ماهان شبکه ایرانیان

بررسی فیلم Ocean&#۸۲۱۷;s ۸: و این بار حضور موفق شخصیت‌های زن


در «هشت یار اوشن» Ocean’s 8، دبی اوشن Debbie Ocean (با بازی ساندرا بولاک Sandra Bullock)، زنی سرسخت با موهای بلند مشکی است که به‌تازگی با آزادی مشروط از زندان آزاد شده است. تا پای دبی به خیابان‌های نیویورک می‌رسد، به ترفندی با دست پر از لوازم‌آرایش از فروشگاه Bergdorf Goodman بیرون می‌آید و وارد هتلی لوکس می‌شود. از همین اول می‌فهمیم دبی چطور آدمی است: کسی که هر چیزی را بخواهد هر طور که شده به دست می‌آورد.
البته دزدی کردن در خون دبی است، چراکه دبی خواهر کوچک دنی اوشن است، کسی که از شواهدی که در دست داریم، به نظر می‌رسد مرده باشد. دبی پس از درآمدن از زندان به جرم کلاه‌برداری بعد از چندین سال، اصلاً وقت تلف نکرد و به‌سرعت گروهی از دزدها، شارلاتان‌ها، هکرها و کلاه‌بردارها را برای سرقتی بزرگ، دورهم جمع کرد.
نمی‌توان گفت که این سرقت، عجیب‌ترین و پیچیده‌ترین سرقتی است که تابه‌حال دیده‌اید، به دیوانگی ماجرای فیلم «یازده یار اوشن» Ocean’s Eleven هم نیست، اما جذاب و زیرکانه است. بعد از دیدن آن مانند هر فیلم اوشنی دیگر، همان حس سردرگمی و هیجان را احساس می‌کنید، حتی پس از این‌که هیجان کم می‌شود و با خود فکر می‌کنید که هم‌چنین اتفاقی اصلاً امکان‌پذیر نیست و ماجرا مثل یک مأموریت غیرممکن دیدنی است. حق با شماست.ایده پشت این سرقت کاملاً زنانه است. دبی و گروهش نقشه‌ای می‌ریزند تا به معروف‌ترین مهمانی سال نیویورک، مهمانی سالانه موزه‌ هنر متروپولیتن، وارد شوند و گردنبند افسانه‌ای کارتیه Cartier، به نام توسسینت Toussain که ارزش آن بیشتر از 150 میلیون دلار است را بدزدند.
این مهمانی بسیار تشریفاتی و مجلل است، افراد سرشناسی چون آنا وینتور Anna Wintour، هایدی کلوم Heidi Klum و کیتی هولمز Katie Holmes با لباس‌ها و جواهرات مجلل در آن حضور دارند. حال و هوای این مهمانی کاملاً شبیه یک رؤیای پرنسسی است.
نکته جالب داستان این است که این کلاه‌برداران خانم، از روش‌های زنانه برای این سرقت بزرگ استفاده می‌کنند، چراکه قبلاً در دنیای واقعی از آن استفاده کرده‌اند و نتیجه گرفته‌اند. مثلاً دفنه کلوگر Daphne Kluger (با بازی آن هتوی Anne Hathaway)، با سوپ آلوده‌ای باعث به هم خوردن حال مهمان سرشناس مهمانی که گردنبند توسسینت را به گردن دارد، می‌شود و همراه او تا دستشویی می‌رود، پس از این‌که مهمان از دستشویی بیرون می‌آید، گردنبندی به گردن ندارد. این کار مانند کارهایی است که دخترها در دبیرستان می‌کنند. دبی می‌گوید: «همه به مردها توجه می‌کنند و زنان نادیده گرفته می‌شوند؛ اما این بار ما می‌خواهیم که نادیده گرفته شویم.» چراکه نه؟ وقتی در حال اجرای عملیات سرقت یک جواهر ارزشمند هستی، مسلماً از هر روشی که بلدی استفاده می‌کنی.در دنیای بهتری – که کم‌کم داریم به آن نزدیک می‌شویم- ساختن دنباله فیلم مشهور هالیوودی با شخصیت‌های جنس دیگر، به نظر خلاقانه و جسورانه نمی‌آید، برعکس، به نظر کاملاً عادی است.
بااین‌حال، دو سال پیش، بازتولید فیلم «شکارچیان روح» Ghostbusters، با بازیگران زن، با شکست روبه‌رو شد، نه‌فقط به خاطر این‌که فیلم خیلی بدی بود، بلکه به خاطر این‌که باعث فوران خشم و حرف‌های ضد زن شدیدی شد. مهم نبود نظر تماشاچی درباره فیلم چی است، تنها فکری که در ذهن داشت این بود که «زن‌ها حق نداشتند فیلم محبوب ما، پسران دهه 80 را دوباره بسازند.»
اولین جیزی که در مورد «هشت یار اوشن» می‌توان گفت این است که توانست این تفکرات منفی که غیرمنصفانه به «شکارچیان روح» وارد شده بود را حذف کند. «هشت یار اوشن» به‌تنهایی فیلمی دیدنی و جالب است و به موضوع جدیدی پرداخته است. گروهی از زنان تصمیم می‌گیرند با جسارت برای سرقت به‌جایی بروند که قبلاً گروه‌های سارق مرد، در فیلم‌های مختلف، از فیلم «جنگل آسفالتی» The Asphalt Jungle گرفته تا فیلم «شهر» The town و «لوگان خوش‌شانس» Logan Lucky، به آنجا رفته‌اند. اگر فکر می‌کنید تنها تفاوت آن‌ها در این است که مردان استعدادی ذاتی در در رفتن دارند، پس چه چیز در انتظار ماست؟ در «هشت یار اوشن» دبی و تیمش به زیرکی و با اعتمادبه‌نفس، طوری از پس این سرقت برمی‌آیند که نه‌تنها بسیار عادی و راحت به نظر می‌رسد، بلکه بسیار تماشایی است.با همه این‌ها و با وجود بازیگران جدید در هر فیلم، این چهارمین فیلم «اوشن» است و داستان سرقت دسته‌جمعی و نقشه‌ها و کلک‌های آن‌ها، داستانی تکراری شده است و به‌اندازه‌ قبل نمی‌تواند مخاطب را غافلگیر کند. کارگردان و نویسنده این فیلم، گری راس Gary Ross، با این‌که کار خود را به بهترین شکل انجام داده است، اما نتوانسته تأثیر میخکوب بر تماشاچی بگذارد. ماجرای سرقت توانسته بدون این‌که زیادی شلوغ و پرسروصدا باشد، بسیار سرگرم‌کننده و تماشایی باشد. یکی دیگر از نکات مثبت فیلم طنز شخصیت‌ها است.
ریحانا در نقش هکری فوق‌العاده به نام ناین بال Nine Ball و آکوافینا Awkwafina در نقش خلاف‌کار خیابانی ماهر، بازی‌های خیلی خوبی از خود به نمایش می‌گذارند؛ اما می‌توان گفت باقی بازیگر‌ها فرصت آن‌چنانی برای نشان دادن خود نداشته‌اند. برای مثال سارا پلسون Sarah Paulson و کیت بلانشت Cate Blanchett فرصتی برای نشان دادن شخصیتی به‌یادماندنی را به دست نیاوردند. (چراکه دیالوگ‌های خوبی به آن‌ها داده نشد.) بااین‌حال آن هتوی، در هر صحنه می‌درخشد.
فیلم‌های «اوشن» همه در مورد یک سرقت بزرگ هستند، اما «یازده یار اوشن» در طول ماجرای سرقت به رابطه دوستانه آن‌ها باهم و گاهی به روابط عاطفی‌شان نیز پرداخته بود. «هشت یار اوشن» مسیر آن فیلم را پیش نرفته است. انگیز‌ه‌های دبی برای این سرقت، به‌جز به دست آوردن پول هنگفت، گرفتن انتقام از صاحب این گالری، کلود بکر Claude Becker (با بازی ریچارد آرمیتاژ Richard Armitage)، نامزد سابقش است که با لو دادن او دبی را به زندان انداخته بود. داستان فیلم پس از ماجرای سرقت ادامه دارد و با این‌که جیمز کوردن James Corden در صحنه‌ای توجه‌ها را از دیگر بازیگران می‌دزدد، داستان انتقام فیلم در مسیر مشابه هر فیلم اکشن دیگری پیش می‌رود.
بازهم باید به این نکته اشاره شود که نکته بسیار مثبت این فیلم، موضوع جنسیتی آن است. ساندرا بولاک در طول فیلم در نقش تبهکاری تشنه انتقام که سرقت را به یک ایدئولوژی تبدیل کرده است، به زیبایی بازی می‌کند. هدف دبی فقط ثروتمند شدن نیست، بلکه می‌خواهد روح آزادی داشته باشد. دبی به هم‌تیمی‌هایش می‌گوید «یکجایی در دنیا، یک دختر هشت‌ساله رؤیای تبهکار شدن را در سر دارد. یادتان باشد دارید این کار را برای او انجام می‌دید.»
«هشت یار اوشن» فیلم اکشن موفقی است، نه چیزی بیشتر، اما مثل‌ فیلم‌های بیشمار دیگری که در این ژانر و با حضور شخصیت‌های اصلی مرد ساخته شده‌اند، این شخصیت‌ها می‌توانند الگویی نه‌فقط برای دخترهای 8 ساله، بلکه برای همه باشند.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان