ماهان شبکه ایرانیان

رقابت کتاب‌های علمی بریتانیا نامزدهایش را شناخت

۶ کتاب که در زمینه علوم و سلامت نوشته شده‌اند به عنوان فینالیست‌های جایزه «ولکام» معرفی شدند.

رقابت کتاب‌های علمی بریتانیا نامزدهایش را شناخت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، کتاب‌هایی درباره ارگان‌های بدن، خدمات سلامت ملی، زندگی میکروبی و مرگ از جمله کتاب‌هایی هستند که به فهرست نهایی جایزه کتاب «ولکام» سال 2017 راه یافته‌اند.

نویسنده آثار جنایی وال مک‌درمید که امسال رییس هیات داوران این جایزه را برعهده دارد گفت: نکته کلیدی درباره این کتاب‌ها این است که مردم را به سمتی جذب می‌کنند که ممکن است اطلاعات کمتری درباره‌اش داشته باشند و در عین حال می‌ترسند تا درباره آن بخوانند.

وی افزود: شاید واقعا خواندن یکی از این کتاب‌ها بتواند زندگی خواننده آن را تغییر دهد.

این جایزه که هم شامل کتاب‌های داستانی و هم غیرداستانی می‌شود که در باره علوم بهداشتی و سلامت نوشته شده باشند به مبلغ 30 هزار پوند، هر سال به یک کتاب اهدا می‌شود.

امسال ممکن است برای نخستین بار نویسنده‌ای که درگذشته است به عنوان برنده این جایزه انتخاب شود زیرا پل کالانیتی برای نوشتن کتاب «وقتی نفس هوا می‌شود» در این فهرست جای دارد. کالانیتی در حال گذراندن دوره جراحی اعصاب بود که به سرطان ریه دچار شد و در این دوران شروع به نوشتن خاطراتش از ماه‌های آخر زندگی‌اش کرد. این کتاب از زمانی که منتشر شده چندین جایزه برده و طرفداران زیادی داشته است. بیل گیتس بنیانگذار ماکروسافت از جمله چهره‌های مشهوری بود که در وبلاگش درباره این کتاب نوشت: از آن افرادی نیستم که برای مردن بنشینم و اشک بریزم اما این کتاب واقعا تحسین مرا برانگیخت با آن اشک ریختم.

در فهرست امسال دو رمان نیز جای دارند که درباره پزشکی، سلامت و بیماری هستند. یکی از این دو کتاب با عنوان «منطقه جزر و مدی» نوشته سارا ماس درباره خانواده‌ای است که با سرویس خدمات ملی برای بیماری غیرمنتظره‌ یک بچه رودرو می‌شود و «ترمیم زندگی» نوشته مایلیس دی کرنگال که کتابی ترجمه شده است که به این فهرست راه یافته نیز درباره اهدای عضو و در قالبی داستانی نوشته شده است.

یک کتاب دیگر هم در این فهرست جای دارد که با عنوان «من شامل جمع کثیری هستم» نوشته اد یانگ نخستین تجربه این نویسنده در خلق یک کتاب است. این کتاب درباره 40 تریلیون میکروبی است که در جسم یک فرد زندگی می‌کنند و این که چگونه این میکروب‌ها می‌توانند بر درک زندگی روی زمین اثر بگذارند.

ماس در سال 2015 نیز نامزد دریافت این جایزه شده بود. سیدارتا موخرجی نیز که امسال برای کتاب «ژن» در این فهرست جای گرفته، یک بار دیگر از نامزدهای دریافت این جایزه بود. وی در کتاب امسالش درباره ژن‌های انسانی و بیماری‌های روانی صحبت کرده که بر خانواده خود وی تاثیر گذاشته‌اند.

به گفته رییس هیات داوران نگاه انسانی این کتاب به خواننده غیرمتخصص کمک می‌کند تا مسایل پیچیده را دریابد و نویسنده با این کتاب علم را به سطحی قابل دریافت برای همه بدل کرده و موفق شده تا با افرادی که در رشته علوم شناختی ندارند، ارتباط برقرار کند.

«چگونه از طاعون جان سالم در ببریم» نوشته دیوید فرانس نیز درباره سرایت ایدز و همه‌گیر شدن آن در دهه 1980 است و فعالانی که درمان‌های موثری برای آن کشف کردند.

سیمون سارون-کوهن و تیم لونز استاد دانشگاه کمبریج و جما کارنی مجری تلویزیونی و دی اسپرز تهیه کننده رادیویی دیگر داوران این رقابت هستند.

نام برنده 24 آوریل اعلام خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان