فرادید؛ با عرضه نخستین سری از خودروهای آلمانی
بورگوارد به مشتریان ایرانی، زنگ خطر برای واردکنندگان کرهای و ژاپنی شاسی بلندهای کوچک و متوسط مثل نیسان به صدا درآمد. بررسیها نشان میدهد ویژگی اصلی مدل 7نفره بورگوارد بیایکس7 که از روز گذشته وارد بازار ایران شده را میتوان کیفیت ساخت مناسب در کنار قیمت متعادل و البته تازگی طراحی و برند نام برد.
به گزارش فرادید، این برند تازهوارد که سابقه موفقیتش در اروپا به حداقل 70 سال قبل برمیگردد حالا پس از یک دوره غیبت، با قدرت به بازارهای جهانی برگشته است. بورگوارد یکی از قدیمیترین شرکتهای خودروسازی آلمانی است که درسال1919درشهر برمن آلمان تاسیس شد و تا میانه دهه 70 میلادی به کار خود ادامه داد تا اینکه ورشکست شد. این شرکت درسال2008توسط شرکت چینی فوتون که سازنده محصولات تجاری و کامیونتهای سبک است خریداری و مجددا احیاشد.
بورگوارد که یکی از نخستین برندهای اروپایی مشتاق به حضور در بازار ایران بود، پس از امضای قرارداد رسمی با یک واردکننده ایرانی در پسابرجام، اخیرا برای مدل بزرگتر خود در بازار ایران بهایی 299 میلیون تومانی انتخاب کرده و نخستین سری از محصول مدرن بیایکس7 را تحویل مشتریان ایرانی داده است. در بخشهای مجزا ضمن معرفی مدل بیایکس7 از شاسیبلندهای همرده، چشمانداز بازار و مشخصات فنی این تازه وارد آلمانی صحبت خواهیم کرد.
معرفی
بیایکس7 یک اسیووی دودیفرانسیل اروپایی است که با داشتن سه ردیف صندلی، موتور توربو و لیست تجهیزات نسبتا بلند از جمله خودروهای تازهوارد چینی-اروپایی به بازار ایران است. این اولین خودروی تولیدشده توسط بورگوآرد پس ازبازگشت به مسیر تولید است که در رده شاسیبلندهای متوسط نیمهلوکس تلاش دارد سهم بازاری مناسب خود را در کشورهای کوچک و بازارهای نه چندان توسعه یافته به دست آورد.
بیایکس7که درسال2015 در نمایشگاه خودرو ژنو رونمایی شده، در سه سال اخیر نیز مجموع فروش خود را به حدود 100 هزار دستگاه رسانده و توانسته اعتماد مشتریان را جلب کند. این خودرو که با کمک قطعهسازانی از چهار گوشه دنیا تولید شده نخستین بار در بهار 2016 در شهر پکن چین به خریداران چینی معرفی و با استقبال بزرگترین بازار خودرو جهان روبرو شد.
تاریخچه
سال 1929 در میانه دو جنگ جهانی خانمانسوز، کارل ویلهلم بورگوارد با تاسیس یکی از خاصترین برندهای صنعت خودرو آلمان تلاش کرد تا با محصولاتی از مرسدس بنز به رقابت بپردازد. محصولاتی نظیر هانسا 1300 و هانسا 1500 در کنار کوپه/ رودستر اسپورت ایزابلا از جمله خودروهایی بودند که بورگوارد توانست با تولید آنها طعم موفقیت را بچشد.
محل تاسیس بورگوارد مثل خودروسازان دیگر کشور آلمان اشتوتگارت و شهر برمن بوده ضمن اینکه کارخانه بورگوارد در همین منطقه واقع بود. وضعیت شرکت هم تا سال1959 مناسب بود تا اینکه افت فروش و مسائل مالی متعدد باعث شد تا این شرکت به مدت 54سال تعطیل شود.
کریستین بورگوارد نوه ویلهلم بورگوارد موسس فقید شرکت اما با کمک کنسرسیوم صنعتی فوتون بیکی موتور چین (Beiqi Foton Motor) در سال 2008 شرکت را از نو تاسیس کرد و به فاصله 6سال بعد نخستین محصولش را روانه بازار مصرف نمود. بورگوارد که به غیر از چین، در کشورهای حاشیه خلیج فارس، آرژانتین، برزیل و استرالیا هم عرضه میشود قصد دارد به زودی وارد بازارهای اروپایی شده و فروش خود را در زادگاهش از سر گیرد.
واحدهای تولیدتنها واحد تولید بورگوارد در شهر پکن کشور چین قرار داشته و تحت مدیریت و نظارت مستقیم شرکت چینی فوتون به کار خود ادامه میدهد. در عین حال استودیو طراحی بورگوارد در شهر اشتوتگارت آلمان قرار داشته و این شرکت اخیرا محصول
کانسپت ایزابلا را با فرمی پیشرو، ایندهنگرانه و اصیل در نمایشگاه خودرو فرانکفورت 2017 رونمایی کرده است.
این شرکت تلاش دارد تا تعداد محصولات خود را در افق سال 2021 به 6 مدل رسانده و در بخش خودروهای الکتریکی هم حرفهایی برای گفتن داشته باشد. افق چشم انداز
فروش بورگوارد ، رساندن سهم بازار این شرکت به بالای 500 هزار دستگاه در سال در جهان است.
طراحی ظاهریبیایکس7 را باید ترکیب خلاقانه بنز و هیوندای به عنوان نمادهای دو سبک مختلف خودروسازی دانست. اگر مرسدس بنز را به واسطهاصالت وکیفیت بالای تکنولوژی میشناسیم، هیوندای هم نماد ساخت خودرو با کمترین قیمت، بیشترین اغواگری و سطح مناسب تجهیزات است، بورگوارد نیز تلفیقی دقیق از این دو سبک است.
این روایت شاید اندکی اغراقآمیز باشد اما اگر یک بار پشت فرمان این اسیووی زیبا و جذاب آلمانی بنشینید آن وقت میفهمید که ظاهر شکیل مرسدس بنز را با قیمت هیوندای و کیفیت ساخت بالا خواهید خرید و از سواری و
رانندگی با بیایکس7 هرگز خسته نمیشوید.
طراحی داخلیترکیب داخلی بورگوراد گرچه مستقل و بدون هرگونه اغراق طراحی شده ولی نشانههایی از فضاسازی کابین ب.ام.و، آئودی و حتی مرسدس بنز را با خود دارد. البته کلیت این بخش شباهت زیادی به مدل ایکس5 ب.ام.و دارد و با داشتن یک مانیتور بزرگ در مرکز داشبورد، چرمدوزی روی بخش میانی داشبورد، استفاده از آلومینیوم و نیز چوب ترکیبی نسبتا لوکس و موزون را برای سرنشینان خودرو فراهم کرده است.
فضای داخلی بورگوارد bx7 که به محصولات یک رده بالاتر شبیه است
اتاق خودرو مخصوصا در بخش طراحی غربیلک فرمان، نحوه رنگبندی، چیدمان ادوات و البته تودوزی داخلی شباهت بسیاری به محصولات بنتلی دارد ضمن اینکه ویژگیهای شخصی این برند را نیز میتوان در جاهایی مثل رودریها، روکش صندلیها و نیز کفپوشها مشاهده کرد.
مشخصات فنی
موتور این خودرو طبق ادعای برخی رسانههای چینی از تکنولوژی میتسوبیشی سود میبرد گرچه شرکت چینی فوتون اعلام کرده این موتور را با همکاری چند شرکت آلمانی و ژاپنی به روزرسانی و ارتقا داده است. فوتون به عنوان مالک بورگوارد همین موتور را در مدل زمخت خود یعنی ساوانا هم به کار بدره که عملکرد مناسبی دارد.
این یعنی موتور سری بیایکس7 یک نمونه اختصاصی از سازنده چینی بوده که در دامنه گستردهای از محصولات این برند مورد استفاده قرار میگیرد. بر این مبنا بیایکس7 جوان با داشتن توانی معادل 220اسب بخار قدرت که از طریق جعبهدنده 7 سرعته به چرخهای جلو این خودرو انتقال مییابد، محصولی بالاتر از خودروهای این رده از بازار به لحاظ وضعیت پیشرانه است. در ضمن گشتاور این آلمانی تازه از راه رسیده 300 نیوتنمتر است در حالی که شتاب صفر تا 100 کیلومتر خودرو به 8ثانیه محدود میشود.
البته چندی پیش مدیرعامل بورگوارد خبر داده که مدل بیایکس7 نسخهای هیبریدی هم خواهد داشت که به شدت نسبت به نمونه بنزینی بهینه است. گویا مدلی که بورگوارد بیایکس7قرار است با فرمت هیبریدی به بازار ارائه کند از قدرتی معادل295 اسب بخار بهره خواهد برد و فقط با تکیه بر باتریهایش تا 60کیلومتر برد دارد.
در بخش دیگر، بورگوارد بیایکس7 به لطف استفاده از سیستم دودیفرانسیل هوشمند سواری با کیفیتی داشته و تعادل بالایی را در پیچها، مناطق کوهستانی و سنگلاخی و سفرهای بین شهری دارد. بررسی تستهای مختلف نشریات خارجی از این اتومبیل 300 میلیون تومانی نشان میدهد بورگوارد بیایکس7 به غیر از اندکی تعلل توربو، محصولی سریع و پرکشش است که هماهنگی مناسبی بین موتور و جعبه دنده آن وجود دارد.
لیست امکاناتاز جمله امکانات بورگوارد بیایکس7 که اخیرا تحویل مشتریان ایرانی شده میتوان به شش ایربگ، سانروف پانوراما، تهویه سه گانه اتومات، وای فای داخلی، نویگیشن، کنترل پایداری، ترمز پارک، 9 اسپیکر ( 6 اسپیکر استاندارد)، ورود بدون کلید ، استارت دکمه ای،هشداردهنده خواب آلودگی راننده، مانیتور 12.3 اینچی لمسی (8 اینچی لمسی استاندارد)، دوربین 360 درجه، دوربین عقب، نایت ویژن، سنسور باران، سنسو باد تایر، سنسور جلو و عقب، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه های تاشو برقی با حافظه، دیلایت، اتولایت، چراغهای زنون چرخشی، مه شکن جلو، نورپردازی داخلی، روکش چرم صندلی ها و فرمان و تنظیم برقی صندلی های جلو اشاره کرد.
سطح ایمنیوضعیت بورگوارد در زمینه ایمنی ابدا مشخصا نیست و نمیتوان به طور قطع این ئخودرو را محصولی ایمنی یا امن نامید. تلاش ما و برخی دیگر از سایتهای وطنی برای دستیابی به فیلم تست تصادف محصولات بورگوراد بینتیجه بوده و هیچ عکس یا اطلاعات مدقنی از تستهای یوروانکپ که به بررسی این خودرو پرداخته باشد در فضای اینترنت یافت نمیشود.
البته طبق ادعای بورگوارد، کراساورBX7 توسط شرکت آلمانی رینلند، آزمونهای مرتبط با استاندارد ایمنی و حوادث را با موفقیت پشت سر گذاشته و امتیازی معادل 5 ستاره دریافت کرده است. خودروهای ساخت چین مثل BX7، با توجه به اینکه در اروپا تولید و عرضه نمیشوند، قابل پذیرش توسط بنیاد رسمی آزمایش ایمنی در این قاره (Euro NCAP) نیستند. به همین دلیل توسط نهادهای خصوصی معتبر نظیر TÜV Rheinland آلمان بررسی میشوند. این خودرو علاوه بر داشتن مجموعه کامل ایربگها، به سیستمهایی نظیر کنترل پایداری و تعادل بدنه، ترمز ضد قفل (ABS)، تقسیم نیروی ترمز (EBD) و جلوگیری از لغزش (VSC)، هشدار نقطهی کور، قفل دیفرانسیل، حفظ خودرو در شیب و فشارسنج باد لاستیک مجهز است.
