نسل جدید پردازنده‌های اپل در کنار مک‌بوک پرو و آی‌مک جدید رونمایی شدند

هالووین سریع و ترسناک اپل

شماره روزنامه: ۵۸۶۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۸/۱۰ ...

پردازنده‌های سریع و ارتقایافته

پردازنده‌های سری M اپل از سال 2020 متولد شدند. این‌بار اما زمان عرضه رسمی این تراشه‌ها، برخلاف سه سال گذشته غیرمعمول بود. تا پیش از این همیشه بر اساس یک ترتیب خاص معرفی می‌شده‌اند: تراشه مدل پایه (M1 و M2) قبل از دیگر مدل‌ها و در ادامه تراشه‌های مدل پیشرفته‌تر (نسخه Pro، Max و Ultra) معرفی شدند. اما این نخستین بار است که اپل سه مدل از تراشه‌های جدید خود، یعنی مدل‌هایM3، M3 Pro و M3 Max را به‌طور همزمان معرفی می‌کند.

بر خلاف نسخه‌های پیشین از تراشه‌های اپل که با تکنولوژی پردازش 5 نانومتری ساخته شده‌اند، این تراشه‌های جدید مجهز به تکنولوژی پردازش 3 نانومتری هستند؛ به عبارت دیگر در آنها ترانزیستورها در فضای نسبتا کوچک‌تری قرار گرفته‌اند و سرعت و بازده انرژی آنها ارتقا یافته است. تراشه‌های سریM3 امکان ذخیره‌سازی پویا (dynamic caching) را دارند و می‌توانند برای انجام هر فعالیتی یک فضای ذخیره‌سازی ویژه را اختصاص بدهند.‌ این فضای ذخیره‌سازی بر اساس حجم مورد نیاز پردازنده، کم یا زیاد می‌شود. تا پیش از این، یک میزان فضای ذخیره‌سازی مشخص در پردازنده‌ها، برای انجام دستورات و فعالیت‌ها به صورت یک‌جا و کلی اختصاص می‌یافت. به این ترتیب تراشه‌های جدید با صرفه‌جویی در مصرف منابع پردازنده به افزایش بازدهی کمک می‌کنند. ردیابی اشعه (ray tracing) و سایه‌زنی شبکه (mesh shading) قابلیت جدید دیگر این تراشه‌ها هستند که کارآیی آن در برنامه‌ها و بازی‌هایی است که به گرافیک بالایی نیازمندند. برنامه‌نویسان گیمر‌ها می‌توانند با استفاده از قابلیت ray tracing، وضوح عناصر نورپردازی بازی‌های ویدئویی را دقیق‌تر طراحی کنند. mesh shading هم به نمایش شفاف‌تر و واقعی‌تر تصاویر و صحنه‌های مختلف گرافیکی و بازی‌های ویدئویی کمک می‌کند.

اپل در این رویداد اعلام کرد که تراشه‌های سریM3 سرعت بسیار بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی خود دارند و همچنین عملکرد سی‌پی‌یوی هسته‌ای و هوش ماشینی آنها ارتقا یافته است. مدل پایه M3 از سی‌پی‌یوی 8 هسته‌ای، جی‌پی‌یو 10 هسته‌ای و حداکثر 24 گیگابایت حافظه یکپارچه بهره می‌برد. تراشه M3 Pro سی‌پی‌یوی 12 هسته‌ای، جی‌پی‌یوی 18 هسته‌ای و حافظه یکپارچه‌ای قابل ارتقا تا حداکثر 36 گیگابایت دارد. قدرتمندترین این تراشه‌ها مدل M3 Max است که مجهز به سی‌پی‌یوی 16 هسته‌ای، جی‌پی‌یو40 هسته‌ای و حافظه یکپارچه قابل ارتقا تا 128 گیگابایت است.

مک‌بوک‌های مشکی فضایی

مک‌بوک پرو 14 و 16 اینچی محصولات جدید دیگر اپل در این رویداد بودند که با تراشه‌های جدید M3 معرفی شدند. اتفاق مهم در مک‌بوک‌های جدید، حذف تاچ‌بار از آنهاست. این دو محصول از دوربین فیس‌تایم 1080 پیکسلی و شش اسپیکر بهره می‌برند و نمایشگر آنها از نوع Liquid Retina XDR است که میزان روشنایی آن تا 20 درصد نسبت به نسل‌های قبلی افزایش یافته است. تراشه‌های 3 نانومتری M3 در قلب مک‌بوک‌های جدید عملکرد آنها را تا حد چشمگیری بهبود داده است.

مک‌بوک‌های جدید اپل حالا در رنگ مشکی با عنوان «اسپیس بلک» هم به فروش می‌رسند. مدل 14 اینچی پایه و مبتنی بر تراشه M3 با قیمت 1599 دلار و به عنوان جایگزین مک‌بوک‌پرو 13 اینچی M2 به بازار عرضه می‌شود. نسخه‌های پایه مک‌بوک پرو 14 اینچی و مک‌بوک پرو 16 اینچی جدید هم به‌ترتیب با قیمت 1999 و 2499 دلار روانه بازار خواهند شد. پیش‌فروش مک‌بوک پرو پایه از دیروز آغاز شده و تا یک هفته دیگر در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. مدل‌های مجهز به تراشه M3 مکس هم در اواخر ماه نوامبر روانه بازار خواهند شد.

آی‌مک جدید با لوازم جانبی قدیمی

اپل در این رویداد بالاخره از نسل جدید آی‌مک 24 اینچی هم رونمایی کرد که مجهز به تراشه M3 با 8 هسته پردازشی و حداکثر 10 هسته گرافیکی است. به این ترتیب سازندگان محتوا با آی‌مک جدید می‌توانند تا حداکثر 12 ویدئوی 4K را استریم یا ویرایش کنند و از پردازش تصاویر تا دو برابر سریع‌تر در برنامه‌هایی مانند ادوبی فتوشاپ لذت ببرند. جدیدترین آی‌مک اپل از یک نمایشگر 4.5K رتینا، وای‌فای 6 و بلوتوث 5.0 پشتیبانی می‌کند. امکان پیش‌سفارش آی‌مک جدید از روز گذشته فراهم شده و عرضه آن از هفته آینده خواهد بود. نسخه پایه با تراشه M3 با 8 هسته گرافیکی، دو پورت تاندربولت، مجیک کیبورد، مجیک ماوس، 256 گیگابایت حافظه SSD و 8 گیگابایت رم یکپارچه، در رنگ‌های سبز، صورتی، آبی و نقره‌ای و با قیمت 1299 دلار عرضه می‌شود. آی‌مک مجهز به 10 هسته گرافیکی با حداقل قیمت 1499 دلار در رنگ‌های سبز، زرد، نارنجی، صورتی، بنفش، آبی و نقره‌ای روانه بازار خواهد شد.

اپل در این رویداد همچنین اعلام کرد که آی‌مک جدید در کنار لوازم جانبی قبلی، یعنی مجیک ماوس و مجیک کیبوردی عرضه می‌شود که به جای پورت USB-C، همچنان از پورت لایتنینگ بهره می‌برند. از زمانی که سری آی‌فون 15 معرفی شد و اپل بالاخره به‌خاطر فشارهای اتحادیه اروپا پورت USB-C جایگزین پورت لایتنینگ در این گوشی کرد، انتظار می‌رفت که این اتفاق به تدریج در دیگر محصولات اپل هم بیفتد. اما حالا مشخص شد که آی‌مک 24 اینچی جدید با مجیک ماوس و مجیک کیبورد قبلی عرضه می‌شود که مبتنی بر پورت لایتنینگ هستند. جالب اینجاست که اپل بعد از معرفی آی‌فون‌های 15 به پورت USB-C، محصولاتی از جمله ایرپاد پرو نسل دو، ریموت کنترل اپل تی‌وی، قلم اپل و آی‌پد جدید را هم به این پورت مجهز کرد. بنابراین حالا در کنار لوازم جانبی آی‌مک، تنها محصولاتی که هنوز پورت لایتنینگ دارند، ایرپاد معمولی، ایرپاد مکس و آی‌فون SE هستند. با این اوصاف باید دید در طول زمان این تغییر چطور اتفاق خواهد افتاد و بالاخره چه زمانی تمام محصولات اپل مجهز به پورت رایج و محبوب USB-C خواهند شد.

 

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان