یکی از مالکان شرکت کروز مطرح کرد:

طلب ۱۲۰۰میلیارد تومانی کروز از خودروسازان/ کروز تنها تامین‌کننده خودروسازان نیست

اقتصادآنلاین - سمانه برمخ‌شاد؛ حمید کشاورز در یک نشست خبری با بیان اینکه زمانی که تحریم ها آغاز شد پیش بینی می کردیم که در تولید و تامین قطعه با مشکل روبه رو شویم، اظهار کرد: در سال 91 که تحریم‌ها آغاز شد، معادل 200 میلیون یورو از قطعات ایران خودرو توسط گروه PSA تامین می شد، در واقع در آن زمان روزانه 800 دستگاه 206 تولید می شد که معادل 1200 یورو از قطعات هر دستگاه پژو 206 توسط پژو تامین می‌شد و به همین دلیل اجازه خودکفایی نمی‌دادند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون همه قطعات مورد نیاز 206 در داخل تولید می‌شود، ادامه داد: در صنعت خودرو بیش از 20 درصد وابستگی داریم اما  می توان گفت مواد اولیه وابستگی حدود 60 درصدی به قیمت ارز دارد.

 یکی از مالکان کروز با بیان اینکه با ارز ارزان طی سال‌های گذشته صنعت را نابود کردیم، گفت: بخش عمده‌ای از مسائلی که پیش آمده به تحریم‌ها ربطی ندارد و مسئله اصلی ثابت نگه داشتن نرخ ارز طی سال‌های گذشته بوده که بر اثر تورم دچار انفجار شد و قیمت سایر کالاها را تحت تاثیر قرار داد.

وی تصریح کرد:مجموعه مطالبات ما از دو خودروساز حدود 1200 میلیارد تومان است و خودروسازان نمی توانند به صورت هفتگی و ماهانه مطالبات را پرداخت کنند، و وضعیت به گو‌نه ای شده که ما از بانک ها با اعتبار خودمان تسهیلات می گیریم تا خودروسازان بدهی ما را پرداخت کنند.

به گفته او اکنون میزان بدهی معوق و چک برگشتی خودروسازان بابت تسهیلاتی که ما از بانک‌ها برای تسویه بدهی‌هایمان دریافت کردیم و ضامن شدیم به 120 میلیارد تومان رسیده است.

کشاورز مشکل اعتبارات ریالی، بالا بودن قیمت ارز و پروسه طولانی تخصیص آن و نقل و انتقال پول به شرکای خارجی را سه مشکل عمده صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: با آغاز تحریم ها تامین کنندگان ایرانی اعتبار خودر را نزد شرکای خارجی از دست دادند.

یکی از مالکان شرکت کروز با اشاره به اینکه شرایط به گونه ای است که خودروسازان به ارتزاق روزانه فکر می کنند، اظهار کرد: ما قطعا از این شرایط عبور می کنیم و وظیفه داریم برای عبور از این وضعیت همکاری کنیم.

یکی از مالکان شرکت کروز گفت: قطعاتی که ما برای ایران خودرو و سایپا تولید می‌کنیم، تولیدکنندگان دیگری هم دارد، اکنون این تولیدکنندگان با مشکل روبه رو شدند و ما باید به جای آنها اقدام به تامین قطعه کنیم.

کشاورز با بیان اینکه ما باید برای اقتصاد کشور و صنعت خودرویی که دولت زده شده چاره ای بیندیشیم، ادامه داد:آرزوی من این است ایران خودرو و صنعت خودرو غیر دولتی اداره شود.

به گفته کشاورز در سال 96 میزان فروش ایران خودرو 32 هزار میلیاردتومان بود اما میزان سود 7 میلیارد تومان بوده است، که رقم بسیار کمی است و معادل حدود 11 هزارتومان سود برای هر خودرو می شود.

وی درباره مسائل مطرح شده مبنی بر اینکه کروز میزان زیادی ارز دولتی دریافت کرده است، تاکید کرد:در سال 96، که شرایط عادی بود و ارز دولتی مطرح نبود 270 میلیون یورو واردات مواد اولیه داشتیم، در سال 97، 90 میلیون یورو واردات مواد داشتیم که کمتر از یک سوم ارز مورد نیاز بوده است.

کشاورز با اشاره به اینکه نیروهای ما سرمایه ما هستند و معتقدیم مشابه این سرمایه‌ها می تواند ایران را از گرفتاری نجات دهد، اظهار کرد: چهارسال گذشته با کمک مجموعه کروز 207 با آپشن های بیشتر نسبت به 207ی که توسط پژو تولید می‌شد، داخلی سازی شد.

کشاورز کل قطعات کسری دو خودروساز را یک میلیون و 500 هزار قطعه اعلام و تصریح کرد:از این میزان 600 هزار قطعه مربوط به کروز است که سهم هرخودروساز 300 هزار قطعه است.

وی با تاکید بر این که سهم کروز از میزان قطعات کسری 23 درصد است، اظهار کرد: در حال حاضر از 300 هزار قطعه کسری حدود 80 هزار قطعه موجود است که برای 220 هزار قطعه باقی مانده نیز برنامه ریزی کرده ایم و به طور قطع برای تولید این قطعات باید به تعداد شیفت های خود بیفزاییم.

وی افزود: خودروساز باید برای تولید قطعات کسری منابعی پیش بینی کند تا این خط تولید علاوه بر تولید روزانه نسبت با تولید قطعات خودروهای ناقص نیز اقدام کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان