حاجی‌بابایی: پول نفت باید برای آموزش و پرورش هزینه شود

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال ۹۱ مرتب معلم‌ها را بازنشسته کرده و نیرویی را جایگزین نکردیم گفت: در آموزش و پرورش مدام گفتند ۳-۳-۶ مشکل ساز بوده است. پنج سال غفلت کردند و همه مشکلات را گردن ۳-۳-۶ انداختند.

حاجی‌بابایی: پول نفت باید برای آموزش و پرورش هزینه شود

به گزارش ایسنا، حمیدرضا حاجی بابایی  با بیان اینکه آنچه در مدرسه «معین» و ماجرای آزار جنسی گروهی از دانش آموزان اتفاق افتاد یک زخم ملی است گفت: زخم ملی را سیاسی نکنید، زیرا ظلم در حق آموزش و پرورش است.

وی افزود: باید از این موقعیت استفاده کنیم. باید همه آنها که غفلت کردند و آموزش و پرورش را محور قرار ندادند برگردند و اشتباهاتشان را جبران کنند. راهکار آموزش و پرورش پول خرج کردن است و معتقدم پول نفت باید برای آموزش و پرورش هزینه شود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش در ادامه به چالش‌های نیروی انسانی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: زمانی که بنده وزارتخانه را تحویل دادم نرم تراکم دانش آموزی در هر کلاس 22.5 بوده است، در حالی که اکنون به عدد 35 نزدیک می شود.

حاجی بابایی افزود: حدود 860 تا 870 هزار حقوق بگیر در آموزش و پرورش داریم که از این تعداد 60 هزار نفر نیروی خدماتی، 220 هزار نفر کادر اجرایی و 40 هزار نفر کارمند اداری‌اند و کمتر از 600 هزار معلم اند.

وی با اشاره به اینکه آمار دکتر زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش مبنی بر وجود 940 هزار حقوق بگیر در آموزش و پرورش اشتباه است گفت: زمانی که بنده آموزش و پرورش را تحویل دادم 930 هزار حقوق بگیر داشتیم. از آن زمان تعدادی هم بازنشسته شده‌اند و به همان نسبت جایگزین نشده‌اند. چطور ممکن است اکنون 940 هزار حقوق بگیر داشته باشیم؟ 940 هزار حقوق بگیر نداریم.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال 91، 225 هزار مدیر و مربی پرورشی و تربیتی داشتیم گفت: یک علت اتفاقات ناخوشایندی که در مدارس رخ می‌دهد نداشتن مدیر و معاون در مدرسه است. نقش مدیر و معاون کار آموزشی است نه اداری. اکنون تعداد نیروی پشتیبان مدارس کم شده است و از یک نفر به ازای هر 30 دانش آموز به یک نفر به ازای هر 70 دانش آموز رسیده و معنای آن این است که مدیران و معاونان و به عبارتی ضریب امنیت و کیفیت مدارس را کاهش دادیم.

حاجی بابایی تاکید کرد: وضعیت آموزش و پرورش وخیم تر از این حرف‌هاست. در مهر1391 نظام آموزش و پرورش به 3-3-6 تبدیل شد که مطابق سند تحول بنیادین بود. در آن سال مدارس معلم کافی داشتند و حدود 70 هزار مربی و 220 هزار پشتیبان هم داشتیم. در دوره دبیرستان نیز مقداری معلم مازاد داشتیم زیرا پایه هفتم حذف شده بود. بناشد در دانشگاه فرهنگیان 23 هزار نفر جذب کنیم تا کسری نیرو به ازای بازنشسته ها جبران شود. در واقع باید هر سال حداقل 60 هزار دانشجو می‌گرفتیم.

وی ادامه داد: اما از سال 91 مرتب معلم‌ها را بازنشسته کردیم و نیرویی را جایگزین نکردیم و در آموزش و پرورش مدام گفتند 3-3-6 مشکل ساز بوده است. پنج سال غفلت کردند و همه مشکلات را گردن 3-3-6 انداختند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه راهکار ساماندهی نیروی انسانی، نظام رتبه بندی و مهندسی نیروی انسانی است که دو روی یک سکه‌اند عنوان کرد: نظام رتبه بندی تاکید دارد باید گام هایی را برداریم که تا 10 سال آینده همه معلمان در دوره ابتدایی دارای لیسانس آموزش ابتدایی باشند و در دوره متوسطه نیز معلم غیرمتخصص وجود نداشته نباشد و در نهایت توازن نیروی انسانی برقرار شود.

حاجی بابایی افزود: در حال حاضر معلمان حق‌التدریسی و نهضتی مشغول فعالیت‌اند که باید از آنها استفاده کنیم. امسال دانشگاه فرهنگیان باید بالای 50 هزار دانشجومعلم بگیرد. قلب سند تحول معلم است. اگر چهار سال روی تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان کار کنیم دچار بسیاری مشکلات نمی‌شویم. این در حالی است که دانشگاه فرهنگیان را در این پنج سال تقریبا تعطیل کردیم و پردیس‌های دانشگاه کم جمعیت و خالی است.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با تاکید بر اینکه طبق قانون برنامه ششم توسعه و سند تحول جذب نیرو جز از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی نباید انجام شود گفت: وزیر آموزش و پرورش در حال پیگیری برای جذب 25 هزار دانشجومعلم است، مگر نمی‌دانید با کسری 350 هزار نیرو در این چندسال روبرو می‌شوید؟ آموزش و پرورش مظلوم است و سریع میگویند تراکم کلاس ها را 40 نفره می‌کنیم. در این چندسال همه نماینده ها جلوی خصوصی سازی را گرفتند. متاسفانه همه عزم خود را جزم کرده اند آموزش و پرورش را خصوصی سازی کنند. خصوصی سازی ظلم به مردم است.

زاهدی: یک مشاور به ازای هر 300 دانش‌آموز داریم تعطیلی امور تربیتی در مدارس

به گزارش ایسنا، محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه باید به ازای هر96 دانش آموز یک مربی تربیتی در مدارس داشته باشیم گفت: اما اکنون به ازای هر 300 دانش آموز یک مربی تربیتی داریم و معنایش این است که امور تربیتی دارد تعطیل می‌شود.

وی با اشاره به حادثه آزار جنسی گروهی از دانش آموزان در تهران اظهار کرد: به محض اینکه از موضوع مطلع شدیم در کمیسیون آموزش جلسه‌ای تشکیل دادیم و مسئولان آموزش و پرورش حضور یافتند و گزارش دادند. چهارشنبه بعدازظهر نیز دو ساعت در وزارتخانه جلسه داشتیم که ابعاد کار و نحوه پیگیری مشخص شد. تا آن زمان طبق بررسی‌ها ابعاد ماجرا آنقدر حاد نبوده که بویژه رسانه‌های خارجی به آن دامن می‌زدند.

وی افزود: یک ناظم که نیروی رسمی و معلم نبوده فعل حرام و کارخلافی را مرتکب شده است. اما به گونه‌ای دارند فضا را آلوده می‌کنند که گویی همه فرهنگیان مشکل دارند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرهنگیان فرهیخته‌ترین قشر کشورند و نباید کاری کنیم ساحت آنها خدشه دار شود گفت: این جفا به فرهنگیان است و از رسانه‌ها می‌خواهیم رعایت کنند. دستگاه قضایی در حال رسیدگی به پرونده است و مقام معظم رهبری هم دستور دادند میزان جرم هر چقدر است حدود الهی اجرا شود.

زاهدی در بخش دوم سخنانش با بیان اینکه اکنون حدود 13.5 میلیون دانش آموز داریم گفت: تا سال 1400 حدود 14 میلیون و 200 هزار، در سال 1405 ، 15 میلیون و 400 هزار و  در سال 1410، 14 میلیون و 100 هزار دانش آموز خواهیم داشت. همچنین  در سال گذشته 43 هزار نفر، در سال جاری 60 هزار نفر، در سال 98، 75 هزار نفر، در سال 99 حدود 80 هزار نفر و در سال 1400، 97 هزار نفر از فرهنگیان بازنشسته می شوند که مجموع آنها به 354 هزار نفر می‌ رسد.

وی افزود: 940 هزار حقوق بگیر در آموزش و پرورش و کل شاغلان اداری و خدمتگزار نیز 90 هزار نفر هستند. تا سه سال گذشته به ازای هر 30 دانش آموز یک نیروی پشتیبان اعم از مدیر و ناظم و مربی داشتیم که اکنون به یک نیرو به ازای هر 70 دانش آموز رسیده است. در واقع از شمار نیروهای پشتیبان کاسته شده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید به ازای هر چهار دانش آموز نیز یک ساعت مربی برای امور تربیتی داشته باشیم گفت: به عبارتی  باید هر96 دانش آموز یک مربی تربیتی داشته باشند اما اکنون به ازای هر 300 دانش آموز یک مربی تربیتی داریم و معنایش این است که امور تربیتی دارد تعطیل می‌شود. علاوه بر این طبق قانون باید به ازای هر 288 دانش آموز یک مشاور داشته باشیم که اکنون این آمار به ازای هر 500 نفر یک مشاور است.

زاهدی افزود: در واقع باید در سال جاری یک میلیون و 210 هزار معلم، کادر خدماتی اداری، مشاور و مربی تربیتی داشته باشیم تا استانداردها رعایت شود. آموزش و پرورش برای کادر آموزشی‌اش نیز حداقل 825 هزار معلم نیاز دارد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه اگر بخواهیم استانداردها را رعایت کنیم بالغ بر 300 هزار نیرو تا سال 1400 نیاز داریم گفت: اکنون طبق آمار 100 هزار نیروی حق التدریس و خرید خدمت داریم که برای جذب آنها طرحهایی در مجلس داشتیم. چرا دولت برای جذب این نیروها حتی با شرط شرکت در آزمون مقاومت می‌کند؟ باید اینها را بکارگیری کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان