به گزارش ایسنا، مجید بلالی مدیر انتشارات سروش در مراسم جشن تولد قیصر امینپور که شنبه دوم اردیبهشتماه با حضور همسر این شاعر فقید - زیبا اشراقی - و جمعی از نویسندگان و شاعران کودکان و نوجوانان در محل این موسسه انتشاراتی برگزار شد از آنچه تنزل درجه شاعران و ادیبان در جامعه خواند اظهار ناخرسندی کرد و تداوم این جریان را عاملی برای صوری شدن بحث فرهنگ دانست.
او گفت: روزگاری شاعران و اصحاب فرهنگ در صدر مجالس بودند اما متاسفانه امروز این جایگاه به شدت تنزل پیدا کرده و برخورداری از چنین جایگاههایی در اذهان به تداعی کردن فقر بیشتر نزدیک است. با چنین روندی شاید تا 20 سال دیگر جایگاه ادبیات به کلی فراموش شود و از آنچه روزگاری باعث درخشش و افتخار ما بود جز نامی باقی نماند.
بلالی درباره قیصر امینپور تصریح کرد: قیصر امینپور از شاعرانی بودکه جایجای کلامش، از دلش نشات میگرفت و شعرش از میان جامعه جوشیده بود و به همین دلیل به دلها مینشست. «سروش نوجوان» فراتر از یک مجله بود و در واقع یک جریان بود که تحت مدیریت امینپور اداره میشد. دانشگاهی بود که امروز فارغ التحصیلان آن توانستهاند به جایگاه خوبی در حوزه ادبیات و حرفه روزنامهنگاری برسند.
سیدعلی کاشفی خوانساری سردبیر مجله «سروش نوجوان» نیز که پس از 10 سال وقفه مجدداً منتشر میشود، با تاکید بر اینکه تلاش خواهیم کرد «سروش نوجوانان» فعلی بتواند به یادآوری خاطرات خوب «سروش نوجوان» قبلی نزدیک شود، به نقش پررنگ نوجوانان در این نشریه پرداخت و گفت: ما در مجله سهم ویژهای برای نوجوانان قائل هستیم و این از رویکردهای اصلی ما خواهد بود.
او همچنین در توصیف ویژگیهای خوب قیصر امینپور گفت: قیصر ویژگیهای خوب زیادی داشت که من در میان آنها میخواهم به جایگاه بزرگمنشیاش بپردازم. او هرگز حسادت نداشت و از موفقیت کسانی که جوانتر از او بودند و سری در میان سرها درآورده بودند ناراحت نمیشد. با ملاحظه و سخاوت آنچه را از دستش برمی آمد انجام میداد. همه نویسندگان طیف نوجوانان را فارغ از دیدگاهها و نظرات مختلفشان دربر داشت و نمونه بارز بزرگمنشی بود. او به درستی آداب بزرگی را میدانست و در این زمینه پیشکسوت بود. موضوعی که شاید بسیاری از بزرگان امروز نمیدانند.
سردبیر مجله «سروش نوجوان» تاکید کرد: ما نمیخواهیم «سروش نوجوان» امروز همچون «سروش نوجوان» سالهای گذشته باشد. «سروش نوجوان»، «سروش نوجوان» دهه نودی خواهد بود که به جنبههای بیشتری فکر میکند؛ به استفاده از فضاهای مجازی و تعامل گستردهتر با مخاطبان و پدیدآورندگان این گروه سنی. بنابر این نگاه ما به هیچ وجه محدود و درونسازمانی نیست و نخواهد بود.
جواد محقق شاعر کودکان و نوجوانان نیز به عنوان یکی از فعالان «سروش نوجوان» ضمن بیان خاطراتی درباره قیصر امینپور گفت: من خاطرات خود را از ایامی که با قیصر آشنا شدم چه در مناطق جنگی و چه در همکاری با حوزه هنری در برخی از مطبوعات منتشر کردهام. امیدوارم از توفیقی که برای راهاندازی مجدد مجله «سروش نوجوان» ایجاد شده به خوبی استفاده شود و این چراغ دوباره روشن شود تا فرصتی دوباره برای پدیدآورندگان باشد.
همچنین مصطفی خرامان نویسنده کودکان و نوجوانان در این مراسم با اشاره به شورای سردبیری مجله «سروش نوجوان» مرکب از فریدون عموزاده خلیلی، قیصر امینپور و بیوک ملکی در اوج فعالیتهای این نشریه به عنوان یکی از نشریات پرمخاطب نوجوانان گفت: آنچه برای «سروش نوجوان» اتفاق افتاد یک اتفاق نبود. ما روزگاری ساعتها در مورد اینکه فلان مطلب در نشریه باشد یا نباشد با هم بحث میکردیم و این موضوعی است که امروز حتی در مورد کتابها هم اتفاق نمیافتد. «سروش نوجوان» توانسته است به مدد چنین نگاهی پرورشدهنده قریب به 30 فعال عرصه روزنامهنگاری باشد.
او افزود: «سروش نوجوان» با چنین دیدگاهی در برههای از زمان خاموش شد. گروهی آمدند و با عملکرد خود این نشریه را به تعطیلی کشاندند. اگر قرار است مجلهای در حوزه نوجوانان فعال شود، نباید سیاسی باشد. چرا یک مجله موفق باید تعطیل شود؟ مجلهای که فقط ادبیات بود و به شعر و داستان میپرداخت و هیچ خط و ربط سیاسی نداشت ولی با خط و ربط سیاسی قیصر و امثال او را از این مجله بردند.
او تصریح کرد: اگر امروز کاشفی می خواهد این نشریه را به سیمای واقعی خود نزدیک کند نباید خط و ربطهای سیاسی را در آن دخیل کند. «سروش نوجوان» سروش نوجوانان است و باید ادبیات و اخلاق را سرلوحه کار خود قرار دهد. آزاداندیشی و آزاد منشی تکیهگاه اصلی این نشریه بود که باعث میشد ادبیات به واسطه ادبیات بودنش برای بچهها لذت بخش باشد. اگر بناست برای نوجوانان کار کنیم بهتر است رویکردمان ادبی و ادبیات باشد نه اینکه این مجله را وسیلهای برای رسیدن به مطامع سیاسی قرار دهیم.
مصطفی خرامان تاکید کرد: اگر قیصر امینپور از سروش رفت چیزی از قیصر کم نشد ولی سروش به شدت تنزل کرد و کسانی که ادعا میکردند میتوانند سروش را درآورند دیدند برای اینکه یک نشریه موفق نوجوان نوجوانانه منتشر شود باید دل پدیدآوردندگان آن برای نوجوانان بتپد . امیدوارم کاشفی همین خط و ربط را دنبال کند.
گودرزی دهریزی شاعر و مدیر ادبی کانونهای آموزش و پرورش هم در این مراسم گفت: ما در حوزه تقسیمبندی ادبیات با ادبیات خردسالان، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان مواجهیم. تکلیف سه گروه خردسال، کودک و بزرگسال در حوزه ادبیات مشخص است اما ادبیات نوجوان به واسطه هویت سرگردان نوجوانان مشخص نیست. نوجوان ما گاه شخصیت خود را در میان کودکان و گاه بخشی از وجود خود را در میان بزرگسالان دیده و میبیند. باید برای پرداختن به ادبیات این گروه سنی کار کارشناسی و پژوهشی دقیقی کرد.
او افزود: این سرگردانی هویت نوجوانان باعث شده است که آثار پدیدآورندگان آنان نیز گاه کودکانه و گاه شدیدا بزرگسالانه شود. البته تلاشهایی انجام شده است و جاهایی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با خلق مجموعههایی با عنوان رمان و شعر نوجوان امروز تولیداتی داشته و دارند. اما باید بپرسیم که این آثار تا چه اندازه توانستهاند تا بیواسطه مخاطبان خود را جذب و جلب کنند.
گودرزی با تاکید بر لزوم نگاه علمی به مباحث و مسائل نوجوانان با اشاره به کار پژوهشی خود تصریح کرد: من به واسطه تحقیقاتی که انجام دادهام به این نتیجه رسیدهام که آثار طنز کمی ابهامآلود و آثاری که به کشف تازه نوجوانان منتهی میشود مورد علاقه این گروه سنی است. به هر حال راهافتادن «سروش نوجوان» با اتکا به پژوهش و شناخت تازه نوجوان امروز ممکن خواهد بود و از ضروریات است.
سپیده خلیلی نیز در سخنانی گفت: یکی از کسانی که من به شدت در «سروش نوجوان» مدیون همراهی و همکاری او هستم دکتر قیصر امینپور بود. ایشان با علاقه «یادداشت های غریبانه» من را میخواندند و به چاپ میرساندند و بدون اطلاع من با شرکت دادن آنها در جشنواره مطبوعات باعث شدند این یاداشتها که جزو اولین آثار نوشتاری من بودند بتوانند لوح زرین نمایشگاه مطبوعات را از آن خود کنند.
نقی سلیمانی نیز در توصیف قیصر امینپور به هوش و شجاعت این شاعر اشاره کرد و گفت: اگر مسئولان یک مجله شجاعت کافی نداشته باشند ادبیات و هنر نمیتواند کاری بکند یعنی ادبیات و هنر و هرچیز دیگری بدون شجاعت، آزادمنشی خود را از دست میدهد. اگر میخواهیم وارد این حیطه شویم باید صادقانه از مفاهیم ادبیات که همان آزادی، آزادگی و صداقت است تبعیت کنیم. ادبیات و هنر دیکتهپذیر نیستند. موفقیت «سروش نوجوان» به این موضوع وابسته است که بتواند همه طیفها را در بربگیرد. همچنان که قیصر امینپور این کار را میکرد.
علی زارعان مدیر مستعفی شبکه دو نیز در این مراسم گفت: سروش نوجوان یک رسانه میانخطی است. البته این ویژگی همه رسانههای نوین است تا بتوانند با مخاطب خود ارتباط برقرار کنند. اگر این مشرب نباشد «سروش نوجوان» به جایی راه نمیبرد.
وی با تاکید بر این که طیفی که چراغ سروش را خاموش کردند، کلید خاموشی برنامه «نیمرخ» تلویزیون را هم زدند تصریح کرد: کسانی که برای نوجوانان کار می کنند باید فوت کوزهگری زیادی بدانند. از سوی دیگر قیصر یکی از چهرههای بارز ادبیات انقلاب بوده و هاست در زمره کسانی است که باید در شمارههای بعدی این نشریه پرونده آثارش بازخوانی شود.
زارعان بر لزوم وسعت مشرب و احتمال خطر برای راهاندازی مجدد «سروش نوجوان» به عنوان یکی از موفقترین نشریات این رده سنی تاکید کرد و گفت: باید وسعت مشرب و احتمال خطر را بپذیریم. وسعت مشرب یعنی ادبیات میتواند در جامعه پویایی ایجاد کند و خودش مادر سیاست باشد.