ماهان شبکه ایرانیان

خودروسازی فعلا در مدار رشد

آمار تولید خودرو‌های داخلی در دو ماه ابتدایی امسال از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد و این در شرایطی است که طبق آن، سه خودروساز بزرگ کشور توانسته‌اند تیراژ خود را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش دهند.

خودروسازی فعلا در مدار رشد
 
آمار تولید خودرو‌های داخلی در دو ماه ابتدایی امسال از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد و این در شرایطی است که طبق آن، سه خودروساز بزرگ کشور توانسته‌اند تیراژ خود را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش دهند.
 
بر این اساس، تا پایان اردیبهشت امسال، در مجموع 194 هزار و 261 دستگاه انواع خودرو سواری از سوی سه خودروساز بزرگ داخلی به تولید رسیده و در نتیجه آن، تیراژ آن‌ها حدود 35 درصد نسبت به دو ماه ابتدایی سال گذشته بالا رفته است. با توجه به این آمار، خودروسازی کشور فعلا در مسیر افزایش تولید قرار دارد و باید منتظر ماند و دید شرایط آن پس از بازگشت تحریم‌ها از نیمه مرداد امسال، به چه شکل خواهد بود.

طبق آمار اعلامی، در دو ماه اول سال‌جاری، ایران‌خودرو با تولید 97 هزار و 935 دستگاه خودروی سواری، افزایش تیراژی 13 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. سایپا نیز که 63 هزار و 542 دستگاه انواع محصولات سواری را در دو ماه نخست امسال به تولید رسانده، رشدی حدودا 85 درصدی را به خود می‌بیند. همچنین از پارس‌خودرو نیز خبر می‌رسد این شرکت توانسته با تولید 32 هزار و 784 دستگاه انواع خودرو‌های سواری، 4/ 41 درصد افزایش تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کند.
 
فقط رانا منفی شد

به سراغ جزئیات آمار تولید دو ماه امسال خودروسازان برویم و ببینیم غول‌های جاده مخصوص چه کارنامه‌ای را از خود به جا گذاشته‌اند. طبق آمار اعلامی، ایران‌خودرویی‌ها در تولید بیشتر محصولات خود با افزایش تیراژ مواجه شده‌اند، هرچند رانا همچنان در مدار منفی حرکت می‌کند.

آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد در بین محصولات ایران‌خودرو، پژو 206 تیراژی 26 هزار و 550 دستگاهی را از خود به جا گذاشته و توانسته در مقایسه با دو ماه ابتدایی سال گذشته، 6/ 9 درصد افزایش تولید را تجربه کند. پژو 206 با توجه به تیراژ فعلی‌اش، سومین خودرو پرتیراژ داخلی به شمار می‌رود و پشت سر تیبا و پراید قرار دارد. در آمار منتشره، اما همچنان نامی از پژو 207 نیست، هرچند به نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت تیراژ این محصول را جزو آمار پژو 206 لحاظ کرده است.
 
پژو 207 جزو محصولاتی است که پس از برجام و با توجه به حضور دوباره پژویی‌ها در ایران، میهمان خطوط تولید ایران‌خودرو شد و استقبال خوبی نیز از آن به عمل آمد. 207 البته قبلا هم به‌صورت محدود در ایران‌خودرو تولید می‌شد، اما پس از تشدید تحریم‌ها و خروج پژو در سال 2012، از لیست محصولات این شرکت کنار رفت. در حال حاضر نیز با توجه به خروج دوباره پژو از ایران، این احتمال وجود دارد که تولید پژو 207 مختل شود، مگر آنکه ایران‌خودرویی‌ها بتوانند قطعات آن را داخلی‌سازی کرده یا از منابع خارجی تامین کنند.

در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو، اما پژو 405 با افزایش اندک تولید طی دو ماه امسال مواجه شده است. طبق آمار، این محصول که تنها در سایت خراسان ایران‌خودرو به تولید می‌رسد، تیراژی 17 هزار و 944 دستگاهی را در دو ماه نخست امسال به ثبت رسانده؛ بنابراین حدود 5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش تولید را به خود می‌بیند.
 
این محصول که یکی از قدیمی‌ترین خودرو‌های داخلی به‌شمار می‌رود، پس از تیبا، پراید و 206، چهارمین خودرو پر تیراژ داخلی کشور به حساب می‌آید. گفته می‌شود پژو 405 جزو خودرو‌هایی است که توان پاس کردن استاندارد‌های 85 گانه را ندارد و از همین رو ممکن است طی یکی دو سال آینده از چرخه تولید حذف شود.

اما دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو به نام پارس نیز در دو ماه نخست امسال با افزایش تولید مواجه شده است. طبق آمار، این محصول تیراژی 17 هزار و 942 دستگاهی را تا پایان اردیبهشت به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 6 درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. این محصول علاوه‌بر سایت مرکزی، در برخی سایت‌های شهرستانی ایران‌خودرو شامل فارس و مازندران و سمنان نیز به تولید می‌رسد.
 
از پارس که بگذریم، آبی‌های جاده مخصوص در تولید سمند هم با افزایش تولید مواجه شده‌اند. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی دو ماه ابتدایی سال‌جاری در مجموع 12 هزار و 632 دستگاه سمند را به تولید رسانده و بنابراین نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود یک درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. سمند در سایت ایران‌خودرو مرکزی، تبریز و سمنان به تولید می‌رسد و آمار‌ها می‌گویند بیشترین تیراژ در این بین نصیب تبریزی‌ها شده است.

اما آن‌طور که آمار تولید منتشره روایت می‌کند، ایران‌خودرو در تولید دنا با رشد و در رانا با کاهش تیراژ مواجه شده است. بر این اساس، رانا با تیراژی تنها 366 دستگاهی طی دو ماه نخست امسال، 3/ 15 درصد کاهش تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. در مقابل، اما ایران‌خودرویی‌ها توانسته‌اند با تولید 9 هزار و 323 دستگاه دنا، تیراژ این محصول را نسبت به دو ماه ابتدایی سال گذشته 101 درصد رشد دهند.

نگاهی هم بیندازیم به محصولات مونتاژی ایران‌خودرو که مشخص نیست با ورود موج جدید تحریم‌ها از اواسط تابستان امسال، چه سرنوشتی در انتظار آن‌ها است. ابتدا از سوزوکی گرندویتارا شروع کنیم، شاسی‌بلندی ژاپنی که چند سال است در ایران‌خودرو خراسان مونتاژ می‌شود.
 
آن‌طور که آمار می‌گوید، آبی‌های جاده مخصوص تا پایان اردیبهشت امسال 631 دستگاه ویتارا را مونتاژ کرده‌اند که این موضوع نشان از کاهش تیراژ 4/ 43 درصدی این محصول نسبت به دو ماه ابتدایی سال گذشته دارد. ایران‌خودرو همچنین توانسته سه هزار و 45 دستگاه هایما را مونتاژ کند و با این حساب، شاسی‌بلند چینی ایران‌خودرو نسبت به دو ماه نخست سال گذشته، 303 درصد رشد تیراژ را تجربه کرده است.
 
همچنین دیگر محصول چینی ایران‌خودرو به نام دانگ فنگ، آماری چهار هزار و 553 دستگاهی را طی دو ماه ابتدایی امسال از خود به جا گذاشته و بر این اساس توانسته تیراژش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افزایش دهد. دانگ فنگ شرکتی چینی است که با پژو سهام مشترک دارد و بنابراین مشخص نیست با توجه به خروج خودروساز فرانسوی از ایران، ارتباط این برند چشم بادامی با ایران‌خودرو حفظ خواهد شد یا نه.

سری هم به پژو 2008 بزنیم، خودرویی که ظاهرا نیامده باید با آن وداع کرد. این محصول که اولین خودرو پسابرجامی پژو در ایران به شمار می‌رود و استقبال بالایی نیز از پیش‌فروش آن شد، تا پایان اردیبهشت امسال تنها 2 هزار و 143 دستگاه تیراژ داشته است.
 
هرچند این عدد در مقایسه با 204 دستگاهی که طی فروردین و اردیبهشت سال گذشته به ثبت رسیده، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد، اما با در نظر گرفتن تعهد 16 هزار دستگاهی ایران‌خودرو برای تحویل 2008 به ثبت‌نام‌کنندگان، ناچیز است. با توجه به خروج پژو از ایران، به احتمال فراوان ایران‌خودرو چاره‌ای جز وداع با مدل 2008 ندارد و باید منتظر ماند و دید آیا این شرکت می‌تواند از پس تعهد 16 هزار دستگاهی‌اش بربیاید یا نه.
 
سبقت دوباره تیبا از پراید

به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در تولید محصولات خود به جا گذاشته است. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، سایپایی‌ها در تولید تمام محصولات خود با افزایش تیراژ مواجه شده‌اند و در این بین، تیبا در خط یک تولید قرار دارد.
 
این محصول که حالا پرتیراژترین خودرو داخلی به شمار می‌رود و پراید را پشت سر گذاشته، آمار تولیدی 35 هزار و 91 دستگاهی را در دو ماه ابتدایی امسال به ثبت رسانده و در نتیجه نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته حدود 154 درصد رشد داشته است. گویا قرار است تیبا به‌واسطه افزایش تیراژ، جای خالی پراید را که احتمالا طی یکی دو سال آینده از چرخه تولید کنار خواهد رفت، پر کند.

براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، اما تولید پراید در دو ماه ابتدایی امسال افزایش یافته است. این محصول تا پایان اردیبهشت امسال تیراژی 33 هزار و 496 دستگاهی را از خود به جا گذاشته تا نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، 5/ 37 درصد افزایش تولید را تجربه کند. این محصول نیز جزو قدیمی‌های خودروسازی ایران به‌شمار می‌رود که پیش‌بینی می‌شود از پس استاندارد‌های جدید برنخواهد آمد. از همین رو سایپایی‌ها نیز از همین حالا روند حذف پراید را آغاز کرده‌اند.

از تیبا و پراید بگذریم و نگاهی هم به محصولات مونتاژی سایپا بیندازیم. طبق آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، سایپا تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال سه هزار و 957 دستگاه سراتو را به تولید رسانده و با این حساب توانسته تیراژ این خودروی مونتاژی کره‌ای را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 5/ 25 درصد افزایش دهد. سایپایی‌ها مدت‌هاست مدل اتومات سراتو را مونتاژ می‌کنند و دیگر خبری از تولید مدل دنده‌ای این محصول نیست. علاوه‌بر این محصول، پارس‌خودرو به‌عنوان زیرمجموعه سایپا، توانسته در دو ماه ابتدایی امسال هفت هزار و 960 دستگاه برلیانس را مونتاژ کند.
 
با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 60 درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. این محصول چینی پیش‌تر در سایپا نیز مونتاژ می‌شد، با این حال در نهایت تولید آن به‌طور کامل در اختیار پارس‌خودرو قرار گرفت.

سایپایی‌ها، اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ می‌رسانند که در این بین، چانگان مدل CS35 تیراژی 2 هزار و 803 دستگاهی را طی دو ماه ابتدایی امسال از خود به جا گذاشته است. بر این اساس، این خودرو مونتاژی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش 144 درصدی را در تیراژ تجربه کرده است. دیگر محصول چینی سایپا، اما S300 یا همان آریو نام دارد که فعلا در سایت بن‌رو به تولید می‌رسد و آمار اعلامی از تیراژ یک هزار و 558 دستگاهی آن حکایت می‌کند. با توجه به تیراژ اعلامی، آریو نسبت به دو ماه نخست سال گذشته 19 درصد افزایش تیراژ را به خود اختصاص داده است.
 
افت و خیز تندر 90

نگاهی هم به اوضاع تولید تندر 90 تا پایان اردیبهشت ماه امسال بیندازیم تا مشخص شود این محصول رنو چه افت‌و‌خیزی را طی بازه زمانی موردنظر تجربه کرده است. آن‌طور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید، در مجموع تیراژ خانواده تندر 90 (شامل تندر معمولی، پارس‌تندر، تندر اتومات و ساندرو) طی دو ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به 14 هزار و 267 دستگاه رسیده است. با این حساب، تیراژ این خانواده 5/ 7 درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود می‌بیند.

در حالت تفکیکی، اما ایران‌خودرویی‌ها با توجه به تیراژ 2 هزار و 806 دستگاهی‌شان در تولید تندر 90، با کاهش تولید 5/ 36 درصدی این محصول مواجه شده‌اند. با این حال، اما تولید تندر 90 در پارس خودرو روندی رو به رشد داشته و تیراژ آن نسبت به دو ماه نخست سال گذشته 30 درصد بالا رفته است. طبق آمار، پارس خودرو توانسته تا پایان اردیبهشت امسال 11 هزار و 461 دستگاه انواع تندر 90 را به تولید برساند.
 
همچنین تولید 5 هزار و 278 دستگاه ساندرو نیز در کارنامه این خودروساز به ثبت رسیده، هرچند نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته کاهشی حدودا 3 درصدی را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه رنو فرانسه هنوز واکنشی رسمی به خروج آمریکا از برجام نشان نداده و ماندن و نماندنش مشخص نیست، سرنوشت محصولات این شرکت در ایران نیز نامعلوم بوده و کسی نمی‌داند فرجام آن‌ها چه خواهد شد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان