برترین ها - ترجمه از محمد کاملان: صنعت خودروسازی از دیرباز مورد توجه کشورهای مختلفی بوده و هر کشوری با توجه به توان خود، خودروهای مختلفی را عرضه کرده است. در این بین اتحاد جماهیر شوروی سابق یا همان روسیه فعلی، نیز سابقه خوبی در ساخت خودرو دارد. به این ترتیب با توجه به اینکه جامجهانی 2018 هماکنون در کشور تزارها در حال جریان است، این رویداد جهانی را به فال نیک گرفتیم تا با هم نگاهی به بهترین و خاطرهانگیزترین خودروهای روس داشته باشیم.
خودروی گاز 69 (GAZ 69)
روسها پس از موفقیت خودروی گاز 67 بی (GAZ 67B)، در سال 1325 شمسی نمونه آزمایشی گاز 69 را ساختند و در سال 1332 شاهد تولید انبوه این خودرو در شهر گورکی (Gorky)، بودیم و تا سال 1351 تعداد 600 هزار دستگاه گاز 69 را تولید کردند.
مدل استاندارد گاز 69 میزان 55 اسببخار نیرو تولید میکرد و چیزی حدود 90 کلیومتر در ساعت سرعت داشت. گاز 69 به لحاظ ساختار یک خودروی آسیبناپذیر بود و حتی 50 سال پس از تولید این خودرو، مدلهایی از آن را در جادههای خاکی کشورهای اروپای شرقی شاهد بودیم.
ولگا گاز 24 (Volga GAZ-24)
این خودرو اولین بار توسط برند روسی گاز در نمایشگاه خودروی لندن در سال 1349 رونمایی شد. ولگا گاز 24 بهسرعت در بازارهای اروپایی طرفداران زیادی پیدا کرد و حتی به کشورهای آمریکای لاتین و اندونزی نیز صادر شد.
در مدل استاندارد گاز 24 شاهد حضور یک پیشرانه 2.4 لیتری بودیم که نیرو را از طریق جعبهگیربکس 4 دندهای به چرخها منتقل میکرد. ولگا گاز 24 در گروه خودروهای لاکچری آن زمان قرار میگرفت و امکانات ویژهای را در اختیار راننده قرار میداد.
سری خودروهای لادا کلاسیک (Lada Classic series)
سه مدل لادا 2105، 2104 و 2107 را در خانواده خودروهای لادا شاهد بودیم. این خودروها بهسرعت راه خود را به بازارهای جهانی باز کردند و انگلستان، کانادا، آلمان، فرانسه، اکوآدور و کوبا را میتوان از بازارهای اصلی خودروهای لادا نام برد.
جالب است بدانید خودروهای لادا هنوز هم در روسیه طرفداران زیادی دارند. اولین مدل از خودروهای لادا در سال 1359 عرضه شد و تولید مدلهای مختلف لادا چیزی حدود 41 سال ادامه داشت.
مدلهای مختلف لادا که بر اساس خودروی فیات 124 ساخته شده بود به پیشرانههای 1.2 و 1.7 لیتری مجهز بودند و از جعبهگیربکس با 5 دنده بهره میگرفتند.
خودروی یو.ای.زی 469 (UAZ 469)
جالب است بدانید این خودرو یکی از کارآمدترین خودروهای روی کرهزمین بهحساب میآید و بیشتر ارتشهای کشورهای بلوکشرق از یو.ای.زی 469 استفاده میکردند.
یو.ای.زی 469 در سال 1360 توسط روسها معرفی شد و محبوبیت این خودرو گسترش خطتولید آن را در کشورهای کوبا، آذربایجان، ویتنام، اوکراین و حتی آمریکا به دنبال داشت. جالب است بدانید صنایع خودروسازی یو.ای.زی هنوز هم مدل پیشرفتهتری از یو.ای.زی 469 را با نام هانتر (Hunter)، تولید میکند.
این خودرو از یک پیشرانه 4 سیلندری با ظرفیت 2.5 لیتر بهره میگرفت و 71 اسببخار نیرو را در اختیار راننده قرار میداد.
موسکویچ 2141 (آلِکو)، Moskvitch-2141 (Aleko)
خودروی موکویچ 2141 در بازارهای جهانی با نام آلکو عرضه میشد و یک هاچبک 5 در بود که پیشرانه را در قسمت جلوی خودرو جای داده بود. موسکویچ 2141 به لحاظ طراحی الهامهای زیادی از خودروی فرانسوی سیمکا 1307 (Simca 1307)، گرفته بود و در سال 1359 شاهد راهاندازی خطتولید انبوه این خودرو بودیم.
موسکویچ 2141 اولین خودروی ساخت دست روسها بهحساب میآید که در آن شاهد رعایت اصول طراحی آیرودینامیک بودیم.
لادا تارزان (Lada Tarzan)
این خودرو پس از فروپاشی پردهآهنین در اتحاد جماهیر شوروی تولید شد و در ساخت آن شاهد حضور فناوریهای بهخدمت گرفته در لادا سامارا و نیوا بودیم. اولین مدل از لادا تارزان در سال 1376 تولید شد، این خودرو بخت بلندی نداشت و تا سال 1382 تنها شاهد تولید 300 دستگاه لادا تارزان بودیم.
لادا تارزان به یک پیشرانه 1.7 لیتری مجهز بود که 80 اسببخار نیرو را در اختیار راننده قرار میداد و با هدف استفاده در شهر و مسیرهای خاکی طراحی شده بود.
خودروهای موسکویچ 402، 403 و 407
این سری خودرو اولین بار توسط صنایع خودروسازی روسیه (MZMA)، در سال 1335 راهی بازار شد و در عرض مدت کمی محبوبیت زیادی پیدا کرد تا حدی که 2 سال بعد تعداد 94،080 دستگاه از مدل 402 این خودرو به تولید رسیده بود.
مدل 407 موسکویچ نیز اقبال بلندی داشت و 359،980 دستگاه از این خودرو تولید شد تا اینکه مجموعاً خودروهای مدلهای مختلف موسکویچ به 500 هزار دستگاه رسید و راه خود را به کشورهای مختلفی پیدا کرد.
خودروی زیس 101 اسپرت (ZIS 101 Sport)
انصافاً باید اعتراف کرد خودروهای روسی بهرهای از زیبایی نبردهاند اما زیس 101 اسپرت به لحاظ زیبایی یک سروگردن بالاتر از سایر رقبای روس خود طراحی شده بود.
این خودرو درواقع نسخه اسپرت، خودروی لیموزین زیس 101 بود که یک پیشرانه هشتسیلندر درون سوز را در آن شاهد بودیم. به لطف این پیشرانه، زیس 101 اسپرت 141 اسببخار نیرو در اختیار راننده قرار میداد و 162 کیلومتر در ساعت سرعت میگرفت.
زیس 101 اسپرت حرفهای زیادی به لحاظ فنی و رعایت اصول زیباشناختی داشت اما عمر این خودرو به دنیا نبود و تنها 2 دستگاه از این خودرو تولید شد.
خودروی زیل 112 اسپرت (ZIL 112 Sport)
این خودروی اسپرت روسی در سالهای 1340 تا 1348 در میادین مسابقه جولان میداد و دو پیشرانه دوگانهسوز به صورت مجزا با هشت سیلندر در زیل 112 اسپرت، مجموعاً میزان 230 اسببخار نیرو را در اختیار راننده قرار میداد تا با سرعتی بین 260 تا 270 کیلومتر در ساعت رقبا را یکی پس از دیگری در مسابقات پشتسر بگذارد.
تمامی این موارد دستبهدست هم داد تا زیل 112 اسپرت به موفقترین خودروی مسابقهای روسی تبدیل شود و در سالهای 1343 و 1344 عنوان اول را در مسابقات اتوموبیلرانی روسیه از آن خود کند.
در این قسمت به پایان فهرست خودروهای قدیمی و برتر روس رسیدیم، در پایان پیشنهاد میکنیم اگر شما هم به صنعت خودروسازی روسیه علاقه دارید و نام خودروی بهخصوصی در ذهن شماست، در قسمت نظرات ما و سایر کاربران را از نام و مشخصات این خودرو مطلع سازید.