ماهان شبکه ایرانیان

۵ روش جدید برای محافظت از پوست در دنیای مدرن

از عکس گرفتن با تلفن همراه تا نشستن هر روزه مقابل کامپیوتر و خیره شدن به گوشی تلفن در شب، باعث شده‌اند ما در مقایسه با نسل‌های گذشته بیش‌تر در مقابل صفحات نمایش باشیم. همچنین ما هنوز حتی نیمی از آسیب‌هایی که ممکن است این وسایل و نور آن‌ها برای پوست‌مان ایجاد می‌کنند را نمی‌شناسیم. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا درباره‌ی آن توضیحاتی بیش‌تری بدهیم.

از عکس گرفتن با تلفن همراه تا نشستن هر روزه مقابل کامپیوتر و خیره شدن به گوشی تلفن در شب، باعث شده‌اند ما در مقایسه با نسل‌های گذشته بیش‌تر در مقابل صفحات نمایش باشیم. همچنین ما هنوز حتی نیمی از آسیب‌هایی که ممکن است این وسایل و نور آن‌ها برای پوست‌مان ایجاد می‌کنند را نمی‌شناسیم. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا درباره‌ی آن توضیحاتی بیش‌تری بدهیم.

البته در حال حاضر دانشمندان در حال بررسی این مسئله هستند تا متوجه شوند آیا نور آبی تهدیدی برای پیری است و عادت‌های خاص فناوری‌های جدید (مانند قوز هنگام خواندن متن) در دراز مدت بر روی ما چه تاثیری می‌گذارند.

اما درحالی که مطالعات جدی در این مورد بسیار کم است –انقلاب رسانه‌های اجتماعی هنوز پدیده‌ای نسبتا جدید است- نتایج کلی این تحقیقات اندک نیز باعث نگرانی است. 

آیا از فناوری استفاده می‌کنید؟ در این بخش مشکلات پوستی که ممکن است فناوری‌های جدید علت ایجاد آن باشند و از همه مهم‌تر روش مقابله با آن‌ها را شرح می‌دهیم.

اجازه بدهید از بزرگ‌ترین نگرانی این فهرست شروع کنیم: سلفی گرفتن ممکن است به پوست آسیب رسانده و فرآیند پیری را سرعت ببخشد. این در حالی ایت که تمام تلاش ما جلوگیری از آسیب به پوست‌مان است.

مشکل چیست؟ صفحه‌ی تلفن همراه، تبلت‌ها، کامپیوترها و حتی تلویزیون نور آبی منتشر می‌کنند که در آزمایشگاه‌های علمی به نور مرئی با انرژی بالا (HEV) معروف است. پرتوهای HEV با طول موجی مشابه با پرتوهای UV حرکت می‌کنند که نگرانی کنونی این است که ممکن است تاثیرات مخرب و زیان‌آور مشابه، برای مثال رنگ و لک‌های تیره و از بین رفتن سریع‌تر کلاژن‌های پوست داشته باشند.

در حالی که تحقیقات بیش‌تری برای اثبات این فرضیه نیاز است، متخصصان پوست توصیه می‌کنند تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور آبی دوری کنید (استفاده از فیلترهای نور آبی بر روی کامپیوتر بسیار خوب است) و روزانه از محافظ HEV برای پوست استفاده کنید. از ضدآفتاب‌هایی که دارای ترکیبات ضداشعه‌ی فیزیکی هستند (که کاملا برعکس اشعه‌های شیمیایی است) مانند زینک‌اکسید یا تیتانیوم دی‌اکسید و به علاوه از سرم‌های پوست، مرطوب‌کننده یا پرایمرهای حاوی ترکیبات جدید محافظت در برابر مِلانین HEV که معروف به ملانین گیاهی هستند، استفاده کنید.

خودتان را کنترل کنید زیرا این مورد وحشتناک است. کارشناسان «گردن فناوری» را به این صورت تعریف می‌کنند: آویزان شدن پوست اطراف گردن و گلو که باعث آویزان شدن فَک می‌شود و تحقیقات نشان می‌دهند این مسئله نتیجه‌ی پایین نگاه کردن مستمر است.

نتایج تحقیقی در سال 2014 نشان داد خیره شدن به پایین در حال کار با تلفن‌همراه باعث می‌شود جاذبه پنج برابر بیش‌تر بر روی پوست، گردن و ستون فقرات‌مان نیرو وارد کند. وقتی این رفتار تکرار شود که برای ما هر روز تکرار می‌شود، این نیرو تاثیر خود را گذاشته و پوست آویزان شده و ستون فقرات خمیده می‌شود. متخصصان پوست ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند زنان جوانی را می‌بینند که دچار مشکلات آویزان شدن پوست و آرواره هستند، مشکلانی که به طور طبیعی انتظار می‌رود آن‌ها یک دهه دیرتر با آن مواجه شوند.

برای مبارزه با این تاثیرات از کرم‌های سفت‌کننده‌ی پوست صورت و ترکیبات تولید کننده کلاژن مانند رامنوز (قند گیاهی که معروف به گلی‌کاناکتیف (glycanactif) است)، رِتینول، ویتامین C و نیاسین‌آمید استفاده کنید. گردن بخشی است که در هنگام مراقبت‌های پوست نادیده گرفته می‌شود پس حتما هر روز آن را مرطوب کنید و این کار را با حرکات آرام و رو به بالا انجام دهید. همچنین می‌توانید کم‌تر به پایین نگاه کنید.

متخصصان پوست هر روزه شاهد مراجعه‌ی تعداد زیادی بیمار با «صورت تلفنی» هستند یعنی نوعی آماس پوست در اثر تماس که به آکنه‌ی مکانیکا نیز معروف است. خارش و آکنه شدن در یک طرف صورت که نشاندهنده‌ی تماس تلفن‌همراه با پوست در طول مکالمه است. به این نکته فکر کنید که تلفن‌همراه شما با چه چیزهایی تماس دارد؛ در جیب یا کیف‌تان با اجسام مختلفی تماس داشته، انگشتان‌تان را هنگام تایپ و استفاده به آن می‌زنید، روی میز خودتان یا میز رستوران‌ها قرار می‌گیرد و بسیاری موارد دیگر، سپس بارها صورت‌تان با آن تماس پیدا می‌کند.

اگر پوست حساسی دارید که به آسانی به هر چیزی واکنش نشان می‌دهد یا اکنون پوستتان دچار آکنه است، حتما هر صبح و شب صورت و گوشی‌تان را تمیز کنید تا مطمئن شوید در صورت تماس با پوست صورت‌تان مشکلی ایجاد نمی‌شود. اسید سالیسیلیک برای درمان آکنه موثر است پس محصولاتی که برای شستشوی صورت استفاده می‌کنید بهتر است دارای این ماده باشد.

این مورد اصلا خوب نیست. از سویی اگر شب‌ها غرق استفاده از رسانه‌های اجتماعی شویم تا دیروقت بیدار می‌مانیم (نمی‌توانیم جستجو در تلفن همراه را متوقف کنیم). اما در این وقت چیز دیگری در حال اتفاق افتادن است نور آبی از صفحه‌ی آن منتشر می‌شود. به گفته‌ی کارشناسان، اشعه‌های HEV می‌توانید تولید مِلانونین بدن را تحت‌تاثیر قرار دهند؛ ملاتونین هورمونی است که به تنظیم ریتم شبانه‌روزی بدن (ساعت طبیعی بدن) کمک می‌کند.

نتیجه‌ی این مسئله چیست؟ زمانی که باید احساس خستگی نمی‌کنیم، خواب و استراحت کافی نخواهیم داشت و همه‌ی این مسائل برای پوست ما ضرر دارند. خواب علاوه بر پوست برای سلامت بدن نیز ضروری است زیرا در هنگام خواب، بدن‌مان به تنظیم و درمان خود می‌پردازد. کمبود خواب منجر به چشم‌های پف‌کرده، خشکی، حساسیت و تحریک آن می‌شود. 

اگرچه کم کردن ساعاتی که شب‌ها از تلفن‌همراه استفاده می‌کنید بهترین راه‌حل است، روشن کردن فیلترهای شب (مانند تنظیم نور در گوشی‌های آیفون) بعضی از این نورهای آبی را مسدود می‌کند. استفاده از کرم شب مناسب نیز برای محافظت از پوست بسیار مناسب است.

اکنون نیز به تلفن‌همراه خود خیره شده‌اید؟ خیره شدن مداوم به فونت‌های ریز در صفحت نمایشی مانند تلفن‌همراه و کامپیوتر باعث آسیب به چشم می‌شود. همچنین تکرار این کار منجر به ایجاد خطوط و چروک اطراف چشم می‌شود. یافته‌های کارشناسان نشان می‌دهد هنگامی که مقابل صفحه‌ی کامپیوتر می‌نشینیم کم‌تر از زمان طبیعی پلک می‌زنیم که در نهایت منجر به خشکی چشم شده و حتی ممکن است باعث مشکلاتی از جمله سردرد و تاری دید شود. در کم‌ترین موارد احتمالا خارش و مالش اطراف چشم را ایجاد می‌کند و همه می‌دانیم که این مسئله اصلا برای پوست‌های حساس خبر خوبی نیست.

اگر متوجه شدید چشم‌های‌تان را ریز کرده و به صفحه‌ی تلفن خود خیره شده‌اید از تنظیمات منو، فونت بزرگ را انتخاب کنید. استفاده از کرم چشم نیر برای کمک به آبرسانی پوست و جلوگیری از پیری آن موثر است. 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان