فرادید؛ برخلاف تصور عمومی صنعت خودرو ایران اردیبهشتماه 97 را درحالی پشت سر گذاشت که تولید خودرو با رسیدن به مرز 137945 دستگاه به بیشترین حجم خود در این ماه نسبت به 6 سال اخیر رسید. صنایع خودروسازی ایران در این ماه با رشدی 40 درصدی نسبت به اردیبهشت 96 موفق شدند به بیشترین حجم ممکن از تولید در ماه اردیبهشت از ابتدای سال 91 دست یابند.
به گزارش فرادید، این رشد چشمگیر در حالی رقم خورده که معمولا در ماههای نخست سال میزان تولید خودرو کاهش یافته و هرچه به انتهای سال میرسیم با افزایش بیشتر تولید خودرو روبرو میشویم. بر این مبنا یک مقایسه کوتاه بین ماههای سال 96 و 95 با آمار تولید خودرو در ماه اردیبهشت 97 نشان میدهد سیر صعودی تولید خودرو در ماههای پایانی سال این بار قطع نشده و حتی به شکل نسبتا چشمگیری افزایش یافته است.
این یعنی اگر در اسفند ماه 96 کل تولید صنعت خودرو ایران به به مرز 123 هزار دستگاه رسیده یا در اسفند 95 صنایع داخلی بیش از 115 هزار دستگاه خودرو تولید کردهاند، در ماههای فروردین سال بعد آمار تولید خودرو نصف شده است. این رویه که همواره به واسطه تعطیلات سال جدید و مسائل حقوقی، قراردادی و صنعتی در کشور باب بوده به نظر در مقطع فعلی نقض شده و صنایع داخلی با قدرت هرچه بیشتر در حال تولید خودرو هستند.
البته این بین یک استثنا وجود دارد که به امار تولید خودرو در فروردین 97 برمی گردد که حکایت از کاهش تولید 40درصدی خودرو نسبت به اسفند 96 دارد اما اگر همین آمار را با ماه فروردین 96 مقایسه کنیم به راحتی پی به افزایش تولید خودرو در کشور به شکلی تصاعدی پی میبریم. در واقع سه خودروساز بزرگ کشور با رشد تولید 20 درصدی در فروردین 97 نسبت به مدت مشابه
سال 96 رویکرد رشد تصاعدی حاکم بر صنعت خودرو ایران را تایید میکنند.
به باور کارشناسان این رشد تولید به دو دلیل عمده صورت گرفته و احتمالا تا پایان سال نیز ادامه پیدا کند منتهی از شدت و حدت ان کاسته خواهد شد. دلیل نخست برای این رشد تولید به چشمانداز تحریم و ضرورت تولید بیش از میزان همیشگی است که در مقطع فعلی کاملا قابل انتظار است.
این موضوع از انجا قابل تایید است که صنایع داخلی با هدف مقابله با شرایط تحریم، خود را برای ماههای پایانی سال آماده میکنند. در همین راستا رشد چشمگیر واردات قطعات جهت مونتاژ و تولید خودرو که در در دو ماهه نخست سال 97 مصرف ارزی کشور را در همین فقره به بیش از 550 میلیون دلار رسانده نشان از یک تدبیر مناسب از سوی دولت و خودروسازان جهت مقابله با بحرانهای آینده دارد.
از سوی دیگر افزایش قیمت خودرو به عنوان عاملی تحریک کننده موجب شده تا بسیاری از واحدهای تولیدی با سرعت بیشتری به تولید خودرو اقدام کنند و به چرخه ایجاد ارزش افزوده در صنعت خودروسازی کشور شتاب بیشتری ببخشند. به نظر میرسد باید در مقطع فعلی نسبت به صحت و سقم برخی شایعات تجدید نظر کرد. در واقع به لطف افزایش تولید، احتمالا در سال 97 خبری از کمبود عرضه نخواهد بود و برخلاف باور عمومی که از قحطی خودرو میترسد بازار خودرو بایستی با هدف حفظ اعتماد عمومی به خود نسبت به تعدیل شرایط حاد فعلی اقدام کند.