صادرات نفت عراق افزایش یافت

صادرات نفت عراق با عرضه بالاتر از پایانه‌های خلیج فارس و منطقه کردستان، طی ماه میلادی گذشته ۱۶۷ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۳.۸۰۳ میلیون بشکه در روز رسید.

صادرات نفت عراق افزایش یافت

به گزارش ایسنا، سازمان فروش نفت دولتی عراق (سومو) اعلام کرد اما با وجود رشد صادرات، تولید نفت در 4.36 میلیون بشکه در روز ثابت بود زیرا مصرف داخلی کاهش چشمگیری پیدا کرد.

وزارت نفت عراق هفته گذشته اعلام کرد صادرات نفت خام فدرال در ماه مه از پایانه‌های جنوبی در خلیج فارس 156 هزار بشکه در روز نسبت به آوریل رشد کرد و به 3.490 میلیون بشکه در روز رسید.

بنا بر برآورد پلاتس، صادرات از این پایانه‌ها در آوریل به پایین‌ترین میزان از ژانویه سال 2017 تاکنون رسید که یکی از دلایل آن شرایط جوی نامساعد بود.

بنا بر جدیدترین آمار، صادرات نفت از سوی دولت منطقه ای کردستان که از طریق خط لوله به سیهان ترکیه انجام می‌شود، 313 هزار بشکه در روز در ماه مه در مقایسه با 302 هزار بشکه در روز در آوریل بود.

در آمار تولید ماه مه که از سوی سومو منتشر شده است، مصرف داخلی برای تولید نیرو و پالایش 557 هزار بشکه در روز در مقایسه با 724 هزار بشکه در روز در آوریل و 581 هزار بشکه در روز در مارس اعلام شده است.

صادرات نفت خام فدرال از پایانه‌های جنوب عراق از زمانی که نیروهای دولت فدرال در اواسط اکتبر گذشته کنترل میادین کرکوک را بدست گرفتند، رشد چشمگیری پیدا کرده است زیرا نفت این میادین برای صادرات به این پایانه‌ها منتقل می‌شود.

طبق آمار وزارت نفت عراق، تولید این کشور از سپتامبر تا مه در 4.36 میلیون بشکه در روز ثابت بوده است بجز دسامبر که تولید 4.362 میلیون بشکه در روز بود.

تحلیلگران همواره نسبت به آمار رسمی اخیر عراق ابراز تردید کرده‌اند به خصوص از زمانی که تولید حدود 280 هزار بشکه در روز از میادین "بای حسن" و "آوانا دام" از 16 اکتبر متوقف شد.

پایبندی عراق به محدودیت تولیدی که از سوی اوپک اجرا شده، یکی از مسائل این گروه صادرکننده نفت بوده است.

بر اساس نظرسنجی اوپک پلاتس، تولید عراق به میزان 50 هزار بشکه در روز افزایش یافته و به 4.47 میلیون بشکه در روز در مه رسید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان