خودروسازان و کمپانی های فعال در صنعت خودروسازی کانسپت های متفاوتی در طول تاریخ این صنعت معرفی کرده اند که گاها بعضی از این کانسپت ها از طراحی های هجومی و رادیکالی نیز برخوردار بوده اند اما به راستی بهترین کانسپت معرفی شده تاکنون کدام است؟
هرچند که بسیاری از کانسپت های معرفی شده هرگز به مرحله تولید نمی رسند اما این نکته را نمی توان کتمان کرد که خودروهای خارق العاده و محبوب بسیاری از دل همین کانسپت های خیرکننده ی نمایشی خارج شده است.
احتمالاً اگر آشنایی مختصری با کانسپت های معرفی شده در تمام طول عمر صنعت خودروسازی داشته باشید برای اعطا کردن لقب بهترین در این زمینه دچار سردرگمی خواهید شد. لیست بهترین کانسپت های معرفی شده می تواند بسیار طولانی باشد و حتی برای هر خودرو دوستی نیز می تواند متفاوت تعریف شود اما از دیدگاه نویسنده مجله خودروئی roadandtrack بدون شک لقب بهترین به کانسپت لانچیا استراتوس زیرو تعلق می گیرد. این کانسپت یکی از بهترین طراحی های خانه طراحی برتونه است.
در دهه هفتاد میلادی رقابت سختی بین خانه طراحی برتونه و کمپانی طراحی ایتالیایی پینین فارینا صورت گرفت. هر دو کمپانی بسیار مصمم بودند که با معرفی یک کانسپت فوق العاده هم دیگر به چالش بکشند. کانسپتی که کمپانی برتونه معرفی کرد لانچیا استراتوس زیرو نام داشت. در ابتدا نوچو برتونه (مدیر کمپانی برتونه) قصد داشت که این کانسپت را با نام استراتو لیمیت (به معنی یک شی فضائی محدود شده) معرفی کند اما در نهایت نام فعلی این کانسپت به آن تعلق گرفت که البته در بین بسیاری از طرفداران با نام زیرو نیز شناخته می شود.
این طرح اولیه که توسط مارچلو گاندینی ارائه شده بود، سنگ بنای طراحی لانچیا استراتوس اسپرتی شد که سال بعد معرفی گردید. نمای این خودرو به شکلی است که گویی برای طراحی آن، از یک ورقه فولادی الهام گرفته شده است. طرح متفاوت و منحصر به فرد این کانسپت مثلت شکل واقعا دیدنی بوده و توجه هر مخاطبی به سمت خود جلب می کند.
قسمت های جلویی کانسپت کاملا با چراغ پوشیده شده و تنها راه ورود سرنشین و راننده به کابین خودرو سقف شیشه ای مانند کانسپت است. نکته جذابی که در مورد این مفهوم مطرح است این است که فارغ از طراحی خاص و منحصر به فرد آن، بسیار کاربردی مهندسی شده است.
شاید برای شما جالب باشد که بدانید طراح این کانسپت، مارچلو گاندینی همان طراح نابغه ای است که بعدها طرح خودروهای لامبورگینی میورا و آلفارومئو کابارو را ارائه داد.
در آن زمان طراحی زیرو توانست نظر بسیاری از خودرو دوستان را به سمت خود جلب کند. این خودرو به معنی واقعی کلمه نوید بخش آینده روشن کمپانی برتونه در زمینه کانسپت ها بود. چراغ های جلوی این کانسپت که یک دست و مرتب در جلوی خودرو خودنمائی می کردند، بسیار دراماتیک بوده و توجه بسیاری را به سمت خود جلب کرد. جالب بدانید که همین چراغ های نواری قادر بودند 55 وات انرژی را در هر ثانیه مصرف کنند.
قسمت جلوئی و کاپوت خودرو کاملا اهداف آئرودینامیکی طراح را نشان می دادند. در واقع برتونه با طراحی این خودرو قصد داشته است که خود را در زمینه آئروداینامیک نیز بسنجد. درست زمانی که پینین فارینا با کانسپت مودلو که ارتفاعی به طول 93.5 سانتی متر داشت برتوله را به چالش کشید این کمپانی با کانسپت زیرو توانست به تمام معنا پینین فارینا را شکست بدهد. چرا که کانسپت مورد بحث ما تنها 84 سانتی متر از سطح زمین فاصله داشت.
بنا به گفته های اجلینو پاجلیانو یکی از افراد مشغول در استدیو طراحی بارتونه پیاده سازی و تامین قطعات این کانپست به واسطه کمپانی لانچیا صورت گرفته است. لانچیا این طرح اولیه را به کمک یک موتور 1.6 لیتری و 4 سیلندر فول ویا HF پیاده سازی کرده و شاسی خودرو نیز به صورت اختصاصی برای آن ساخته شده است.
بد نیست بدانید در مجموع ساخت این کانسپت در سال 1970 در حدود 40 میلیون لیر (به نرخ امروز چیزی بیشتر از 500 هزار دلار) هزینه داشت. این در حالی است که ساخت نسخه کوپه مخصوص رالی فول ویا HF لانچیا در هم زمان 2.25 میلون لیر هزینه در برداشت.
در ادامه از شما دعوت می کنیم ضمن مشاهده یک ویدئو از لانچیا استراتوس زیرو نظر خود را در این باره با ما درمیان بگذارید:
بهترین کانسپت معرفی شده از دیدگاه شما چیست؟