به گزارش ایسنا، چندی پیش سازمان حمل و نقل بار و مسافر یزد با ایجاد یک مسیر آزمایشی با عنوان «مسیر شماره 32» برای خدماترسانی به حمل و نقل عمومی شهر یزد از طریق دو دستگاه ون ایسوزو اقدام کرد ولی آنچنان که باید استقبالی از آن نشد.
پیگیری میدانی ایسنا و گفتوگو با شهروندان در مورد علت این عدم استقبال حکایت از این داشت که بسیاری از شهروندان از ایجاد چنین مسیر جدید اصلاً اطلاعی نداشتند و در این رابطه تبلیغات خوبی صورت نگرفته بود.
برخی از شهروندان نیز معتقد بودند که به دلیل نداشتن مشخصه متمایز کننده این ونها از ونهای شخصی و موسسات کرایهای، برخی افراد ونهای شهرداری را به جای ونهای مذکور اشتباه میگرفتند، لذا از آنها استفاده نمیکردند.
از سوی دیگر برخی از مردم نیز ندانسته و نپرسیده قیمت استفاده از این ناوگان و مسیر آزمایشی تعیین شده را بیشتر از ناوگان اتوبوس شهری تصور میکردند و در حالی که این ونها در درون ایستگاه ایستاده بود، در انتظار اتوبوسهای معمول شهرداری انتظار میکشیدند.
با این وجود سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری با نظر به این که در برخی معابر کم عرض و پرتردد شهر یزد استفاده از ون به جای اتوبوس میتواند کارسازتر و موثرتر باشد، با تغییر مسیر مذکور، این طرح آزمایشی برای دو ماه دیگر در مسیری جدید پیگیری میکند.
«محمدرضا شفیعی» رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به عدم استقبال مردم از طرح آزمایشی مسیر شماره 32، اظهار میکند: این مسیر از میدان شهید بهشتی آغاز و پس از پیمودن خیابان امام(ره)، خیابان مهدی، بلوار شهید عاصی زاده، خیابان سلمان فارسی، مجموعه امیرچخماق به مسیر بازگشت در خیابان امام(ره) و نهایتاً میدان شهید بهشتی ختم میشد.
وی با اشاره به اختصاص دو دستگاه ون ایسوزو برای این مسیر، میگوید: به دنبال عدم استقبال مردم از مسیر مذکور، آن را تغییر دادیم.
وی در مورد این مسیر جدید نیز تصریح میکند: مسیر جدید از پایانه دولتآباد آغاز و پس از طی خیابان انقلاب، چهارراه بعثت، خیابان قیام، خیابان مهدی، خیابان عاصیزاده، خیابان سلمان، مجدداً در مسیبیر برگشت به خیابان قیام، خیابان انقلاب و پایانه دولت آباد باز میگردد.
این مسئول علت انتخاب مسیر جدید کنونی را تقاضای بالای مردم به ارائه خدماترسانی سازمان در خیابان قیام و عدم استقبال از مسیر قبلی عنوان میکند.
وی زمان انتظار در مسیر جدید را حدود 12 تا 15 دقیقه اعلام میکند و میگوید: این طرح نیز به مدت دو ماه به صورت آزمایشی اجرا میشود.
وی همچنین تاکید میکند: هزینه سفر در این ونهای ویژه همانند هزینه اتوبوسهای خط واحد به ازای هر نفر 380 تومان است و برخلاف تصور عمومی هزینه بیشتری برای استفاده از آنها اخذ نمیشود.
شفیعی ادامه میدهد: اطلاع رسانی در رابطه با مسیر جدید شماره 32 از طریق صدا و سیما، خبرگزاریها و فضای مجازی انجام و مردم آگاه خواهند شد، ضمن این که رانندگان نیز در این رابطه به مردم اطلاعرسانی خواهند کرد.
وی با اشاره به برنامههای اصلاح خطوط اتوبوسرانی یزد نیز اظهار میکند: هنوز طرحهای مدنظر در زمینه اصلاح خطوط و کاهش ترافیک توسط شورای اسلامی شهر مصوب نشده ولی با این وجود مشارکت با بخش خصوصی و ارائه ونهایی جایگزین برخی از اتوبوسها، مدنظر سازمان حمل و نقل بار و مسافر است.