروز پیچیدگی‌های احتمالی به حداقل برسد.

دوز مجاز برای کودکان و بزرگسالان

نباید به کودکان زیر سه سال روزانه بیش از 300 میکروگرم از مکمل ویتامین A‌ داد. این مقدار برای کودکان چهار تا هشت سال به روزی حداکثر 400 میکروگرم می‌رسد. نه تا سیزده ساله‌ها می‌توانند روزانه در حدود 600 میکروگرم از مکمل ویتامین A‌ بخورند و افراد بیش از سیزده  سال، باید روزی 700 تا 1200 میکروگرم ویتامین A به بدن‌شان برسد. زنان باردار و شیرده به مقدار بیشتری از این ویتامین احتیاج دارند.

به محض اینکه متوجه شدید به هر دلیلی بیش از مقدار مجاز از مکمل ویتامین‌ A‌ خورده‌اید، فورا دوز مصرفی روزانه‌تان را کاهش دهید. بهتر است مقدار ویتامین A مورد نیاز بدن‌تان را با خوردن غذاهای حاوی این ویتامین تامین کنید و برای رفع نیاز بدن‌تان کمتر به مکمل‌ها روی آورید. مصرف مکمل‌ها حتما باید تحت نظر پزشک باشد و نباید بیش از مقداری که او تجویز کرده ویتامین A وارد بدن‌تان کنید؛ وگرنه دچار مسمومیت با این ویتامین خواهید شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان