فراری F40 را می توان یکی از شاخص ترین سوپر اتومبیل های تاریخ نامید. این خودروی موتور وسط که به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس فراری ساخته شده بود، بین سال های 1987 تا 1992 تولید شد. در آن زمان F40 سریع ترین، قدرتمندترین و گران ترین اتومبیل مزین به نشان اسب رقصان به شمار می رفت و با طراحی مدرن و زیبای خود گویی به آینده تعلق داشت.
مارانلویی ها هرگز دوست نداشتند که نسخه مسابقه ای F40 را ارایه کنند. با این حال با اصرار مدیر یکی از شرکت های وارد کننده محصولات فراری به فرانسه این اتفاق رخ داد و مدلی مخصوص پیست با پسوند LM که از Le Mans برگرفته شده بود، متولد گشت.
این نسخه از فراری F40 با قوانین و مقررات انجمن بین المللی ورزش های موتوری (IMSA) همخوانی داشته و تنها به تعداد 19 دستگاه تولید شد. از آنجایی که نسخه LM برای تاخت و تاز در پیست توسعه یافته بود، از لحاظ فنی و ظاهری تفاوت هایی با مدل خیابانی داشت.
باله و دیفیوزر بزرگ تر، دیسک های ترمز قطورتر با کالیپرهای بزرگ تر، سیستم تعلیق و گیربکس بازنگری شده، تایرهای پهن تر و فضای داخلی با اجزای کمتر و نشان دهنده دیجیتال برخی از تفاوت های F40 LM با نسخه سر به زیرتر خیابانی بودند.
از میان 19 نسخه LM فراری F40، چهار دستگاه برای مسابقات کلاس GTC آماده شده بودند. به تازگی یکی از این چهار دستگاه فوق العاده کمیاب به فروش گذاشته شده که می تواند یک گزینه بسیار ارزشمند برای کلکسیونرها باشد.
مدل مذکور در شرایط ایده آلی نگهداری شده و تنها 1616 مایل (معادل 2600 کیلومتر) کارکرد دارد. نیروبخش این خودرو همان موتور 2.9 لیتری V8 توئین توربویی است که در نسخه خیابانی به کار گرفته شده، اما به لطف تغییراتی مثل استفاده از توربوشارژرهای متفاوت، انژکتور برقی Weber-Marelli و اینترکولر Behr قادر است 720 اسب بخار قدرت تولید کند. بد نیست بدانید نسخه خیابانی 470 اسب بخار دارد.
یکی از ویژگی های ظاهری بسیار جذاب F40 خیابانی چراغ های مخفی شونده آن بود که متاسفانه در نسخه مسابقه ای به دلیل کاهش وزن و ایرودینامیک بهتر جای خود را به نمونه های ثابت داده اند. با حذف دیگر اجزای غیر ضروری وزن کلی F40 LM از 1352 به 1050 کیلوگرم رسیده است.
چنانچه فردی علاقه مند به این سوپر اتومبیل نوستالژیک باشد، باید 6.1 میلیون دلار برای آن کنار بگذارد. اگر چه با این رقم می توان دو دستگاه لافراری خریداری کرد، اما فراموش نکنیم که مدل های قدیمی تر و کمیاب تر فراری ارزشی بسیار فراتر از مدل های جدید دارند.
گفتنی است همین چند روز پیش بود که یک دستگاه 250 GTO مدل 1963 با ثبت قیمت 80 میلیون دلار، عنوان گران ترین خودروی جهان را از آن خود کرد.