سرویس های ابری آینده بازی های ویدیویی خواهد بود. این ها حرف های مدیرعامل یوبی سافت ایو گیلموت است. او اعتقاد دارد که نسل بعدی کنسول ها، آخرین نسل قبل از ورود کامل به سرویس های استریم خواهد بود.
به طور خلاصه، استریم بازی های ویدیویی همانند تماشای یک ویدیو روی یوتوب است. بازی ها روی سرورهای ابری ذخیره شده اند و کاربر از طریق اینترنتی قدرتمند، بازی را از سرورهای ابری دریافت و اجرا می کند. در این حالت نیازی به سخت افزار قدرتمند یا کنسول ها نیست و همه چیز بر بستر اینترنت ارائه می شود.
ارزیابی گیلموت ممکن است درست از آب در بیاید. یوبی سافت یکی از بزرگترین ناشران صنعت بازی های ویدیویی بوده و با تولیدکنندگان کنسول ها به صورت مستقیم در ارتباط است. از سویی دیگر، سونی اعلام کرده که پلی استیشن 4 در حال نزدیک شدن به دوره پایانی عمر خود است و کیت های توسعه پلی استیشن 5 نیز برای سازندگان بازی ها ارسال شده است.
او می گوید: «من فکر می کنم که نسل دیگری را هم خواهیم دید. اما شانس خوبی وجود دارد که گام به گام کمتر به سخت افزار وابسته باشیم. با گذشت زمان، سرویس استریم توسط عده بیشتری قابل استفاده خواهد بود و لازم نیست تا سخت افزارهای زیادی در خانه داشته باشیم.»
او می گوید این واقعیت که در آینده نزدیکی بدون نیاز به کنسول، به بازی ها روی تلفن های همراه و تلویزیون دسترسی داشته باشیم، از بسیاری از جهات آینده این صنعت را تغییر خواهد داد.
یوبی سافت تنها شرکتی نیست که برای ورود به سرویس ابری آماده می شود، در تازه ترین نشست کمپانی الکترونیک آرتز با سرمایه گذارانش، این کمپانی پایبندی خود به سرمایه گذاری روی سرویس ابری را اعلام کرده بود.
اندرو ویلسون مدیر عامل الکترونیک آرتز باور دارد که در بازه 3 تا 5 ساله، این سرویس سهم مهمی در بازار بازی های ویدیویی خواهد داشت. به گفته او «این موضوع به این معنا است که مهم نیست به چه دستگاهی دسترسی دارید و تجربه شما به مواردی همچون اندازه صفحه نمایش بستگی خواهد داشت.» EA پیش از این اعلام کرده بود که در حال سرمایه گذاری روی فن آوری جدیدی است که بازی کردن با هر دستگاه و در هر مکان را برای کاربران محیا کند.
مایکروسافت در حال سازماندهی مجدد تیم های بازی سازی خود است تا سرویس جدید ابری خودش را عرضه کند. فیل اسپنسر مدیر برند ایکس باکس نیز روی همین قضیه تاکید کرده بود؛ او نیز آینده بازی های ویدیویی را فراتر نسل های مختلف کنسول ها می داند. مایکروسافت پیش از این اتصال کاربران از همه پلتفرم ها به یکدیگر در بازی ماینکرافت را آزمایش کرده بود. البته سونی با درخواست مایکروسافت مخالفت کرد و پلی استیشن 4 جایی در این پلتفرم ها نداشت.
نظر شما چیست؟ تا چه حدی به متمرکز شدن بازی های ویدیویی روی سرویس های ابری علاقه مند هستید؟ در حال حاضر بسیاری از کاربران داخلی به علت سرعت اینترنت در استفاده از چنین سرویس هایی با مشکل روبرو هستند.