توجه به یک نکته اساسی میتواند پاسخگوی این گونه مسائل باشد و آن اینکه منظور روایات، بیان خواص و آثار این اذکار و عبادات است؛ همانگونه که در علوم طبیعی هنگامی که گفته میشود میوهای مانند سیب دارای چنین خاصیت و اثری است، مقصود این است که اگر سیب با رعایت تمام شرایط خورده شود؛ مثلاً خوب شسته شده باشد و درست جویده شود، قبل و بعدش نیز از مصرف چیزی که آثار آنرا از بین میبرد اجتناب گردد. این خاصیت و اثر را دارد، نه اینکه در هر شرایطی همان اثر و خاصیت بر او مترتب خواهد بود. به بیان علمی این امور به نحو اقتضا است که اگر شرایط دیگر موجود بود و موانع وجود نداشت، اثرگذار است. نه اینکه به صورت علت تامه باشد.
بنابراین مسلماً منظور، خواندن تنها نیست، وگرنه حتی فردی که هیچ اعتقادی به اسلام ندارد میتواند به صورت نمایشی و یا مثلاً برای نگارش مقالهای در مورد این دعا، بیش از چهل بار آن را صبحگاهان بخواند.