۶ غذایی که برای رفع یبوست کمک می‌کنند

در اینجا شش غذا وجود دارد که می‌توانید به راحتی در وعده‌های غذایی خود بگنجانید یا به عنوان میان وعده مصرف کنید تا به حرکت دستگاه گوارش کمک کنید.

6 غذایی که برای رفع یبوست کمک می‌کنند

شاید شنیده یا به شما گفته شده باشد که کلید داشتن حرکات روده منظم، فیبر و هیدراته ماندن است – و این درست است! اما چیزهای خاصی نیز وجود دارد که می‌توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید که می‌تواند به شما در دفع مدفوع یا یبوست نیز کمک کند.

یبوست یک پدیده رایج است، چه از تغییرات هورمونی بارداری، عوارض جانبی داروها یا فقط روند طبیعی پیری ناشی شود.

در اینجا شش غذا وجود دارد که می‌توانید به راحتی در وعده‌های غذایی خود بگنجانید یا به عنوان میان وعده مصرف کنید تا به حرکت دستگاه گوارش کمک کنید.

1- پوست کیوی

پوست کیوی نه تنها قابل خوردن است، بلکه یک منبع طبیعی فیبر نیز می‌باشد. اگر قبلاً به غذاهای خود کیوی اضافه می‌کردید، نگه داشتن پوست آن می‌تواند به بدن شما فیبر بیشتری بدهد.

نشان داده شده است که کیوی زمان لازم برای حرکت مدفوع در دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد. به گفته سارا آنزلوفار، متخصص تغذیه و رژیم غذایی ثبت نام شده، RDN، LN، ترانزیت سریع ممکن است به دلیل محتوای فیبر باشد، اما همچنین حدس و گمان‌هایی وجود دارد که آنتی اکسیدان‌های موجود در کیوی به این امر کمک می کنند.

ترکیب آنتی اکسیدان‌های طبیعی موجود در گوشت کیوی با فیبر اضافی موجود در پوست آن می‌تواند به حرکت مدفوع کمک کرده و آن را حفظ کند. هنگام تهیه اسموتی، سعی کنید یک میوه کیوی کامل شسته شده را به مخلوط کن خود اضافه کنید.

کمبود وقت دارید؟ می‌توانید کیوی را مانند سیب بخورید.

2- حبوبات

آنزلوفار گفت که حبوبات منبع خوبی از فیبر و منیزیم هستند، دو ماده مغذی که به دفع مدفوع کمک می‌کنند. حبوبات هر دو نوع فیبر را دارند – محلول و نامحلول. فیبر محلول هضم را کند می‌کند تا جذب بهتر مواد مغذی صورت گیرد، در حالی که فیبر نامحلول حجم مدفوع را افزایش می‌دهد که به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند.

آنها همچنین منبع نشاسته مقاوم هستند که در روده کوچک هضم نمی‌شود. هنگامی که نشاسته مقاوم به روده بزرگ می‌رسد، توسط باکتری‌های روده تخمیر می‌شود و به اسیدهای چرب زنجیره کوتاه تبدیل می‌شود. این اسیدهای چرب از سلامت دیواره روده حمایت می‌کنند که می‌تواند سلامت کلی دستگاه گوارش شما را بهبود بخشد.

انواع مختلفی از حبوبات برای انتخاب وجود دارد و آنها به تنهایی به عنوان بخشی از یک وعده غذایی خوشمزه هستند، اما می توان آنها را به انواع غذاها اضافه کرد.

آنزلوفار گفت: “حبوبات مورد علاقه خود را انتخاب کنید و آن را به سالاد، کاسه غلات، تاکو و غذاهای پاستا اضافه کنید.”

3- تخم چیا

الیزابت شاو، متخصص تغذیه و رژیم غذایی ثبت نام شده، به Verywell گفت که تخم چیا بیش از 10 درصد از مقدار روزانه فیبر مورد نیاز شما را تامین می‌کند.

او گفت: “فیبر به شما کمک می‌کند احساس سیری بیشتری داشته باشید و در هضم غذا نقش دارد و سیستم شما را به طور روان نگه می‌دارد.”

هنگام خوردن، تخم چیا ماده‌ای ژل مانند تشکیل می‌دهد که به نرم شدن مدفوع و ترویج حرکات منظم روده کمک می‌کند.

افزودن تخم چیا به رژیم غذایی شما آسان است. می‌توانید آنها را روی کاسه‌های صبحانه، سالاد و اسموتی‌ها بپاشید تا ارزش غذایی آنها را افزایش دهید. برای یک ایده خلاقانه‌تر، از آنها در دستور پخت‌های مانند مافین، نان یا پنکیک استفاده کنید.

همچنین می‌توان از تخم چیا برای غلیظ کردن سس‌ها یا به عنوان ماده اتصال دهنده به جای تخم مرغ برای تهیه نسخه وگان یک دستور غذای مورد علاقه استفاده کرد. فقط یک قاشق غذاخوری تخم چیا را با سه قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و بگذارید 15 دقیقه بماند تا آن قوام ژل مانند را پیدا کند.

از آنجایی که تخم چیا هنگام خیس شدن منبسط می‌شود، مطمئن شوید که اندازه وعده‌های غذایی خود را متناسب با آن تنظیم کنید.

4- آلو خشک

آلو خشک به دلیل داشتن سوربیتول که ترکیبی است که می‌تواند حرکات روده را تحریک کند، به عنوان یک غذای ضد یبوست شناخته می‌شود.

یک مطالعه نشان داد که زمانی که افراد سالمی که به طور منظم دفع مدفوع نمی‌کردند و میزان مصرف فیبر آنها کم بود، آلو خشک می‌خوردند، به افزایش وزن و دفع مدفوع آنها کمک کرد که به مبارزه با یبوست کمک کرد.

می‌توانید آلو خشک را به تنهایی به عنوان میان وعده یا به انواع غذاها اضافه کنید تا میزان فیبر و شیرینی طبیعی خود را افزایش دهید. آنها در اسموتی‌ها، سالادها و محصولات پخته شده عالی هستند.

برای تهیه پوره آلو خشک برای پخت و پز، 16 آلو بدون هسته را با 1/2 فنجان آب گرم در مخلوط کن ترکیب کرده و تا زمانی که صاف شود مخلوط کنید. پس از خنک شدن، پوره را برای جایگزینی هر کجا از 1/3 تا نصف شکر در دستور غذا استفاده کنید.

برای کاهش محتوای چربی یک دستور غذا، می‌توانید تا نصف کره یا روغن را با مقدار مساوی پوره آلو جایگزین کنید.

5- دانه های کتان

دانه‌های کتان برای چیزی به این کوچک محتوای فیبر قابل توجهی دارند. آنها فیبر محلول و نامحلول زیادی دارند. از آنجایی که آنها حاوی فیبر زیادی هستند، مطمئن شوید که به اندازه کافی آب می‌نوشید تا از ناراحتی دستگاه گوارش که می‌تواند با افزودن فیبر بیشتر به رژیم غذایی شما همراه باشد، جلوگیری کنید.

برای اینکه به راحتی دانه‌های کتان بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید، آنها را آسیاب کرده و به غلات، ماست یا اسموتی ها اضافه کنید.

6- سیب

سیب‌ها سرشار از فیبر غذایی هستند، به ویژه پکتین. این فیبر محلول حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و اطمینان حاصل می‌کند که به طور روان از دستگاه گوارش عبور می‌کند.

پکتین همچنین زمانی که با آب تماس پیدا می‌کند، ماده‌ای ژل مانند تشکیل می‌دهد که به نرم شدن مدفوع و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. خوردن سیب با پوست آن راهی عالی برای افزایش مصرف فیبر است. سیب‌ها همچنین دارای محتوای آب بالایی هستند که به آبرسانی و حفظ نرمی مدفوع کمک می‌کند.

علاوه بر خوردن سیب به تنهایی، می‌توانید آنها را به تقریباً هر وعده غذایی یا میان وعده اضافه کنید. برای صبحانه، سعی کنید سیب خرد شده (با پوست) را به بلغور جو دوسر، ماست یا اسموتی خود اضافه کنید.

سیب‌ها همچنین می‌توانند یک سالاد تازه ایجاد کنند – فقط آنها را با برخی از سبزیجات برگدار، آجیل و سس تند مخلوط کنید.

نتیجه گیری

افزودن غذاهای غنی از فیبر به رژیم غذایی شما می‌تواند به بهبود حرکات روده و جلوگیری از یبوست کمک کند. برخی از غذاهای عالی برای کمک به دفع مدفوع عبارتند از:

  • پوست کیوی
  • حبوبات
  • تخم چیا
  • آلو خشک
  • دانه‌های کتان
  • سیب

با افزودن این غذاها به رژیم غذایی خود، می‌توانید به هضم سالم و منظم کمک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان