بانک آمریکایی پیش‌بینی کرد

قیمت نفت امسال پایین‌تر می‌رود

بانک آمریکایی جی پی مورگان پیش‌بینی کرد به دلیل ضعیف شدن عوامل عرضه و تقاضا، قیمت‌های نفت اواخر امسال پایین‌تر می‌رود و در سال ۲۰۱۹ کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد.

قیمت نفت امسال پایین‌تر می‌رود

به گزارش ایسنا، آبشک دشپاند، تحلیلگر جی پی مورگان در یادداشتی نوشت: اگرچه تنش‌های ژئوپلیتیکی و ریسک اختلالات بزرگ عرضه تا نیمه دوم سال 2018 یک ریسک صعودی باقی‌ می‌ماند اما ما براین باوریم که قیمت‌ها نزدیک به پایان سال تصحیح شده و کاهش پیدا می‌کند و در سال 2019 پایین می‌ماند.

با وجود این‌که قیمت‌های نفت اخیرا به بالاترین حد خود در سه سال و نیم گذشته صعود کردند، این بانک سرمایه‌گذاری پیش‌بینی خود برای قیمت نفت برنت را تغییر نداد و همچنان 69.30 دلار در هر بشکه حفظ کرد. برنت روز جمعه پایین 77 دلار در هر بشکه معامله شد در حالی که ماه گذشته به بالای 80 دلار در هر بشکه صعود کرده بود.

جی پی مورگان قیمت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا را 62.20 دلار در هر بشکه پیش‌بینی کرد که سه دلار کمتر از برآورد قبلی این بانک بود. نفت آمریکا که دو هفته پیش به رکورد 73 دلار در هر بشکه صعود کرده بود، روز جمعه حدود 66 دلار در هر بشکه معامله شد.

بانک جی پی مورگان پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت در سال 2019 را یک دلار کاهش داده و 63 دلار در هر بشکه اعلام کرد. همچنین دورنمای وست تگزاس اینترمدیت را به 58.25 دلار در هر بشکه تنزل داد.

در یادداشت تحقیقاتی جی پی مورگان آمده است: دیدار اوپک در دو هفته دیگر روند حرکت کوتاه مدت قیمت‌ها را مشخص می‌کند. وزنه‌های بزرگ بازار نفت شامل روسیه و عربستان سعودی اخیرا اعلام کردند که ممکن است توافق کاهش تولید میان 14 عضو اوپک و 10 تولیدکننده خارج از این سازمان که از ژانویه سال 2017 به اجرا درآمده است را تسهیل کند.

سعودی‌ها و روسیه نگران هستند رشد بیش از حد قیمت‌ها به تقاضا ضربه بزند. همزمان روند کاهش تولید ونزوئلا به دلیل بحران اقتصادی این کشور ادامه دارد و تحریم‌های آمریکا علیه ایران که سومین تولیدکننده بزرگ اوپک است اجرا خواهد شد.

به گفته تحلیلگران جی پی مورگان، قیمت‌های نفت نشان می‌دهد بازار انتظار دارد تولید به میزان 400 هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند با این حال همچنان براین باورند که روند صعودی قیمت‌ها متوقف خواهد شد، زیرا اقدام اوپک برای تسهیل محدودیت‌های تولید به منزله بازگشت به سطح تولید بیش از سال 2017 است و بازار نفت را که تعادل ظریفی پیدا کرده است، در سه ماهه چهارم مجددا دچار مازاد عرضه خواهد کرد.

جی پی مورگان پیش از این نیز انتظار داشت عوامل عرضه و تقاضای بازار ضعیف شود. این بانک انتظار دارد تقاضا برای نفت نسبت به آنچه پیش از این پیش‌بینی کرده بود رشد آهسته‌تری داشته باشد که مرتبط با بازبینی نزولی رشد اقتصادی در اروپا، آمریکای لاتین و خاورمیانه است.

در بخش عرضه تولید جهانی به میزان دو میلیون بشکه در روز در سال 2018 افزایش خواهد یافت که 200 هزار بشکه در روز بالاتر از پیش‌بینی قبلی این بانک است. عرضه از سوی تولیدکنندگان غیراوپک 2.2 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت که عمدتا ناشی از رشد تولید در آمریکا است که به سرعت در حال رسیدن به سطح تولید روسیه است که حدود 11 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند.

اما در سناریوی قیمت‌های بالاتر در سال‌های 2018 و 2019 جی پی مورگان قیمت برنت را 74.55 دلار در هر بشکه در سال جاری و 78.75 دلار در هر بشکه در سال آینده پیش‌بینی کرد. این بانک انتظار دارد در صورتی که اوپک و روسیه محدودیت‌های عرضه خود را در سال 2019 ادامه دهند و ریسک‌های ژئوپلتکی در بازار انعکاس پیدا کنند، قیمت‌های نفت بالاتر خواهد رفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان