همزمان با رونمایی از IGTV، اینستاگرام اعلام کرد که از مرز 1 میلیارد کاربر فعال در ماه عبور کرده است؛ آماری فوقالعاده برای این شبکه اجتماعی که طی هشت سال بدست آمده و با سرعتی باورنکردنی رو به افزایش است.
انگار همین دیروز بود که اینستاگرام به طور انحصاری برای پلتفرم iOS منتشر شد. این موضوع در سال 2010 اتفاق افتاد و اندکی بعد از آمدن اپلیکیشن به آیفون، اندرویدیها هم توانستند از این شبکه اجتماعی خلاق روی موبایلهایشان بهرهمند شوند.
دو سال بعد، یعنی سال 2012 فیسبوک به عنوان غول شبکههای اجتماعی وقت اینستاگرام را با رقم باورنکردنی 1 میلیارد دلار به زیر مجموعههای خود اضافه کرد. دقیقا از همان زمان بود که به لطف دستگاه تبلیغاتی عظیم فیسبوک، نمودار رشد کاربران این شبکه اجتماعی سیر صعودی به خود گرفت به طوری که بعد از گذشت هشت سال امروز به جایگاهی رسیده که بیش از یک میلیارد نفر در ماه از آن استفاده میکنند.
اینستاگرام نرخ رشد فعلی خود را 5 درصد (در هر فصل سال) اعلام کرده که نه تنها از اسنپچت، رقیب مستقیم اپلیکیشن بلکه از خود کمپانی مادر آن یعنی فیسبوک هم بیشتر است. اگر چه فیسبوک از منظر تعداد کاربران فعال در ماه با آمار 2/196 میلیون نفر نسبت به اینستاگرام برتری دارد، اما در نرخ رشد با آمار 3/14 درصد در رتبه پایینتری قرار میگیرد.
وبسایت eMarketer پیشبینی میکند که اینستاگرام با روند رشد فعلی بتواند فقط امسال رقمی بالغ بر 5/48 میلیارد دلار سود را از طریق تبلیغات عاید خود کند که نسبت به سال گذشته با 70% افزایش مواجه خواهد بود. همچنین اعلام شده که شبکه اجتماعی مذکور به تنهایی 28.2% از سود خالص فیسبوک از پلتفرم موبایل را تأمین میکند.
کوین سیستروم، مدیر عامل اینستاگرام در واکنش به یک میلیاردی شدن اپلیکیشن این چنین میگوید:
«اینستاگرام حالا یک اجتماع بینالمللی از یک میلیارد نفر است! از زمان لانچ ما در سال 2010 تا امروز، ما با شگفتی شاهد رشد و شکوفایی آن بودهایم. این دستاورد بزرگی است، بنابراین همگی از شما تشکر میکنیم.»