درباره ولایت فقیه و جانشینی امام زمان توضیح دهید

مسئله ولایت فقیه ریشه در قرآن کریم و احادیث معصومین (علیهم السلام) دارد و گذشته از آن ، عقل و درایت هر انسان مسلمانى به لزوم آن اذعان و گواهى مى دهد

مسئله ولایت فقیه ریشه در قرآن کریم و احادیث معصومین (علیهم السلام) دارد و گذشته از آن ، عقل و درایت هر انسان مسلمانى به لزوم آن اذعان و گواهى مى دهد . اما از نظر قرآن آیه شریفه : أَطِیعُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِى الاَْمْرِ مِنکُمْ خداوند در این آیه اطاعت 3 نفر را واجب دانسته : خدا ، پیامبر ، صاحبان و والیان امر . آیا به نظر شما این دسته سوم در زمان غیبت و عصر پنهان بودن امام زمان(علیه السلام) چه کسانى مى توانند باشند ؟؟! اگر بگوییم در عصر غیبت اطاعت از هیچ ولىّ امرى لازم نیست که هرج و مرج در جامعه اسلامى لازم مى آید و احکام اجتماعى اسلامى همه تعطیل مى گردد و بى نظمى چنان جامعه را فرا مى گیرد که هیچ سنگى روى سنگى قرار نمى گیرد . و اگر بگوییم اطاعت از یک سرى افراد لازم است (که حق هم همین است) خوب آن افراد چه کسانى مى توانند باشند ؟ اوصاف و شرایط آنها چگونه است ؟ اینجا به این روایت معروف و مشهور امام حسن عسکرى (علیه السلام) و حدیث خود امام زمان (علیه السلام)اشاره مى کنیم که فرمود : وَ اَمَا مَنْ کَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِنَاً لِنَفْسِهِ حَافِظَاً لِدینِهِ مُخَالِفَاً لِهَوَاءِ مُطیعَاً لاَِمْرِ مَوْلاَهُ فَلِلْعَوَامِ أَنْ یقَلِدوُهُ . یعنى : هر آن کس از فقهاء که داراى صفاتى چون صیانت نفس و حفاظت از دین و مخالفت با هواى نفس و اطاعت از خداى خود مى باشند بر همگان لازم است که از آنان پیروى کنند . و در حدیث دیگر مى فرماید : فَاِنَّهُمْ حُجَتى عَلَیکُمْ وَ أَنَا حُجَةُ اللّه وَ مَنْ رُدَّ عَلَیهِمْ رُدَّ عَلَىَّ وَ مَنْ رُدَّ عَلَىَّ رُدَّ عَلى الْرَسوُلْ وَ مَنْ رُدَّ عَلَى الْرَسوُلِ رُدَّ عَلىَ اللّهِ وَ مَنْ رُدَّ عَلىَ اللّهِ فَهُوَ مُشْرِکْ . یعنى : همانا چنین فقیهانى حجت من (امام زمان (علیه السلام)) خواهند بود بر شما مردم ، و من هم حجت خدا هستم بر آنها ، پس هر آن کس آنان را رد کند مرا رد کرده و هر کس مرا رد کند پیامبر را رد کرده و هر آنکس پیامبر را رد کند خدا را رد کرده و هر کس خدا را رد کند مشرک مى باشد .

البته روایات بیش از این است و اما دلیل عقل هم با توجه به 2 مقدمه روشن مى شود : مقدمه اول این که : شکى نیست این همه احکام الهى مخصوصاً احکام اجتماعى اسلامى براى اجراء و پیاده شدن آمده نه براى نوشته شدن و ذخیره گشتن در لابلاى کتب و احادیث . مقدمه دوم این است که : مجرى این احکام بایستى عالم ترین و متقى ترین افراد جامعه باشد تا خطا و اشتباهات او کمتر از دیگران بوده باشد و به نظر شما در عصر غیبت امام زمان (علیه السلام) غیر از فقیه جامع الشرایطی که در مسائل سیاسی خبره است چه کسى مى تواند عهده دار این مسؤولیت بشود و آیا معناى ولایت فقیه چیزى غیر از این است ؟! در این زمینه بد نیست به کتاب هاى دیگرى بخصوص کتاب ولایت فقیه حضرت امام خمینى (قدس سره) مراجعه فرمایید.



قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان