عکاسی به مثابه هنر

سرهم بندی نکردن واقعیت؛ بازبینی تصاویر آلفرد اشتیگلیتس

آلفرد اشتیگلیتس (Alfred Stieglitz) عکاس آمریکایی، پایه‌گذار جنبش عکاسی جدایی‌طلب و از مدافعان عکاسی صریح بود و در طول فعالیت حرفه‌ای خود نقش به سزایی در قبولاندن عکاسی به عنوان یک شاخه از هنر داشت.

فرادید؛ دو عکاس سال‌ها وقت صرف جمع آوری مجموعه‌ای کامل از عکس‌های آلفرد اشتیگلیتس و مجله کَمِرا وُرک (Camera Work) که از پیشگامان منتشر کننده مجله است کردند.
 

بازبینی تصاویر مجله آلفرد اشتیگلیتسپرتره خانمDe C، از شماره 17.
 

گاهی اوقات نمی‌خواهید واقعیت را سر هم بندی کنید. دستکش‌های نخی را که تنها از دستان تان هنگامی که عکس‌ها را برای ظهور آماده می‌کنید و در معرض نور قرار می‌دهید محافظت می‌کنند، به دست می‌کنید. بنا براین چگونه ممکن است از طریق 50 چاپ دستی که همگی به دوربین آلفرد باز می‌گردند بدون هیچ حواس پرتی و یا ترس از وقوع یک حادثه فاجعه آمیز کار کرده است؟

بعد از همه، گرد آورندگان کمتری برای چاپ دستی از مجموعه کامل مجله کمِرا وُرک(Camera Work) نشریه پیشگامان اشنیگلیتس که به عکاسی شفرد در هنر کمک کردند، اختصاص داده شده است. با پوشش‌های شکننده و عکاسی خوب، پیدا کردن حتی حجم ناپایدار می‌تواند یک چالش ناخوشایند باشد. اما، مارک کاتزمن (Mark Katzman) عکاسی که در سنت لوئیس مستقر است، آن‌ها را فاش کرد. او نیز به اندازه اشتیگلیتس زمان صرف کار کرد و نشریه را بر پا کرد – 15 سال – برای جمع آوری مجموعه‌ای کامل زمان صرف کردند.

آقای کاتزمن گفت: "ثروتمند نیستم، اما کار‌های بسیاری را به انجام رسانده ام" اکنون با یکی از عکاسان دیگر به نام Pierre Vreyen کار می‌کنم تا بتواند مجموعه کامل خود را تهیه کند. گاهی اوقات نمی‌خواهید کاری را سَنبل کنید. دستکش‌های نخی می‌تواند از دستان شما در برابر نور هنگام ظهور عکس‌ها محافظت کند. دوربین آلفرد اشتیگلیتس بدون هیچ واهمه و ترسی از بروز یک فاجعه عکس‌های فوق العاده‌ای را به ثبت رسانیده است.

بازبینی تصاویر مجله آلفرد اشتیگلیتس
پرتره آلوین لنگدون کابرن، شماره 15.

 
بازبینی تصاویر مجله آلفرد اشتیگلیتسساختمان فلت آیرن، شماره 14.
 


بازبینی تصاویر مجله آلفرد اشتیگلیتسدختر دانمارکی، از شماره 26.
 
این ایده برای اولین بار در سال 2016 به نظر او رسید، هنگامی که آقای Vreyen در تالار مشاهیر عکاسی در سنت لوئیس ملاقات کرد و بحثی را مطرح کرد که چگونه می‌تواند مجموعه کاملی از مجله کمرا ورک – را بدون هیچ نگرانی از خراب شدن به پایان برساند.

آقای کاتزمن گفت: "مسئله واقعی چگونگی پوشش‌ها است". "هر بار این مسئله حل می‌شود، سپس بیشتر پوشش‌ها کمتر می‌شوند و این کار حمل آن‌ها را دشوار‌تر و حتی غیر ممکن می‌سازد، اما باعث آسیب رسانی نمی‌شود. کپی از نمونه آن‌ها اجازه می‌دهد تا هر کسی بتواند آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد، بخواند و مشاهده کند – هر چند تجربه بصری و لمسی قطعا چیز دیگری خواهد بود. بنا براین بدون هیچ نگرانی می‌توانید آن‌ها را بررسی کنید و بدون اینکه هیچ آسیبی به اصل آن وارد کنید. "

آلفرد استیگلیتز در 1864 در نیوجرزی از پدر و مادری آلمانی زاده شد. پدر او مردی ثروتمند و نقاشی غیر حرفه‌ای بود؛ بنابراین استیگلیتز در فضای آزادی طلبانه‌ای رشد کرد. در 1881 به آلمان رفت تا در آنجا به تحصیل مکانیک بپردازد، اما دو سال بعد به عکاسی علاقه‌مند شد و به زودی مکانیک را برای همیشه کنار گذاشت. عکاسی سریعا مبدل به مشغله فکری حقیقی استیگلیتز شد و او را بر آن داشت که نه تنها بر جنبه فنی‌ای رشته، بلکه بر وجه هنری آن نیز تسلط یابد. در 1887، در نمایشگاهی که رییس هیئت داوران آن عکاس مشهور پیتر هنری امرسون بود، جایزه اول را دریافت کرد. استیگلیتز در سال 1905 نخستین نگارخانه از مجموعه نگارخانه را با نام نگارخانه 291 افتتاح کرد. نگارخانه 291 میانجی و محل برخورد و مرکزی برای هنر و هنرمندان پیشرو بود. گرچه نگارخانه 291 آثار متعددی از هنر اروپا را به نمایش گذاشت، اما استیگلیتز توجه خاصی به هنر آمریکا داشت.

کمرا ورک، جایی که گرترود استاین اولین مقاله خود را منتشر کرد، نقطه عطفی برای هنر مدرن بود. اولین بار در سال 1902 ایجاد شد و در سال 1903 به عنوان جنبش جدایی طلب – عکاسی انتشار یافت. این نشریه شامل عکس‌هایی با طراحی متن بر اساس طرح‌های ویلیام موریس، آگهی‌های طراحی شده توسط اشتیگلیتس و مسائل مربوط به هنرمندان برجسته در نهایت از جمله پیکاسو می‌توان اشاره کرد. اشتیگلیتس در این سال‌ها گالری "291" افتتاح کرد، برای سفر به دوره‌ای از جنگ جهانی اول و تصاویری را به اشتراک گذاشت.


بازبینی تصاویر مجله آلفرد اشتیگلیتسقسمتی از کشتی در سال 1907، از شماره 36.

 
بازبینی تصاویر مجله آلفرد اشتیگلیتسپرتره خانم Mary Everett، از شماره 23.

 
بازبینی تصاویر مجله آلفرد اشتیگلیتسزمستان خیابان پنجم، 1892. از شماره 12.
 
 

هدف استیگلیتزهمانطور که در شماره اول اعلام کرد، انتشار "ماهنامه یک نشریه چاپی است که به عنوان رسانه عکاسی روندی رو به رشد را طی می‌کند".

آقای کاتزمن می‌گوید پیدا کردن مجموعه کامل آسان نبود. مسائل اصلی اغلب به پوشش آن‌ها محدود نمی‌شد، به همین دلیل 75 درصد از تصاویر به عنوان عکس‌هایی تهیه شده اند که برخی از صفحات اصلی را به خود جای داده اند. تلاش او برای فروش کار‌ها از طریق وب سایت eBay، کتابفروشی‌های آنلاین، و هر جای دیگر که می‌تواند به عنوان شرط شایسته وجود داشته باشد، دیده می‌شد.

آقای Vreyen بر روی کار‌های منتشر شده به سختی کار کرده است. پس از یافتن مجله مدرنیستی در حال حاضر یک نسخه از کمرا ورک آنلاین منتشر می‌شود، وی معامله‌ای را رد کرد که درآن می‌توانست فایل‌های خام عکس‌ها را در ازای تکمیل فایل PDF خود دریافت کند.


بازبینی تصاویر مجله آلفرد اشتیگلیتسکودکان، از شماره 9.


 
بازبینی تصاویر مجله آلفرد اشتیگلیتسپروفسور John Young از دانشگاه گلاسکو، از شماره 8.

 

بازبینی تصاویر مجله آلفرد اشتیگلیتسباد بان‌های سفید، از شماره 13.

تا کنون آقای Vreyen چهار نسخه از 15 نسخه چاپ شده را به موزه هنر‌های معاصر فروخته است. قیمت در خواستی 1200 دلار و با 10 درصد تخفیفت برای موسسات فروخته می‌شود.

در عین حال آقای کاتزمن بعد از اینکه یک مجموعه کامل را به اتماتم رساند، به دنبال چیز‌هایی دیگر رفت.

او گفت: "هنگامی که تعدادی از تصاویر به فروش رفت عمیقا راضی بودم، احساس عجیبی از دست دادن را تجربه می‌کردم. توصیف آن سخت است، اما شبیه به رها کردن فرزند خود برای رفتن کالج بود". هدف جدید من جمع آوری عکس‌های استیگلیتز در کمرا ورک و انتشار آن‌ها است".

منبع: nytimes
ترجمه: وب سایت فرادید
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر