درباره تابلو‌های مستهجن نمایشگاه «قاراچوخا اویان»

تابلو‌ها اروتیک نبودند بلکه ناهنجار بودند!

به تازگی نمایشگاهی از آثار نقاشی در تهران برپا شده است که مصداقی از مانور ترویج بی‌عفتی، برهنگی و توهین به مقدسات دین مبین اسلام به شمار می‌آمد در این نمایشگاه، تعدادی از نقاشی‌هایی از تصویر زنان برهنه به نمایش درآمده است که حجابی شبیهِ مقنعه به سر دارند!

روزنامه جوان: به تازگی نمایشگاهی از آثار نقاشی در تهران برپا شده است که مصداقی از مانور ترویج بی‌عفتی، برهنگی و توهین به مقدسات دین مبین اسلام به شمار می‌آمد در این نمایشگاه، تعدادی از نقاشی‌هایی از تصویر زنان برهنه به نمایش درآمده است که حجابی شبیهِ مقنعه به سر دارند!

بعد از رسانه‌ای شدن این موضوع صبح روز گذشته سرانجام پس از مکرر پیگیری‌های رسانه ای، مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر امور هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از از جمع آوری چهار تابلو ناهنجار از نمایشگاه «قاراچوخا اویان» خبر داد. از همین به سراغ او رفتیم و با او همکلام شدیم.


ملانوروزی » اذعان داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز نگارخانه‌ها را صادر می‌کند و روال کار ما بدین ترتیب نیست که ما خودمان مجوز هر اثری را بدهیم. این در حالی است که مسئولیت انتخاب آثار هنرمند با نگارخانه است و اگر نگارخانه نسبت به کاری یا اثری شبهه‌ای داشته باشد، آن را برای تائیدیه برای ما ارسال می‌کند و به نوعی ارشاد استعلام از ما می‌گیرد و ما تا از صحت و سالم بودن اثر آگاه نشویم به آن مجوز نمی‌دهیم.
وی در پاسخ با این سئوال که آیا شما قبل از به نمایش گذاشتن این آثار که عنوان مستهجن لقب گرفته اند آن‌ها را دیده بودید، می‌گوید: من نقاشی‌های دنیا رستمی را که در قالب نمایشگاه «قاراچوخا اویان» در گالری ماه روی دیوار رفت اروتیک نمی‌دانم و نوع کار، طراحی و رنگ آمیزی کارها، روایی است نه اروتیک. با اینکه ما هیچ گونه دسترسی به این قبیل آثار نداریم، اما بنده قبل از هر چیز این آثار را دیدم و به نوعی آن‌ها برایم نشانگر موضوعات ضد دینی و جنسی نبودند، اما به خاطر استفاده از طراحی‌های کودکی هنرمند این آثار را ناهنجار تلقی کردم و همین طور هم شد.
ملانوروزی با اشاره به اینکه در حال حاضر این آثار از نگارخانه‌ها و گالری‌ها جمع آوری شده اند ادامه می‌دهد: این آثار با پیگیری‌های رسانه‌ای تحت عنوان ناهنجار به جامعه و مردمی که از آن‌ها بازدید کرده بودند معرفی شدند. به همین خاطر بنده عصر روز گذشته سریعا دستور جمع آوری و برچیدن آن‌ها را دادم و دوستان و همکاران عزیز ما هم زحمت کشیدند و این آثار را جمع آوری کردند. بنده قبلا خودم از اهالی رسانه بودم و بار‌ها کار رسانه‌ای و خبری کرده ام. به همین خاطر از شرافت کاری خبرنگاران و سبک بالان عرصه خبر اطلاع دارم و شخصا از رسانه‌ها جهت پیگیری‌های شان تشکر می‌کنم و سپاسگزار پیگیری‌های رسانه‌ای خبرنگاران جهت جمع آوری آثار ناهنجار هستم. من معتقدم در این آثار مذکور تکنیک، نوع بیان، رزومه هنرمند، و. نشانگر مسائل اروتیک، جنسی، ضد دینی، مغایر با سبک ایرانی - اسلامی و فحشا نبودند، اما تا حد زیادی ناهنجار بودند.


ملانوروزی با بیان اینکه دنیا رستمی نقاش غیراسلامی و مستهجن نیست، گفت: ما پیشینه هنرمند را در نظر می‌گیریم، چرا که کار‌های قبلی این هنرمند قابل قبول است و نمره منفی ندارد. البته از گالری ماه خواستیم تا آثار فیگوراتیو این هنرمند را از نمایشگاه جمع کنند و امروز نیز خودم به تماشای این نمایشگاه می‌روم تا اقدامات لازم را صورت دهم.


مدیر کل دفتر امور هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این همکلامی خاطر نشان می‌کند: امروزه ما در جامعه با خیل عظیمی از جوانان هنرمند رو به رو هستیم که به خاطر افزایش آمار بیکاری و نبود و یا حتی کمبود شرایط استخدامی آن‌ها ناچار به امرار معاش از طریق فروش آثار‌های متفاوت هنری هستند و معیشت شان هم از این راه است، اما متاسفانه به خاطر اینکه معمولا در نگارخانه‌ها فروش زیاد نیست و تعداد محدودی از آثار خاص مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می‌گیرند این شرایط برای هنرمند دردآور است. شایان ذکر است که عمده بازدید کنندگان هم از دوستان خود هنرمندان هستند و شاید تعدادشان در مجموع به 30 نفر هم نرسد.

مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر امور هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این مصاحبه تأکید می‌کند: جامعه الیت و تخصصی و همچنین نمایش عمومی برای مردم وجود ندارد. نگارخانه‌های ما خصوصی هستند و بازدید زیادی از آن‌ها نمی‌شود. خیلی هم اشاعه فحشا در فضای عمومی نبوده و این اخبار هستند که بیشتر به این گونه مسائل و فضا‌ها دامن می‌زنند. معتقدم هر کسی از هنر تلقی خاص خود را دارد. به همین دلیل بنده این آثار را قبل از جمع اوری هم برای چندین هنرمند ارسال کردم تا پس از بررسی دقیق نظرشان را نسبت به آن‌ها اعلام کنند. خیلی نگاه اروتیک به آثار نیست و اصلا تصاویر در این تابلو‌ها شهوانی نبودند، اما روایت‌هایی هست که نباید به ناهنجار بودن آثار ارسالی ختم شود و، چون این تابلو‌ها از قوانین تبعیت نکرده بودند روز گذشته جمع آوری شدند. باید بگویم اگر این تابلو قرار بود که در نمایشگاه‌های دولتی و عمومی و جشنواره‌ها و. در معرض دید عموم قرار بگیرند، به هیچ عنوان اجازه نمایش آن‌ها را نمی‌دادیم به خاطر سریعا نسبت به گوشزد آن به نگارخانه مربوطه اقدم کردم و به لطف دوستان خبرنگار و رسانه‌ها که نقش بی بدیلی در یاد آوری ایرادات و نواقص و معایب دارند این آثار را از معرض دید عموم جمع آوری کردیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر