در مورد قدرتمندترین ابررایانه دنیا چه می دانید؟

سامیت (Summit) نام قدرتمندترین ابررایانه دنیاست که می تواند در هر ثانیه ۲۰۰ میلیون محاسبه را انجام دهد و با ساخت آن، برای نخستین بار ظرف پنج سال گذشته ایالات متحده آمریکا موفق شد که جایگاه دارنده قدرتمندترین ابررایانه دنیا را بار دیگر به خود اختصاص دهد.

در مورد قدرتمندترین ابررایانه دنیا چه می دانید؟

سامیت (Summit) نام قدرتمندترین ابررایانه دنیاست که می تواند در هر ثانیه 200 میلیون محاسبه را انجام دهد و با ساخت آن، برای نخستین بار ظرف پنج سال گذشته ایالات متحده آمریکا موفق شد که جایگاه دارنده قدرتمندترین ابررایانه دنیا را بار دیگر به خود اختصاص دهد.

قدرتمندترین ابررایانه دنیا که 200 میلیون دلار قیمت دارد توسط شرکت IBM و با مشارکت انویدیا به سفارش لابراتوار ملی Oak Ridge متعلق به وزارت انرژی آمریکا ساخته شده است. سامیت کامپیوتری با توان محاسبه 200 پتافلاپ است؛ بدان معنا که می تواند 20 کادریلیون محاسبه را در هر ثانیه انجام دهد. برای آنکه درک بهتری از توان قدرتمندترین ابررایانه دنیا داشته باشید باید بگوییم که این رقم یک میلیون برابر سریع تر از لپ تاپ های معمولی است که به صورت روزانه مورد استفاده قرار می دهیم.

سامیت در هر ثانیه 20 کادریلیون محاسبه انجام می دهد

آنطور که نشریه نیویورک تایمز در گزارش خود پیرامون این ابررایانه آورده است یک انسان به 63 میلیارد سال زمان نیاز دارد تا کاری که سامیت ظرف یک ثانیه انجام می دهد را به انجام برساند. یا در مثالی جالبتر اگر همه افراد روی زمین به مدت 305 روز در هر ثانیه یک محاسبه انجام دهند آنگاه می توانند همان کاری را انجام دهند که سامیت ظرف یک ثانیه انجام می دهد.
قدرتمندترین ابررایانه دنیا 4608 سرور، 9216 چیپ پردازنده و 27648 پردازنده گرافیکی دارد و وزنش به 340 تن می رسد. این سیستم در اتاقی به مساحت  859 متر مربع در تاسیسات لابراتوار ملی Oak Ridge  واقع در تنسی نگهداری می شود و برای خنک سازی آن 4000 بشکه آب به داخل لوله های مخصوص خنک سازی اش پمپاژ می شوند. قدرتمندترین ابررایانه دنیا برای انجام این محاسبات به 13 مگاوات برق نیاز دارد که این میزان با برق مصرفی 8000 منزل مسکونی در آمریکا برابری می کند.

برق مورد نیاز 8000 منزل مسکونی در آمریکا برای کار کردن این ابر رایانه نیاز است

با در نظر داشتن مشخصاتی که اعلام شد سامیت حالا قدرتمندترین ابررایانه دنیاست و 60 درصد سریع تر از دارنده قبلی این عنوان یعنی Sunway TaihuLight عمل می کند. از سال 2013 میلادی این نخستین باری است که محصول ساخت آمریکا عنوان قدرتمندترین ابرکامپیوتر دنیا را به خود اختصاص می دهد و این یعنی آمریکا اقدامات خوبی را برای رسیدن به حریف قدر خود در دست انجام داشته است.

قدرتمندترین ابررایانه دنیا

توان محاسباتی سامیت همچنین پنج برابر تایتان (دیگر ابرکامپیوتر قدرتمند آمریکا) عنوان شده. آنطور که در نشریه MIT Technology Review آمده سامیت نخستین ابرکامپیوتری است که مشخصا برای مصرف در زمینه هوش مصنوعی و شاخه های آن نظیر یادگیری ماشینی و شبکه های عصبی ساخته شده است. این ابرکامپیوتر هزاران چیپ بهینه سازی برای هوش مصنوعی را شامل می شود که توسط انویدیا و IBM ساخته شده اند. این چیپ ها نیز قرار است که حجم عظیمی از دیتا را زیر و رو کنند و در این میان به دنبال الگوهایی مشابه به رفتار انسان بگردند. در بیانیه رسمی وزارت انرژی آمریکا در این باره آمده است:

سامیت به کشفیات علمی نایل خواهد شد که پیشتر یا غیرعملی بودند یا غیرممکن.

اما سامیت و کامپیوترهایی مانند آن می توانند در تمامی فعالیت های پردازشی سنگین به کار گرفته شوند که از طراحی هواپیماهای جدید گرفته تا مدلسازی جوی، شبیه سازی انفجارهای هسته ای، ساخت مواد جدید و یافتن علل بیماری ها را شامل می گردد. در واقع پتانسیل های بالای این ابررایانه در کشف داروهای جدید بی نظیر است؛ به عنوان مثال سامیت می تواند روابط میان میلیون ها ژن و سرطان را پیدا کند و همچنین می توان از آن برای سفارشی سازی داروها برای اشخاص مختلف بهره گرفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر