۷ راهکار برای تسکین دندان درد

در زمانی که امکان مراجعه به دندان پزشک ندارید و درد دندان گرفتارتان کرده است با راهکارهای زیر می توانید امیدوار باشید که دردتان را تا حد ممکن کنترل کنید و تا زمان مراجعه برای درمان قطعی درد کمتری بکشید.

مجله دنیای سلامت: درد دندان شما ممکن است علل مختلفی داشته باشد. ممکن است شما در بین جلسات درمان یا بعد از تمام شدن درمان به درد دچار شوید. لذا دندان پزشک ممکن است برای کنترل درد شما، تمهیدات متفاوتی در هر مرحله درنظر بگیرد.

امروزه با وجود کلینیک ها و مراکز شبانه روزی احتمال اینکه در بیشتر ساعات شبانه روز دسترسی به درمان های اورژانس دندان پزشکی داشته باشید بسیار محتمل است . اما شرایطی وجود دارد که واقعا به یک دندان پزشک دسترسی ندارید یا امکان مراجعه برایتان به مراکز در دسترس ممکن نیست. در زمانی که امکان مراجعه به دندان پزشک ندارید و درد دندان گرفتارتان کرده است با راهکارهای زیر می توانید امیدوار باشید که دردتان را تا حد ممکن کنترل کنید و تا زمان مراجعه برای درمان قطعی درد کمتری بکشید.

7 راهکار برای تسکین دندان درد

1- داروهای خوراکی اولین و بهترین گزینه برای کنترل درد دندان شما هستند. به شرطی که منع مصرفی در مورد داروهای خوراکی ضددرد که به آن ها اشاره می شود، نداشته باشید. قرص های روی پیشخوان داروخانه ها (OTC) در کنترل دردهای دندانی موثرند. ایبوپروفن و استامینوفن شایع ترین و موثرترین این دسته از داروها هستند. برخلاف تصور عمومی که در مورد قرص دندان درد بودن مفنامیک اسید وجود دارد (و نسخه پیچ های داروخانه ها بیشتر به آن دامن می زنند) قرص یا شکل ژلاتینی/ کپسولی ایبوپروفن مناسب ترین دارویی است که می توانید به قیمت ارزان و بدون نسخه برای دندان درد ناغافل خود تهیه کنید.

قرص های ترکیبی ضددرد حاوی ایبوپروفن هم برای این منظور بسیار مناسبند. این داروها را می توانید با مصرف دو قرص یا کپسول شروع کنید و تا زمان مراجعه به دندان پزشک هر شش ساعت تا چهار ساعت یکبار ادامه دهید.

2- در دردهای نبض دار که موقع خوابیدن شما شروع می شود یا از خواب بیدارتان می کند، یک بالش بلند طوری که سرتان بلندتر از بدنتان قرار گیرد ممکن است اجازه بدهد که تا صبح بتوانید بخوابید!

3- سعی کنید از تحریک حرارتی دندانتان زمانی که دردهای متناوب دارد خودداری کنید. بسیاری از اوقات دمای پایین یا بالا می تواند عامل محرک دندان درد باشد. اما مواردی هم وجود دارند که درد دندان فقط با سرما آرام می شود. در این حالت (Hot tooth) می توانید از کمپرس آب سرد یا یخ برای پایین آوردن دما در ناحیه و کاهش درد استفاده کنید!

4- اسپری های بی حس کننده، خمیردندان، قطره های گیاهی ضدرد و برخی داروهای گیاهی سنتی مانند گل میخک ممکن است در کنترل درد موثر باشند. سیر، عسل، فلفل، نمک، پونه، پوست انار، ریشه زنجبیل، برگ چای و موادی از این دست هم در قدیم برای تسکین دندان درد استفاده می شده اند. استفاده از این ها در موارد اورژانس ممکن است در تسکین درد شما موثر باشد هرچند که از نظر علمی کارآیی دقیق یا مکانیسم ضددرد این مواد اثبات نشده باشد، تا زمانی که اطمینان دارید سمی یا مضر نیستند می توانید از آن ها کمک بگیرید.

7 راهکار برای تسکین دندان درد

تانین موجود در چای و اوژنول میخک اثر مشخص ضددرد دارند ولی اثر آن ها به صورتی که شما می توانید استفاده کنید در منابع دندان پزشکی به اثبات نرسیده است. یادتان باشد که دندان درد شدید موجب نشود که به مواد شیمیایی و چیزهای عیجب و غریب مثل روغن ترمز (!)، اسید باطری و... متوسل شوید! سمیت این مواد ممکن است خطرناک باشد. خمیردندان می تواند در مواردی که حفره ایجاد شده است با قرارگرفتن روی حفره درد را کاهش دهد.

5- الکل، مواد مخدر یا سیگار راه های کنترل درد دندان نیستند. داروهای خواب آور و آرامبخش هم در صورتی که از سوی پزشک قبلا تجویز نشده باشند، برای استفاده در مواقع دندان درد مجاز نیستند. این مواد و داروها صرف نظر از اعتیادآور بودن، ممکن است  اثرات مضر جبران ناپذیری داشته باشند.

6- قطع شدن درد به معنی عدم نیاز به مراجعه نیست. درد درواقع یک اخطار از سوی بدن در مورد آسیب یا احتمال آسیب می باشد. پس حتی در صورت قطع شدن درد، به دندان پزشک مراجعه کنید تا علت درد مشخص شده و برای درمان قطعی آن اقدام شود. تاخیر در مراجعه علاوه بر تخریب بیشتر دندان و تحمیل هزینه های بیشتر مالی، درمان شما را پیچیده تر کرده و حتی ممکن است به از دست رفتن دندان شما منجر شود.

7- اگر داخل دندانتان حفره ا یجاد شده و درد دندانتان با حرارت یا برخورد غذا تحرک می شود، می توانید با آدامس (ترجیحا بدون قند) یا پنبه تمیز داخل اتاقک حفره را به طور موقت بپوشانید. از خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم، خیلی سرد و شیرین اجتناب کنید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان