فروش خودرو در بزرگترین بازار خودروی جهان به 2.24میلیون دستگاه رسید، این امر پس از کاهش 0.8درصدی در اکتبر اتفاق افتاد که بخشی از آن ناشی از پایان خریدهای پیشپرداخت شده با یارانههای دولتی بود. به گزارش رویترز، در بخش خودروهای برقی و هیبریدی شارژی رشد ادامه داشته و این بخش اکنون 58.9درصد از کل فروش را به خود اختصاص دادهاست، با اینحال کاهش یارانهها و قیمت بالای خودروهای بنزینی، به کاهش تقاضا دامن زد. بسیاری از خودروسازان داخلی، از جمله بیوایدی، با رقابت فزاینده و بازار اشباعشده مواجه شدهاند و فروش آنها برای سومین ماه متوالی در مقایسه با سالگذشته کاهش یافتهاست.
در مقابل، تسلا فروش خود در چین را به 73هزار دستگاه رساند و برخی رقبای نوظهور نیز بیش از 40هزار خودرو فروختند. صادرات خودروهای چینی با افزایش 52.4درصدی همراه شد و انتظار میرود سالآینده سهم عمدهای از این رشد از خودروهای برقی و هیبریدی باشد، بهطوریکه پیشبینی میشود صادرات آنها تا 2.83میلیون دستگاه افزایش یابد.
کارشناسان پیشبینی میکنند فروش خودرو در چین در سال2026 تقریبا ثابت باقیبماند، زیرا رقابت شدیدتر شده و احتمالا تعداد بیسابقهای از مدلهای جدید وارد بازار خواهند شد. درحالیکه سیاستهای دولتی بر توسعه خودروهای برقی متمرکزشده، خودروسازان چینی همچنان در بخش خودروهای بنزینی فعالند تا از ظرفیتهای تولیدی مازاد خود بهرهبرداری کنند و سهم خود را در بازارهای داخلی و صادراتی حفظ کنند.