ماهان شبکه ایرانیان

مزاحم همیشگی! (۲)

سرماخوردگی معمولا عارضه خاصی ندارد (هر چند عفونت گوش نیز ممکن است به دنبال داشته باشد)؛ اما آلرژی به سمت سینوس‌ها، حلق و گوش میانی نیز گسترش می‌یابد.

مزاحم همیشگی! (2)

فاصله خود را با جرم‌های جدید حفظ کنید

از تماس با وسایل کسی که دچار آنفلوآنزا و سرماخوردگی است، خودداری کنید و اگر این امکان وجود ندارد، مرتبا دست‌های خود را بشویید و این‌کار را با دقت بیشتری انجام دهید. می‌توانید از الکل نیز برای ضدعفونی کردن دست‌ها استفاده کنید.

در مواقع اضطراری اگر دچار هر یک از علائم زیر شدید (یعنی اینکه شرایط بحرانی‌تر داشتید)، فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

-‌ تب بالای 38 درجه سانتی‌گراد  تب و لرز  سرفه‌هایی که به شدت خلط دارند و مرتبا تشدید هم می‌شــوند. 

-  سرفه‌های همــراه با خلط‌های‌ خـونی  

- کوتاه شدن تنفس برای انجام عادی‌ترین کارها  درد قفسه سینه هنگام نفس کشیدن و یا حتی حرف زدن  

-عدم توانایی برای خوردن و نگهداری مواد غذایی و حتی مایعات در بدن

در واقع سرماخوردگی هیچ ارتباطی به سرد یا گرم شدن هوا ندارد. موجود ریزی به نام ویروس باعث این بیماری می‌شود. منتها سرد شدن هوا مقاومت بدن را در مقابل میکروب‌ها و از جمله ویروس‌ها کم می‌کند.

سرماخوردگی در کودکان

بنا بر برخی باورهای غلط، تا کودکی تب می‌کند و یا دچار آبریزش بینی می‌شود، والدین فکر می‌کنند دچار سرماخوردگی شده است. بسیاری از والدین روش‌های صحیح مقابله با سرماخوردگی را نمی‌دانند و بلافاصله از شربت‌های سرماخوردگی استفاده می‌کنند.

با سرماخوردگی کودک والدین فکر می‌کنند که او ضعیف است و کودکانی که بیشتر سرما می‌خورند، والدینشان دچار نگرانی می‌شوند که مبادا کودکشان نقص سیستم ایمنی دارد. برخی کودکان زیر سه سال
(حدود 10- 15 درصد) و سایر کودکان بین 6-8 بار سرما می‌خورند. این روند در سال‌های بعدی کاهش می‌یابد.

برخی داروها مثل شربت سرماخوردگی را نباید به کودکان زیر شش ماه داد. حتی در آمریکا شربت سرماخوردگی دکسترومتورفان برای کودکان زیر دو سال به هیچ‌وجه تجویز نمی‌شود. سرفه کودک را نباید از بین برد، چون سرفه مکانیزم دفاعی است و ترشحات ریه را بالا آورده و به این ترتیب کودک دچار ذات‌الریه نمی‌شود. شربت سرفه را فقط موقع غذا خوردن یا خوابیدن باید به کودک داد.

گاهی اوقات کودک دچار آلرژی فصلی (بهاری یا تابستانی) می‌شود و والدین به اشتباه داروی سرماخوردگی به او می‌دهند که مصرف این داروها می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد؛ بنابراین نباید خودسرانه اقدام به مصرف انواع داروها برای کودکان خود کرد. تزریق واکسن سرماخوردگی یکی از بهترین راه‌ها برای مقاومت کودکان و حتی بزرگسالان در برابر این بیماری است.

با اینکه ریشه‌کن کردن بیماری به علت تغییر سریع ساختمان ویروس و مقاوم شدن آن نسبت به داروها و آنتی‌بیوتیک‌ها مقدور نیست، ولی واکسن سرماخوردگی که ویروس ضعیف‌شده بیماری است، موجب فعال شدن سیستم دفاعی بدن و در حالت آماده‌باش قرار گرفتن آن می‌شود. به این ترتیب با حمله ویروس سرماخوردگی به بدن، به دلیل فعال بودن سیستم دفاعی به سرعت شناسایی شده و از بین می‌رود.

سرماخوردگی یا آلرژی فصلی؟

سرماخوردگی و آلرژی شباهت‌های زیادی با هم دارند؛ از جمله آبریزش بینی، عطسه، سوزش و گرفتگی بینی، سرفه، خستگی و گلودرد؛ اما تفاوت‌هایی بین آنها وجود دارد، که به قرار زیر است: درد عمومی بدن مخصوص سرماخوردگی است. چشم‌ها در آلرژی بیشتر درگیر می‌شوند.

سرماخوردگی با خارش بینی همراه نیست؛ ولی در آلرژی این حالت وجود دارد. سرماخوردگی معمولا طی 3-7 روز درمان می‌شود و بعضی اوقات به 10 روز هم می‌کشد؛ ولی آلرژی به مدت2-3 هفته بسیار جدی می‌شود. علائم سرماخوردگی در تمام شب و روز یکسان است؛ ولی در آلرژی حالت حمله‌ای وجود دارد و معمولا صبح‌ها و عصرها تشدید می‌شود.

سرماخوردگی معمولا عارضه خاصی ندارد (هر چند عفونت گوش نیز ممکن است به دنبال داشته باشد)؛ اما آلرژی به سمت سینوس‌ها، حلق و گوش میانی نیز گسترش می‌یابد. سرماخوردگی در اثر ویروس ایجاد می‌شود و بسیار مسری است. در بسیاری از فرهنگ‌ها، آلرژی را نوعی سرماخوردگی به حساب می‌آورند و به آن «زکام تابستانی» می‌گویند. تشخیص این دو وضعیت از یکدیگر برای درمان آنها بسیار اهمیت دارد.

برای خواندن بخش اول- مزاحم همیشگی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان