ویژه‌های مشرق؛

بی‌مرام‌ها بهزاد نبوی را از جبهه اصلاحات حذف کردند/ روزنامه‌هم‌میهن: بانی فسادهای ارزی دولت روحانی است!

برخی اخبار حکایت از آن دارد که اصلاح‌طلبان سنتی و صندوق‌محور با اعلام زودهنگام عدم مشارکت جبهه اصلاحات در انتخابات مجلس شورای اسلامی مخالفت کرده و آن را تعجیل اصلاح طلبان ساختاری ارزیابی می کند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

***********

روزنامه‌های امروز یکشنبه 19 آذرماه در حالی چاپ و منتشر شد که پیدا و پنهان استراتژی کرملین و تحلیل‌هایی درباره روابط تهران – مسکو، بهزاد نبوی در آستانه بازگشت به جبهه اصلاحات، سلبریتی‌ که حکم مدیریتی گرفت! و ادامه تحلیل‌ها درباره فساد در چای رانتی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

شامگاه جمعه 18 فروردین یکی از رسانه‌ها فیلمی از یک تخلف منتشر کرد که با ورود بازرسی ویژه ریاست جمهوری جلوی آن گرفته شد. در این پرونده یک هلدینگ از زمان دولت قبل بیش از سقف در نظر گرفته شده برای واردات سالانه_ که برخی رقم آن را معادل ارز تخصیصی 2.5 سال واردات چای می‌دانند_ اجازه واردات چای کسب کرده بود. در پی این اقدام، مدیران کارخانجات چای در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور خواستار رسیدگی به تخصیص ارز برای واردات چای به یک مجموعه خاص و توقف ثبت سفارش برای دیگران شدند.

ماجرای چای دبش در روزهای اخیر مورد توجه رسانه‌های اصلاح‌طلب قرار دارد، روزنامه اعتماد در گزارش اول خود درباره فساد ارزی نوشته است:

فساد میوه درختی است که ریشه آن سیاست‌های فسادزا و به‌طور مشخص قیمت‌گذاری و امتیازات و انحصارات دولتی است، تنه آن، قیمت‌گذاری روی نیروی انسانی و حذف افراد صاحب صلاحیت از تصدی امور است و شاخ و برگ آن فقدان نهادهای نظارتی رسمی و غیر رسمی است. بدون مبارزه با این سه عامل، بازداشت و گرفتن افراد فاسد نه مشکلی را حل می‌کند و نه پایدار خواهد بود. این کار میوه درخت زقُّوم است و نه خود آن.

بی‌مرام‌ها بهزاد نبوی را از جبهه اصلاحات حذف کردند/ روزنامه‌هم‌میهن: بانی فسادهای ارزی دولت روحانی است!

روزنامه ‌هم‌میهن اما به ریشه‌یابی فساد ارزی در کشور پرداخته و می‌نویسد:

ماجرای ارزهای دریافتی هم نکات عجیب و جالبی دارد. پیش از آنکه، آنچه از بررسی لیست‌های ارزی به دست آمده را بیان کنیم، ذکر این نکته ضروری است که لیست دریافت‌کنندگان ارز فقط تا زمانی که دولت روحانی بر سر کار بود، اعلام می‌شد. درست است که دولت روحانی با تثبیت نرخ دلار بر روی عدد 4200تومان موجب بروز فسادهای ارزی شد اما دست‌کم با لیست‌هایی که در دوره‌های زمانی مختلف منتشر می‌کرد، می‌شد فهمید چه کسانی و به چه میزانی ارز 4200 تومانی و چه افرادی با چه مبالغی ارز نیمایی دریافت کرده‌اند.

بی‌مرام‌ها بهزاد نبوی را از جبهه اصلاحات حذف کردند/ روزنامه‌هم‌میهن: بانی فسادهای ارزی دولت روحانی است!

در بررسی‌ها مشخص می‌شود که شرکت مزبور از سال 97 یعنی در دولت قبل میزان قابل ملاحظه‌ای ارز برای واردات گرفته، اما با وجود عدم رفع تعهد ارزی همچنان این روند ادامه داشته است. همچنین برخی محموله‌های چای وارداتی این شرکت نیز از کیفیت مناسبی برخوردار نبود که با توجه به اهمیت سلامت غذایی مردم با رصد به موقع مراجع نظارتی و همکاری موثر دستگاه قضایی از ترخیص آن‌ها جلوگیری شده است.

کشف و پیگیری فساد اقتصادی بزرگ یک گروه تجاری معروف در حوزه «واردات چای و ماشین‌آلات مربوطه» نشان داد که تخصیص ارز ترجیحی در دولت سابق -معروف به ارز جهانگیری- همچنان از اقتصاد ایران قربانی می‌گیرد اما جالب آنجاست که حامیان اسحاق جهانگیری که واگذاری ارز 4200 تومانی را نسخه نجات‌بخش اقتصاد ایران خوانده بود، حالا مدعی فساد برآمده از همان سازکار پرمفسده شده اند!

بهزاد نبوی در آستانه بازگشت به جبهه اصلاحات است

برخی اخبار از مذاکره تعدادی از اعضای جبهه اصلاحات با بهزاد نبوی برای فعال کردن یک کارگروه ویژه در این جبهه حکایت دارد. طی هفته‌های اخیر عدم حضور افرادی همچون حسین مرعشی از حزب کارگزاران سازندگی و الیاس حضرتی از حزب اعتماد ملی در جلسات جبهه اصلاحات منجر به عیان شدن شکاف در این جبهه شده است. آنها تاکید دارند رمز موفقیت اصلاح طلبان رسیدن به یک ایده و یک راهبرد و بروز دادن صدای واحد از جبهه اصلاحات است. پیش از این یکی از اعضای جبهه اصلاحات گفته بود که برخی بی‌مرام‌ها بهزاد نبوی را از جبهه اصلاحات کنار زده‌اند!

روزنامه آرمان ملی دراین‌باره نوشته است:

گفته می‌شود سران جبهه اصلاحات بر این باورند در صورت شکل‌گیری این کارگروه زمینه‌هایی برای بحث جدی برای رسیدن به ایده عدم مشارکت در این جبهه تقویت خواهد شد. پیش از این اعضای جبهه اصلاحات ایران در جلسه‌ای در تیرماه امسال «آذر منصوری» دبیر کل غیرقانونی حزب اتحاد ملت را به‌عنوان رئیس جدید جبهه اصلاحات ایران انتخاب کردند. در آن زمان این انتخاب به معنای آن بود که اصلاح‌طلبان تمایل دارند با عبور از صندوق به گفته خود، جامعه‌محور شوند تا خود را بازسازی کنند. البته عبور اصلاح‌طلبان از کادر رهبری و رجوع دوباره به آن‌ها در این تشکیلات سیاسی یک سنت است.

بی‌مرام‌ها بهزاد نبوی را از جبهه اصلاحات حذف کردند/ روزنامه‌هم‌میهن: بانی فسادهای ارزی دولت روحانی است!

بررسی‌ها بیانگر آن است که اصلاح‌طلبان سنتی و صندوق‌محور با اعلام زودهنگام عدم مشارکت جبهه اصلاحات در انتخابات مجلس شورای اسلامی مخالفت کرده و آن را تعجیل اصلاح طلبان ساختاری ارزیابی می کند. گفتنی است اصلاح طلبان ساختاری بر این باورند که میانه‌روها در حال خرید وقت برای استیلا دادن راهبرد مشارکت در انتخابات در جبهه اصلاحات می باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان