در این چند سال اخیر زیاد دیدهایم که شرکتهای خودروسازی به تکنولوژیهای ترکیبی روی بیاورند و برخی از آنان خودروهای کانسپتی معرفی کردهاند که درقسمت عقب کابین و یا بر روی سقف آنان محل فرود هواپیماهای بدون سرنشین تعبیه شده که برای هرکدام وظیفهای مشخص تعیین شده است. به عنوان مثال چند سال پیش خودرویی کانسپت معرفی شد که در عقب آن یک کوادکوپر قرار میگرفت و برای سنجش محیط و یا پیدا کردن اتومبیل در پارکینگ مورد استفاده قرار میگرفت، و یا حتی سال گذشته کمپانی خودروسازی مرسدس بنز کانسپتی از یک ون تمام الکتریکی برای تحویل بستههای پستی معرفی کرد که بر روی سقف آن دو کوادکوپر قدرتمند نشسته بود و بستههای پستی سبک وزن داخل اتومبیل را برای سرعت بخشیدن به امر تحویل، به صورت هوایی تا درب منازل میرساند که البته پروژهای کانسپت است و نمیتوان انتظار عملی شدن آن را تا چند سال آینده داشت. حال باتوجه به اینها، اخیرا شرکت خودروسازی لندروور هم به استفاده از یک کوادکوپر بر روی خودروی شاسی بلند خود روی آورده است که نه اهداف اقتصادی و صرفا رفاهی، بلکه در جهت کمک به نجات جان افراد طراحی شده است.
پهپادها در اختیار صلیب سرخ
کانسپت جدید شرکت خودروسازی لندروور که در جدیدترین دوره از نمایشگاه بین المللی ژنو 2017 هم به نمایش درآمده است، در اصل متشکل از یک دستگاه خودروی نسل جدید لندروور دیسکاوری وهمچنین یک فروند هواپیمای بدون سرنشین چهار موتوره قدرتمند است که براساس اطلاعات منتشر شده توسط کمپانی خودروسازی لندروور، با هدف فعالیت در سازمان صلیب سرخ طراحی و معرفی شده است تا هم در امر شناسایی محیط و سنجش خسارات به بار آمده ناشی از زلزله، ریزش بهمن، رانش زمین و... یک دید نزدیکتر برای کارشناسان و تیم امدادی فراهم آورد و همچنین در خصوص عبور از مسیرهای ناهموار و سطوح شیب دار کارایی لازم را در جهت کمک رسانی داشته باشند.