بیمه، نوع قرار داد و مالیات گوشهای از مشکلات استارتاپها هستند که مورد توجه وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات قرار گرفته است. به همین دلیل این وزارتخانه طرحی را برای معافیتهای مالیاتی و بیمهای آنها مطرح کرده که به زودی منجر به شکل گیری قوانین جدید خواهد شد.
دکتر «امیر ناظمی» مدیر هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات به دیجیاتو توضیح داد که این سازمان از مدلی استفاده میکند که در دنیا آزمون شده و آن اینکه در مدت زمان محدود 3 سال از زمان راه اندازی، استارتاپهامشمول معافیتها و مشوقهایی میشوند.
این طرح مختص به استارتاپهاییست که دانش بنیان نیستند. طبق تعاریف عنوان شده، استارتاپهایی شامل این طرح میشوند که با سرمایه کمتر از 100 میلیون تومان شروع به کار کردهاند و درآمد محدودی دارند. به گفته ناظمی رقم درآمد آنها هنوز دقیقا مشخص نشده است، اما با ملاحظاتی که وجود دارد احتمالا درآمد سالانه کمتر از 500 میلیون تومان در نظر گرفته میشود:
«استارتاپهای کوچک تا سه سال مشمول معافیتهای مالی میشوند. این طرح در ابتدا به صورت آزمایشی انجام میشود و بنابراین برخی حوزهها جدا شده است و به این حوزهها تا 3 سال معافیت مالیاتی داده میشود. اما اگر بعد از 3 سال هم به سوددهی نرسیدند از این طرح خارج میشوند و مانند سایر شرکتهای زیانده با آنها برخورد میشود.»
بر اساس این طرح استارتاپهایی وجود دارند که سرمایه اولیه ثبت شده آنها بیشتر از 100 میلیون تومان است و دیگر مشمول معافیتهای این طرح نخواهند شد؛ اما ممکن است بعد از 3 سال به درآمدزایی نرسند. این دسته از استارتاپها نیز مانند سایر شرکتها درصورتیکه به سوددهی نرسند طبق قانون کشور معاف از پرداخت مالیات هستند.
ناظمی به دیجیاتو میگوید:«بخشی از مشکلاتی که استارتاپها دارند مربوط به شروع راه اندازی استارتاپ است و ما در تلاش هستیم تا موانعی که در شروع کار استارتاپها وجود دارد را از سر راه برداریم تا آنها شکل رسمی به خود بگیرند و بشود از آنها حمایت کرد. مشکلات دیگر مربوط به فضای کسب و کار است و ما هنوز به این بخش وارد نشدهایم، این بخش بهبود فضای کسب و کار است. ما الان به دنبال ایجاد تسهیلات (ساده سازی کار) برای استارتاپها هستیم.»
مشکلات بیمهای استارتاپها موضوع دیگری است که در این طرح مورد توجه قرار گرفت. مدیر هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد:
«در زمینه بیمه نشستی با بیمه تامین اجتماعی داشتیم. قرار شد که سرمایه گذاران و هسته اصلی استارتاپها تا زمانیکه کسی را استخدام نکرده و قرارداد نبستهاند الزامی برای بیمه کردن نداشته باشند. البته این انتخاب خودشان است که بخواهند بیمه شوند یا خیر. اما به محض آنکه اولین فرد به گروه اضافه شد باید بیمه صادر کنند.»
فضای کار اشتراکی و شرکتهای شتابدهنده مشکل دیگر استارتاپ هاست. پیش ازین بیمه چنین ماهیتهایی را قبول نمیکرد. اما بعد از پیگیریهای وزارت ارتباطات و استقبال سازمان تامین اجتماعی و وزیر کار، آئین نامهای در این خصوص درحال تهیه است. ناظمی پیشبینی میکند که احتمالا تا کمتر از یک ماه دیگر فضای کار اشتراکی پذیرفته خواهد شد و کد بیمه برای هر کدام به تفکیک صادر خواهد شد:
«قراردادهای مربوط به دورکاری مشکل دیگری بود که قرار شد در مدت 3 سال این شکل قرارداد وجود داشته باشد. شکل دیگر قرارداد این است که فرد کاری انجام میدهد و ازاء موفقیت خود قسمتی از سهام را میگیرد. طبق قانون فعلی کار این قراردادها مشخص نیست و این مورد هم به زودی رفع خواهد شد و قرارداد هر دو مورد توسط وزارت کار و تامین اجتماعی انتشار پیدا میکند.»
این طرح شامل چندین تفاهم نامه مختلف است که طرفین آن وزارت کار، وزارت رفاه، وزارت صنعتف سازمان بیمه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواهد بود و قرار است اولین نتایج آن به زودی شکل رسمی و قانونی به خود بگیرد.