رئیس سازمان میراث فرهنگی:

صنایع‌دستی به‌روز شوند/ سمن‌ها به تسهیل سفرهای نوروزی کمک کنند

خرم آباد- رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر ضرورت به روز رسانی صنایع دستی گفت: سمن ها برای تسهیل سفر و به عنوان دیده بان به سازمان کمک کنند.

صنایع‌دستی به‌روز شوند/ سمن‌ها به تسهیل سفرهای نوروزی کمک کنند

به گزارش خبرنگار مهر، زهرا احمدی پور ظهر امروز در جلسه ستاد خدمات سفرهای نوروزی لرستان با اشاره به اینکه وقتی قرار است جایی را برای سفر انتخاب کنیم از همان لحظه تصمیم سفر آغاز می شود و باید تصویر ذهنی نسبت به مقصد داشته باشیم، اظهار داشت: اگر قرار باشد این مقصد سفر بین شهرهای مختلف توزیع شود لازمه اش این است تصویرسازی مناسبی انجام داده باشیم، تکالیف ما و رسانه ها این است این تصویرسازی را انجام بدهیم و ذهن گردشگران را آماده کنیم.

وی با بیان اینکه بعد از این تصویرسازی نیاز به زیرساخت های مناسب داریم چراکه خیلی وقت ها مزیت های زیرساختی اولویت سفر را برای ما ایجاب می کند و خدمات در مسیر و خدمات بین راهی کمک می کند یک مسیر را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنیم.

غذاهای بومی در رستوران ها سرو شود

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: استفاده از اماکن تاریخی و بازدیدها ماهیت هنری، فرهنگی یا تاریخی دارد و در بازدیدها یا می رویم سراغ موزه ها یا طبیعت و بازارچه ها که باید برای این ها هم به صورت منسجم برنامه ریزی کنیم.

احمدی پور با تاکید بر استفاده از غذاهای بومی و محلی در رستوران های استان ها گفت: یک گردشگر انتظار ندارد چلوکباب تهران را در لرستان بخورد و نیاز است خصوصا در مواقعی که اوج سفر است حتما از این ظرفیت های فرهنگی برای اینکه ذائقه گردشگر را تغییر دهیم استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه این مسائل کمک می کند گردشگر برای بار چندم لرستان را انتخاب کند، تصریح کرد: نباید تنها به نقشه ای که به گردشگر در ورودی شهر می دهیم اکتفا کنیم و باید سعی کنیم خدمات را متناسب با هرآنچه که در قالب سرمایه های استان است تعریف کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر اینکه مجموعه ای از توانمندی ها در لرستان داریم که این توانمندی ها در قالب فرصت های طبیعی، تاریخی و فرهنگی باید تبدیل به مزیت گردشگری شود، ادامه داد: اگر بخواهیم موزاییک گردشگری را تشکیل دهیم باید ببینیم چه توانمندی هایی داریم و چگونه این توانمندی ها به هم کمک می کنند و در واقع باید چشم انداز گردشگری را خلق کنیم.

ضرورت به روز کردن صنایع دستی

احمدی پور با اشاره به اینکه خلق ثروت اتفاقی نیست و تا زمانیکه مزیت ها را به منبع آورده تبدیل نکنیم این ثروت خلق نمی شود، اظهار داشت: هدفگذاری گردشگری را استاندار لرستان مشخص کرده است اما در کنار آن باید بگوییم برای استانی که گنجینه ای از پل های تاریخی است و این ظرفیت فرهنگی گسترده را دارد و میراث معنوی خاص خود را دارد چه برنامه ای داریم.

وی با تاکید بر احیا و تبدیل و به روز کردن صنایع دستی و هدفگذاری فروش و صادرات آنها گفت: متاسفانه صنایع دستی در کشور ما به صورت اشیای لوکس مورد استفاده قرار می گیرد و به همین دلیل بخش زیادی از صنایع روی دست تولید کننده می ماند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: سومین فروشگاه صنایع دستی در تهران چند روز پیش افتتاح شد و در این فروشگاه فقط زیورآلاتی را می فروشند که با خاتم درست می شوند و این زیورآلات به سرعت بین نسل جوان برای مصرف جای خود را باز کرده است.

برای پادگان 07 خرم آباد کاربری تعریف شود

احمدی پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برای آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک اقدامات خوبی شده است، گفت: ما با جابه جایی پادگان در حریم قلعه موافقت کرده ایم و مابقی کار به موافقت سازمان جهاد کشاورزی برمی گردد.

وی یادآور شد: در خصوص پادگان 07 نیز نمی توانیم جابه جایی پادگان را خیلی راحت قبول کنیم و یک اثر تاریخی از بین برود و باید برای آن کاربری در نظر گرفته شود و مشاور پیشنهاد بیاورد که ضمن حفظ اثر، کاربری برای آن تعریف کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه طی بازدیدهایی که داشتیم شرایط برای اجرای مناسب تعطیلات عید نوروز در لرستان فراهم شده است و تنها حضور سمن ها مشهود نبود و زمینه فعالیت های آنها گسترده نشده است، اظهار داشت: امسال اعلام کردیم سمن ها برای بخش اجرایی نوروزگاه ها فعال شوند و در واقع سین هشتم نوروز ما سمن ها هستند و بخش مردمی که باید کمک کنند که نه تنها سفر را تسهیل کنیم بلکه به عنوان دیده بان به سازمان کمک کنند.

احمدی پور یادآور شد: پیام نوروز 96 پیام امید است و مردم ایران شایسته این هستند که امیدوار به آینده رو به رشد باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر