عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران تحریم جدید گوگل علیه کسبوکارهای ایرانی را نوعی جنگ میداند و در گفتگو با دیجیاتو خبر میدهد که باید این جنگ را به فرصت تبدیل کرد اما از طرفی اشاره میکند که سازمان فناوری اطلاعات ایران حمایتی از یک نقشه بومی برای انحصار بخشیدن به آن نداشته است.
خسرو سلجوقی با اشاره به مشکلات جدیدی که کسبوکارهای ایرانی با سرویس نقشه گوگل پیدا کردهاند میگوید که نمیتوان در برابر این اتفاقات، حالت سکون داشت و باید از این فرصت برای توانمند کردن خود استفاده کرد:
«ما تا کنون زیاد تحریمشدهایم و مجبور بودهایم که خود را به روز کنیم. نمیتوان گفت چون تحریم بد است، نباید خودمان را در برابر آن توانمند کنیم. تصور میکنم این یک فرصت ارزشمند برای نوآوران ایرانی در بخش نقشه است تا بتوانیم با تولیدات بومی خود، رشد کنیم.»
«با حمایت مالی بلاعوض مخالفم»
سلجوقی اشاره میکند که در بحث نقشههای بومی، برخلاف جویشگرهای بومی دولت هیچ حمایتی مالی انجام نداده و هزینهای را صرف اینکار نکرده بلکه صرفاً شرکتهای خصوصی را تشویق به توسعه نقشهها کرده است. اما آیا به دلیل تجربه ناموفق حمایت مالی از جویشگرهای بومی، این بار تصمیم گرفته شد تا از نقشههای بومی حمایت مالی نشود؟ سلجوقی که خود در گذشته راهبری پروژه جویشگرهای بومی را بر عهده داشته در پاسخ به این پرسش به دیجیاتو میگوید:
«به عنوان کسی که پروژه جویشگرهای بومی را راهبری کرده، با پرداخت و حمایت مالی بلاعوض مخالف و معتقدم باید به فعال شدن بازار کسبوکارها کمک کنیم. ما هیچوقت به جویشگر به عنوان یک موتور جستجوی صرف نگاه نکردیم، این مجموعه باید حدود 120 خدمت ارائه دهد که نقشه، پیام رسان و نامه الکترونیکی همه زیرمجموعههایش هستند. اگر این خدمات در قالب یک خوشه اقتصادی جلو میرفت پولی که دولت برای توسعه آنها گذاشته بود نه مساوی، بلکه به شکل مناسب تقسیم میشد. گاهی باید به بخشی یک واحد کمک کرد و به بخش دیگر 10 واحد. هوشمندانه کمک کردن، لازمهای دارد. آن هم این است که خود شرکتها مانند یوز، پارسیجو، چاپار و نقشه نما در قالب خوشه و هماهنگ با هم فعالیت کنند و بعداً کمکهای مادی و معنوی دولت را به همراه داشته باشند.»
در حال حاضر شرکتهای دیگری مانند نشان و سیدار مپ هم مشغول توسعه نقشههای بومی هستند و سرویسهایی را نیز ارائه میدهند. از طرفی به نظر میرسید که صرفاً به توسعه یک نقشه بومی که «نما» نام داشت توجه خاصی میشود. سلجوقی اما اشاره میکند که محدودیتی در ورود شرکتهای مختلف به این خوشه وجود ندارد.
شرکتهای خصوصی توسعه نقشه مانند نشان و سیدار مپ پیشتر در گفتگو با دیجیاتو عنوان کردهاند که برای توسعه نقشههای خود با مشکلات زیادی روبهرو میشوند که بیشتر آنها امنیتی و مربوط به تصویر برداری هوایی هستند. از سوی دیگر شهرداریها که دادههای جغرافیایی کاملی دارند نیز دیتای خود را با شرکتهای خصوصی به اشتراک نمیگذارند.
قرار نیست به نقشه نما یا نقشه دیگری انحصاری داده شود
عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات در این رابطه میگوید که این مشکل همچنان وجود دارد و راه حل فعلی آن، حذف قسمتهای نظامی از نقشههای داخلی است. او همچنین خبر میدهد که «نقشه نما» به احتمال زیاد در تیر ماه به شکل کامل رونمایی خواهد شد؛ نقشهای که اگرچه به گفته سلجوقی از آن حمایتی نشده اما چندین بار مورد آزمایش دولتیها قرار گرفته است.
از سوی دیگر این نقشه در سایت خود و در سایت سازندهاش، از عبارتهایی همچون «سامانه ملی نما» و «نقشه ملی ایران» استفاده کرده که تا حدی رنگ و بوی انحصار میدهد. سلجوقی در همین باره میگوید: «قرار نیست به نقشه نما یا نقشه دیگری انحصاری داده شود. اینها گزینههای موجود برای استفاده کاربران هستند. مانند پیامرسانهای داخلی که اکنون چندین پیام رسان داریم. فعلاً حمایتی از این نقشه هم نداشتهایم. صرفاً یکی از بحثها این بود که بتوانیم از این نقشه در جویشگرها استفاده کنیم.»