علائم سکته قلبی و پیشگیری از آن (۱)

برای آنکه بتوانید به موقع به بیماران مبتلا به سکته قلبی کمک کنید و آنها را از خطر نجات دهید، باید با علائم هشدار دهنده سکته آشنا باشید. پس این مقاله را حتما بخوانید!

علائم سکته قلبی و پیشگیری از آن (1)

تحریریه زندگی آنلاین- گروه سلامت

 

علائم سکته چیست و چگونه می‌توان تشخیص داد که کسی در معرض سکته است؟

براساس آمار و ارقام سازمان قلب آمریکا، هر 45 ثانیه یکبار، یک سکته اتفاق می‌افتد! اما در این مورد اخبار خوبی نیز وجود دارد.

حتی اگر شما نیز جزء افرادی باشید که قبلا سکته کرده‌اند، معالجه و درمان فوری می‌تواند از هر آسیب و خطری پیشگیری کند.

بیشتر افرادی که سابقه سکته داشته‌اند، از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می‌کنند. هر چه درمان سریع‌تر شروع شود، نتیجه بهتری به دست می‌آید.

سکته‌ها انواع مختلفی دارند و تمام آنها یکسان نیستند. حتی اگر یکی از افراد خانواده‌تان قبلا یک‌بار سکته کرده است، احتمالا سکته بعدی او با سکته قلبی‌اش فرق خواهد داشت.

هنگام بروز علائم سکته، چه باید کرد؟

وقتی که یکی از نزدیک‌تان علائم سکته را از خود بروز می‌دهد، صبر نکنید تا این علائم با استراحت کردن برطرف شوند؛ خیلی سریع دست به کار شوید و درخواست کمک کنید.

ممکن است فرد دچار حملات گذرا (TIA) شده و یا یک سکته ناقص کرده باشد.

در چنین شرایطی احتمال وقوع یک سکته کامل دیگر وجود دارد. در صورت مشاهده یکی از این علائم زیر، فرد را فورا به بیمارستان منتقل کنید:

- بیحسی و ضعف ناگهانی صورت، دست و پا، مخصوصا در یک سمت بدن

اگر توجه کنید، متوجه می‌شوید که معمولا دهان افرادی که سکته کرده‌اند، کج و نا فرم می‌شود.

اگر از او بخواهید که لبخند بزند، یک طرف لبش شُل و آویزان می‌شود. به سختی دستش را حرکت می‌دهد و روی انگشتانش کنترل کمی دارد.

به او بگویید که چشمانش را ببندد و هر دو دستش را با هم بالا ببرد. فردی که در معرض خطر است یکی از دست‌هایش را نمی‌تواند بالا ببرد.

- پریشانی و آشفتگی ناگهانی، مشکل در حرف زدن و فهم جملات دیگران

یکی از علائم اصلی سکته، مشکلات ناگهانی و یکباره زبان است. فردی که در معرض سکته است، به صورت اتفاقی نمی‌تواند واضح صحبت کند و با سختی حرف می‌زند.

حتی ممکن است حرف‌های شما را نیز نتواند به طور واضح تشخیص دهد و بفهمد، از او بخواهید که یک جمله بسیار ساده را بعد از شما تکرار کند؛ مثل «امروز به مغازه رفتم» اگر در ادای کلمات دچار مشکل شود، خطری او را تهدید می‌کند.

- مشکل بینایی ناگهانی در یک یا هر دو چشم

مشکل بینایی مثل تار دیدن به یکبار بروز می‌کنند و از اتفاق بدی که در راه است خبر می‌دهد.

کسی که در شرف سکته کردن است، معمولا قادر به نگاه کردن و دیدن اطرافش به طور واضح نیست.

دید او در یک چشم یا هر دو تار می‌شود و حتی نمی‌تواند سمت چپ و راست خود را ببیند. گاهی اوقات نیز برخی افراد دچار دو بینی می‌شوند.

- مشکل در راه رفتن، از بین رفتن تعادل بدن به طور ناگهانی و احساس سرگیجه

فردی که در معرض سکته کردن است، معمولا به طور ناگهانی دچار مشکل در راه رفتن می‌شود، تلوتلو می‌خورد، به زمین می‌افتد و شبیه افراد مست راه می‌رود.

همچنین به هنگام راه رفتن پاها را از یکدیگر به طرز نامتعادلی باز نگه می‌دارد و توانایی حرکتی‌اش را از دست می‌دهد و حتی نمی‌تواند خودکار در دست بگیرد و چیزی بنویسد.

- سر درد بسیار شدید به دلیل ناشناخته و نامعلوم

همیشه سردردهای شدید علامت سکته نیستند، اما سردردهای شدیدی که به یکباره و بدون دلیل مشخص بروز می‌کند و بسیار هم غیر معمول به نظر می‌رسند، می‌توانند نشان دهنده خطر سکته باشند.

اگر سردرد با درد گردن، درد صورت و استفراغ همراه باشد، علت آن ممکن است خونریزی‌های درون جمجمه‌ای باشد.

هیچگاه از علائم سکته صرفنظر نکنید و منتظر نمانید تا آنها به طور خود به خود برطرف شوند. با بروز این علائم هر چه سریع‌تر اقدامات درمانی لازم را انجام دهید...

برای خواندن بخش دوم -علائم سکته قلبی و پیشگیری از آن- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان