به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، قیمت هندوانه براساس آخرین ارزیابیهای صورت گرفته بانک مرکزی از متوسط قیمت خردهفروشی مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 29 تیرماه امسال به کیلویی 2358 تومان در بازار پایتخت رسیده است که افزایش 146.4 درصدی را نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته نشان میدهد.
گرچه دیگر محصولات کشاورزی و میوهها نیز در بازار طی هفتههای گذشته با افزایش قیمت مواجه شدهاند، اما این افزایش قیمت برای هندوانه بسیار بیشتر بوده است که نگاهی به آمار تجارت این محصول نشان میدهد عوامل دیگری به غیر از بازار داخلی در افزایش قیمت هندوانه تاثیرگذار بوده است، چرا که براساس آخرین آمارهای منتشر شده از صادرات و واردات محصولات کشاورزی بالغ بر 520 هزار تن هندوانه در سه ماهه نخست امسال به ارزشی بیش از 95 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که این میزان نسبت به 345 هزار تنی که در سه ماهه نخست سال جاری صادر شده بود 50.72 درصد رشد را نشان میدهد و از نظر قیمتی نیز با افزایش 41.79 درصدی مواجه شده است.
سوال اینجاست که با وجود نیاز بازار داخلی به هندوانه و افزایش چشمگیر قیمت آن در بازار و از سوی دیگر آببر بودن این محصول چرا باید در افزایش صادرات آن تلاش شود و روز به روز شاهد بیشتر شدن صادرات این محصول آببر و کم ارزش و گرانتر شدن این محصول در بازار داخلی باشیم؟