گنجایش و کاراییبیایکس7 با حدود 4.7متر طول قادر به گنجایش هفت سرنشین است ویک گزینه ایده آل برای خانوادههای پرجمعیت به حساب میآید. طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور این خودرو به ترتیب معادل 4.71، 1.91، 1.69 و 2.76 متر است که آشکارا زمینه برتری این خودرو بر مدلهای کرهای و ژاپنی همرده را از میتسوبیشی و تویوتا تا رنو و نیسان فراهم کرده است. صندوق بار خودرو اب داشت 380 لیتر گنجایش فضای خوبی را برای جا دادن وسایل مسافران فراهم میکند ضمن اینکه با خواباندن صندلیهای ردیف سوم میتوان این حجم را تا حدود 750 لیتر افزایش داد. به لطف استفاده از موتوری بهینهسازی شده مصرف سوخت این آلمانی هفت نفره در رنج ترکیبی حدود 9 لیتر است که در این کلاس کاملا مناسب به نظر میرسد.
چشم انداز بازاربورگوارد سال گذشته محصولی کانسپت با نام ایزابلا را که سدانی اسپورت لوکس و فانتزی است در نمایشگاه خودرو پاریس معرفی کرد که همه کارشناسان صنعت خودرو را به تعجب وا داشت. حجم تکنولوژیهای جدید به کار رفته در این خودرو در کنار موتور التریکی بردبلند و اصالت طراحی بدنه و اتاق که برگرفته از مدل 1955 ایزابلای بورگوراد است بهترین نشانه برای درک سطح توان و کیفیت بورگوارد جوان است.
در عین حال استخدام طراحان و مهندسانی به نام از گروه فولکسواگن که سابقه فعالیت در آئودی، سئات و مینی را دارد، این قدرت را به بورگوارد داده تا همپای بهترین برندهای صنعتی آلمان کیفیت بینظیر خودروهای ژرمن را به خریداران ایرانی ارائه کند. بورگوارد اگر با همین فرمان در ایران به پیش رود به زودی به یکی از نامهای قابل اعتنا در بازار مصرف خودروهای وارداتی بدل خواهد شد.
قیمت این آلمانی جوان که به یک صفحهنمایشی و سیستم سرگرمی، وای-فای، مانیتورینگ 360 درجه اطراف خودرو و سیستم پارک کمک الکترونیکی نیز مجهز است درمدل پایه در فولترین نمونه چین حدود 240 هزار یوان قیمت داشته و محصولی نسبتا گرانقیمت است. کیان موتور وارنا نماینده برند بورگوارد در ایران
قیمت بورگوارد بیایکس7 گونه التیمات را در حالی حدود 299.600میلیون تومان قیمتگذاری کرده است که بهای این اتومبیل در بازار تهران در نخستین روز عرضه به بیش از 355 میلیون تومان رسیده است.
جمع بندیبه غیر از گنجایش 7سرنشین که در بین تمامی رقبای این خودرو را یک پله بالا میبرد، استفاده از چرم، چوب، آلومینیوم در کنار پلاستیک باکیفیت موجب خواهد شد بهای 300 میلیونی را برای این خودرو ناچیز بدانید. درحالی که محصولی مثل ایکس تریل تنها به لطف اعتبار برندش، بدون کمترین زیبایی ظاهری و البته سطح پایین آپشنها و کیفیت نه چندان دلچسب اتاق بهایی 340 تا 360 میلیونی دارد محصول آلمانی بورگوارد با ابعادی بزرگتر، موتوری قویتر، تجهیزاتی بیشتر و قیمتی کمتر میتواند خنده را به کام مشتریان ایرانی بنشاند. در واقع اگر کمی شانس با بوگوارد بیایکس7 یار باشد، این دورگه آلمانی –چینی خواهد توانست بخش زیادی از بازار خودروهای کرهای و ژاپنی را به خود اختصاص دهد.