وی افزود: بانک قرضالحسنه مهر ایران از سال 1386 شروع به کار کرده که در این مدت، فعالیتهای آن در چارچوب مصوبات مجمع و اساسنامه بانک توسعهیافته و به مدد همکاری مناسب با بانک مرکزی، در کنار ماموریت اصلی قرضالحسنه، سایر خدمات یک بانک استاندارد نیز به این مجموعه اضافه شده و این مسیر با تمرکز بر اقتصاد دیجیتال ادامه خواهد یافت. فتحعلی با تاکید بر جایگاه بانک قرضالحسنه مهر ایران بهعنوان یک بانک استاندارد گفت: تفاوت اصلی این بانک با بانکهای تجاری صرفا در حوزه سپردههای سرمایهگذاری است؛ بانک فقط منابع قرضالحسنه جذب کرده و آن را در قالب تسهیلات قرضالحسنه به مردم اعطا میکند. تنوع سبد محصولات بانک در دستور کار قرار دارد و در آینده خدمات ارزی و ضمانتنامه نیز به بانک اضافه خواهد شد.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران در ادامه با اشاره به سرمایه ثبتی بانک، اظهار کرد: سرمایه ثبت شده بانک در حال حاضر 15 همت است و طی 18 سال گذشته، بانکهای دولتی و اصل 44 بهعنوان سهامداران بانک، حمایت قابلتوجهی از این مجموعه داشتهاند، بدون آنکه حتی یک ریال سود دریافت کنند. همه فرآیند افزایش سرمایه بانک از محل 10درصد آورده غیرنقدی سهامداران و 90 درصد از محل عملیات بانک تامین شده است. وی ابراز امیدواری کرد با تداوم این روند، سرمایه ثبتی بانک تا پایان سال به 22 همت افزایش یابد که میتواند نقش موثری در اصلاح و بهبود نسبتهای احتیاطی ابلاغی بانک مرکزی ایفا کند.
اصلاح ساختار و توسعه شبکه شعب
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران با اشاره به اجرای برنامه راهبردی 3 ساله بانک، اظهار کرد: ساختار بانک متناسب با اهداف و ماموریتها در این برنامه اصلاح شده و این اقدام به عنوان بخشی از برنامه عملیاتی بانک، در ابتدای سال جاری با موفقیت به اجرا درآمد.
وی افزود: بانک قرضالحسنه مهر ایران در سراسر ایران حضور پررنگی دارد و در همه استانها، مراکز استان و شهرهای بالای 100هزار نفر جمعیت فعال است؛ بهطوریکه در 330 شهر بانک 531 شعبه و باجه دارد. همچنین توسعه شعب با رویکرد بانکداری دیجیتال و با حساسیت ویژه نسبت به افزایش بهرهوری، بهصورت هدفمند دنبال میشود. فتحعلی با اشاره به وضعیت بانک در استان تهران گفت: با وجود آنکه حدود 60درصد نقدینگی کل کشور در تهران متمرکز است، سهم بانک در این استان حدود یک درصد است، درحالیکه متوسط سهم بانک از نقدینگی سیستم بانکی 3.9درصد است. برای جبران این عقبماندگی، مجوزهای لازم از بانک مرکزی در حال دریافت است تا با افزایش 22 شعبه در تهران، زمینه ارتقای سهم بازار بانک در این استان فراهم شود.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران به رشد منابع بانک اشاره کرد و گفت: در حوزه سرانه منابع، عملکرد بانک بسیار مطلوب بوده و تا 19آذرماه 1404، رشد 35 درصدی ثبت شده که متوسط منابع هر شعبه به بیش از 1.1 همت رسیده و سرانه منابع به ازای هر کارمند به 146میلیارد تومان افزایش یافته است؛ روندی رو به رشد که طی 3 سال گذشته، تفاوت معناداری نسبت به سنوات پیشین ایجاد کرده است. وی افزود: تعداد سپردهها به بیش از 33میلیون فقره رسیده که از نظر مبلغ، 81 درصد مربوط به اشخاص حقیقی و حدود 19درصد مربوط به سپردههای حقوقی است که با توجه به نگاه ویژه بانک به اصناف و شرکتها که در برنامه راهبردی 3 ساله نیز به عنوان خطوط اصلی و گروههای هدف مورد توجه قرار گرفتهاند، تلاش میشود سهم سپردههای حقوقی در ترکیب منابع بانک افزایش یابد.
توسعه بانکداری دیجیتال
وی افزود: تا پایان 19 آذرماه 1404، منابع بانک رشد 35درصدی را ثبت کرده که این میزان بالاتر از رشد نقدینگی کشور بوده و 93 درصد بودجه مصوب بانک نیز در این مقطع زمانی پوشش داده شده است.
فتحعلی با اشاره به روند افتتاح حسابها، اظهار کرد: یکی از محورهای اصلی برنامه راهبردی 3 ساله بانک، توسعه خدمات غیرحضوری از طریق بانکداری دیجیتال است. در حال حاضر، 58 درصد افتتاح سپردهها بهصورت غیرحضوری و 42 درصد بهصورت حضوری انجام میشود. رویکرد بانک بر این است که خدمات مرتبط با خطوط خرد و اجتماعی به بستر پلتفرمهای دیجیتال منتقل شود تا با کاهش مراجعات حضوری، امکان تمرکز شعب بر ارائه خدمات تخصصیتر به خطوط شرکتی و اصناف، از جمله تعهدات، خدمات ارزی و خدمات مشاوره مدیریت فراهم شود؛ اقدامی که در نهایت به افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها در بانک قرضالحسنه مهر ایران منجر خواهد شد.
78 درصد تسهیلات غیرحضوری پرداخت میشود
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران با اشاره به نحوه پرداخت تسهیلات در این بانک، گفت: در حوزه تسهیلات پرداختی نیز رویکرد بانک مشابه سایر خدمات است، بهطوریکه حدود 78 درصد تسهیلات از طریق پلتفرمها و بهصورت غیرحضوری، با استفاده از ظرفیتهای بانکداری الکترونیک و دیجیتال پرداخت میشود. این رویکرد با هدف افزایش مطلوبیت خدمات و کاهش زمان انتظار مشتریان برای دریافت تسهیلات دنبال میشود.
وی افزود: در حال حاضر، 16 محصول متنوع متناسب با ذائقه و نیاز مشتریان در حوزه بانکداری اجتماعی، خرد، اصناف و شرکتی طراحی و عملیاتی شده که بر اساس ضرایب مختلف، در خطوط گوناگون قابل ارائه است. این محصولات از طریق کانالهای مختلف، اعم از شعب و بسترهای الکترونیکی و دیجیتال، در اختیار مشتریان قرار میگیرد. فتحعلی در ادامه به عملکرد بانک در حوزه تسهیلات تکلیفی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته، بانک حدود 180 درصد بودجه تسهیلات تکلیفی را پوشش داد و در سال جاری نیز نگاه ویژهای به این حوزه وجود دارد. در بخش تسهیلات ازدواج و فرزندآوری، تاکنون 73 درصد بودجه محقق شده و از مجموع 8.6همت، حدود 6.3همت تسهیلات پرداخت شده است. نکته قابلتوجه آن است که بخش عمده این تسهیلات نیز بهصورت غیرحضوری پرداخت شده و متقاضیان بدون مراجعه به شعب، از این خدمات بهرهمند شدهاند.
این روند موجب ایجاد صفی از متقاضیان شده که پیشبینی میشود با تداوم پرداختها، تا پایان سال پوشش 100 درصدی بودجه در این بخش محقق شود؛ همانگونه که در سال گذشته نیز پوشش بودجهای فراتر از رقم ابلاغی و در حدود 78تا 80 درصد مازاد به ثبت رسید. وی درباره وضعیت مطالبات غیرجاری بانک نیز گفت: در پایان 19 آذرماه 1404، نسبت مطالبات غیرجاری بانک حدود یک درصد است که بخش عمده آن به شرایط خاص ناشی از جنگ 12روزه و معافیت اعطا شده از سوی بانک مرکزی به تسهیلات زیر 700میلیون تومان بازمیگردد. از آنجا که عمده تسهیلات بانک در این بازه زمانی زیر این سقف بوده، مشتریان فرصت دو تا سه ماههای برای بازپرداخت بدون جریمه در اختیار داشتهاند. در حال حاضر روند مطالبات غیرجاری کاهشی است و پیشبینی میشود در ماههای آینده به سطوح متعارف سالهای گذشته بازگردد.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران اضافه کرد: نسبت پایین مطالبات غیرجاری، در مقایسه با شبکه بانکی ایران و حتی استانداردهای جهانی، عملکردی مطلوب و کمنظیر محسوب میشود که حاصل نرخ حداکثری 4 درصد تسهیلات، اعتبارسنجی و رعایت بهداشت اعتباری با بهرهگیری از هوش مصنوعی است. در این فرآیند، با استفاده از APIهای متصل به سازمانهای مختلف، اطلاعات ارائه شده از سوی مشتریان راستیآزمایی شده و بر اساس رتبه اعتباری تصمیمگیری میشود؛ بهگونهای که برای مشتریان با رتبه اعتباری A، حتی سفته یا چک الکترونیکی نیز دریافت نمیشود و صرفا قرارداد لازمالاجرا ملاک عمل است. وی افزود: برای دیگر رتبههای اعتباری از ابزارهایی مانند سفته الکترونیکی و چک دیجیتال استفاده میشود با این هدف که ضمن حفظ کرامت مشتری، حداقل مراجعه و کمترین میزان درگیری برای متقاضیان ایجاد شود. این یک درصد مطالبات غیرجاری، مطالبات سوخت شده نیست و صرفا با تاخیر پرداخت میشود. وجوه انتظار ناشی از دیرکرد نیز در قالب مسوولیت اجتماعی هزینه میشود و در سال جاری، نزدیک به 96میلیارد تومان در این بخش تخصیص یافته است.
ترمیم نسبت کفایت سرمایه با افزایش سرمایه بانک
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران با تاکید بر اهمیت نسبت کفایت سرمایه به عنوان یکی از شاخصهای کلیدی ابلاغی بانک مرکزی، گفت: نسبت کفایت سرمایه که نشاندهنده میزان تابآوری بانکهاست، از وضعیت مناسبی در بانک قرضالحسنه مهر ایران برخوردار است و با تحقق برنامه افزایش سرمایه تا سطح 22 همت، این نسبت بهطور قطع ترمیم شده و در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت. وی افزود: حداقل نسبت کفایت سرمایه ابلاغی بانک مرکزی 8 درصد است و بانک قرضالحسنه مهر ایران با کفایت سرمایه 9.2درصد توانسته این نسبت را به میزان 1.2 واحد درصد بالاتر از نرخ ابلاغی محقق کند که بیانگر وضعیت مطلوب بانک از منظر نظارتی است. فتحعلی در ادامه با اشاره به ملاحظات تنظیمگری بانک مرکزی در حوزه رشد مقداری ترازنامه، خاطرنشان ساخت: یکی از دغدغههای اصلی بانک مرکزی، کنترل رشد نقدینگی است؛ بهطوریکه رشد نقدینگی در سال جاری حدود 26 درصد و رشد نقطه به نقطه آن نزدیک به 38 درصد بوده که بر همین اساس، تکالیفی به شبکه بانکی ابلاغ شده که بانک قرضالحسنه مهر ایران نیز در چارچوب این سیاستها، مدیریت رشد ترازنامه را در دستور کار قرار داده است.
وی افزود: در ماههای گذشته تمرکز کنترل رشد ترازنامه بیشتر بر سمت داراییها بود، اما طی حدود یک ماه اخیر این رویکرد به سمت بدهیها تغییر یافته؛ به این معنا که در حوزه جذب سپردهها نیز سقفهای مشخصی برای بانکها تعیین شده است. از آنجا که بانک قرضالحسنه مهر ایران یک بانک تعهدی است و منابع جذبشده باید به پرداخت تسهیلات اختصاص یابد، مذاکراتی در حال انجام است تا نسبت ابلاغی 2.5 درصدی به سطح متناسبتری اصلاح شود و در آینده، بانک با محدودیتی در پرداخت تسهیلات مواجه نشود.
فرصت توسعه بانکهای قرضالحسنه
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران با اشاره به عملکرد بانک در حوزه جذب منابع قرضالحسنه، گفت: بر اساس بررسیهای صورت گرفته و با توجه به اطلاعات منتشر شده، بانک قرضالحسنه مهر ایران در حوزه سپردههای قرضالحسنه پسانداز و سپردههای قرضالحسنه جاری، در بین بانکهای برتر قرار گرفته است. فتحعلی در ادامه با اشاره به سیاستهای مندرج در برنامه هفتم توسعه، اظهار کرد: بر اساس رویکردهای جدید، شبکه بانکی به سمت تخصصیسازی حرکت کرده و در 6 دسته جامع، قرضالحسنه، تخصصی، تجاری، توسعهای، پسانداز و تسهیلات مسکن قرار میگیرند که این اقدام میتواند ارائه خدمات تخصصی در حوزه قرضالحسنه را برای بانک فراهم کند.
جایگاه بانک مهر ایران در شاخصهای سپرده، تسهیلات و بهرهوری شبکه شعب
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران با اشاره به جایگاه بانک در حوزه سپردههای قرضالحسنه جاری گفت: بانک قرضالحسنه مهر ایران در این حوزه رتبه چهارم را در میان بانکهای بورسی به خود اختصاص داده؛ جایگاهی که بالاتر از میانگین صنعت و در کنار بانکهای با سابقه قرار میگیرد. این دستاورد، حاصل 18 سال خدمت صادقانه بانک است و بدون اغراق، برگ زرینی در عملکرد بانک محسوب میشود. وی افزود: با احتساب مجموع سپردههای قرضالحسنه پسانداز و جاری، بانک قرضالحسنه مهر ایران رتبه دوم را در میان بانکهای بورسی، به دست آورده است. این موفقیت نشاندهنده اقبال عمومی مردم به بانک در شرایط اقتصادی و تورمی کشور است؛ بهگونهای که منابع جذب شده مجددا در اختیار خود مردم قرار گرفته است. فتحعلی در ادامه به جایگاه بانک در سایر شاخصها اشاره کرد و گفت: در حوزه مانده سپرده مشتریان و با لحاظ همه انواع سپردهها و با توجه به اینکه بانک قرضالحسنه مهر ایران سپردههای سرمایهگذاری ندارد، بانک رتبه هفتم را در نظام بانکی کشور به خود اختصاص داده است. همچنین در حوزه تسهیلات، از نظر حجم و قدر مطلق منابع، رتبه پنجم در شبکه بانکی ثبت شده است.
وی تاکید کرد: در شاخص نسبت تسهیلات به سپردهها، حدود 89 درصد منابع بانک به مصرف پرداخت تسهیلات رسیده؛ بهگونهای که نزدیک به 11 درصد منابع به عنوان سپرده قانونی و حدود 5 درصد بهعنوان ذخیره نقدینگی نگهداری میشود. سیاست بانک بر این است که حداکثر منابع جذبشده، در چارچوب سیاستهای ابلاغی بانک مرکزی به پرداخت تسهیلات اختصاص یابد.
بهرهوری شعب و نیروی انسانی
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران با اشاره به شبکه شعب بانک، گفت: تعداد شعب بانک 516 واحد است که از این حیث بانک رتبه پنجم را در سیستم بانکی کشور دارد. پوشش گسترده جغرافیایی در سراسر سرزمین اصلی، یکی از مزیتهای رقابتی بانک محسوب میشود.
وی ادامه داد: بررسی شاخصهای بهرهوری نشان میدهد بانک قرضالحسنه مهر ایران بالاترین سطح بهرهوری را از نظر نسبت تعداد کارکنان به مشتریان دارد؛ بهگونهای که با سرانه حدود 8 نفر نیروی انسانی در هر شعبه، خدمات به نزدیک به 22میلیون مشتری ارائه میشود. این در حالی است که میانگین صنعت بانکی حدود 15نفر در هر شعبه است که این شاخص برای بانک مهر ایران رکورد محسوب میشود. فتحعلی خاطرنشان ساخت: در سال گذشته، بانک قرضالحسنه مهر ایران بیش از 4میلیون و 760هزار فقره تسهیلات پرداخت کرده که بالاترین تعداد پرداخت تسهیلات در سیستم بانکی کشور بوده است. امسال نیز تا به امروز 3میلیون و 800هزار فقره تسهیلات با میانگین سرانه 91میلیون تومان پرداخت شده که پیشبینی میشود تا پایان سال این رقم به بیش از 5میلیون فقره افزایش یابد.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران اضافه کرد: از ابتدای تاسیس بانک تا به امروز 27میلیون فقره وام به ارزش حدود 1200 همت به مشتریان پرداخت شده است.وی گفت: با توسعه جدی بانکداری دیجیتال، تلاش میشود این سطح از بهرهوری حفظ شود، قیمت تمامشده پول کاهش یابد و حتی نرخ 4درصدی تسهیلات نیز در آینده کاهش پیدا کند تا بانک بتواند رکوردهای فعلی خود را نیز ارتقا دهد.