ماهان شبکه ایرانیان

مردم دنیا صبحانه چه می‌خورند؟

آیا تا به حال پیش خودتان فکر کرده‌اید که وعده غذایی صبحانه در کشورهای گوناگون چه قدر با هم متفاوت است؟ اگرچه در بسیاری از مناطق دانه غلات و میوه به عنوان اقلامی بر سفره صبحانه حاضر است؛ وعده‌های اصلی صبحانه نه تنها از نظر نوع ارایه بلکه به لحاظ کمیت هم تمایزهایی با هم دارند

آیا تا به حال پیش خودتان فکر کرده‌اید که وعده غذایی صبحانه در کشورهای گوناگون چه قدر با هم متفاوت است؟ اگرچه در بسیاری از مناطق دانه غلات و میوه به عنوان اقلامی بر سفره صبحانه حاضر است؛ وعده‌های اصلی صبحانه نه تنها از نظر نوع ارایه بلکه به لحاظ کمیت هم تمایزهایی با هم دارند. در کل، هیچ کس صبحانه را به مثابه وعده اصلی غذا در نظر نمی‌گیرد. بی‌شک همه ما برای انجام کارهای روزانه به مقادیر زیادی کالری نیاز داریم ولی خوردن یک صبحانه کامل احتمالا در غالب موارد بیشتر ما را تا پیش از ناهار واردار به خوابیدن می‌کند. در ادامه این مطلب بیست نمونه از صبحانه‌ها با نوع مواد غذایی آنها از بیست کشور جهان از نظرتان خواهد گذشت. وعده صبحانه شما با کدام یک از این وعده‌ها قابل مقایسه است؟

آرژانتین

صبحانه

Shutterstock

در آرژانتین وعده صبحانه آیین خاصی ندارد. بر سفر صبحانه آرژانتینی‌ها معمولا دو نوع نان دیده می‌شود؛ نان تست و نامی موسوم به مدیالوناس (medialunas) به معنی ماه نیمه. شیرینی‌هایی هم شبیه به رولت می‌خورند که کوچک‌تر و شیرین‌تر از رولت است. البته همه اینها با قهوه میل می‌شود.

استرالیا

صبحانهShutterstock

استرالیایی‌ها عاشق برکی (brekkie) یا همان صبحانه هستند. یکی از رایج‌ترین مواد غذایی وعده صبحانه در استرالیا نان تست است با قدری وجیمایت (Vegemite) که محصولی تمام استرالیایی و از تخمیر انواع سبزیجات درست می‌شود. آوکادو و گاهی گوجه فرنگی را نیز می‌شود در کنار نان تست و وجیمایت دید. استرالیایی‌ها همچنین عاشق نوعی نوعی غذا با نام میوزیل (muesli) هستند که ترکیبی از حبوبات، میوه خشک و آجیل است و آن را با ماست می‌خورند. بیکن و رولت تخم مرغ را هم اغلب با پنیر و گاهی سس باربیکیو آغشته می‌کنند و سر سفر صبحانه می‌آورند.

برزیل

صبحانه

 Thinkstock

در حالی مردم برزیل با خوردن غذاهای سنتی (مثل تخم مرغ، نان تست، غلات و میوه تازه) در وعده صبحانه بیشتر کیف می‌کنند، روستایی‌های این کشور معمولا ظرف‌های غذای خود را با گوشت، برش‌های پنیر و مواد غذایی دیگری که بیشتر حکم دسر دارند پر می‌کنند. گذشته از میوه زیاد، غذاهای محلی مانند پائوداگوا (pão d’água نوعی نان با پوسته خشک و ترد و مغزی نرم که اغلب با رب سبزیجات و کمی پنیر موزارلا صرف می‌شود)، سوپ ذرت خامه‌ای و کیک اسفنجی موزی نیز جایگاه خودشان را دارند. مردم برزیل این وعده صبحانه را سبک می‌دانند و وعده مهم غذایی از نظر آنها ناهار است.

برمه

صبحانه

Shutterstock

در برمه (یا میانمار) مردم صبح خود را با خوردن تکه میوه‌های خشک به همراه نخود و لوبیای آب پز شروع می‌کنند. غذای خوش طعم و پر طرفدار مردم برمه در وعده صبحانه غذایی به نام کائوت نین پونگ (kaut nyin paung) است که با ماهی تازه و یک فنجان چای سبز میل می‌شود.

چین

صبحانه

Pixabay

کانجی (Congee شیر برنج) در چین و چندین کشور آسیایی دیگر غذای متداول صبحانه است. چینی‌ها این غذا را هم به تنهایی و هم با گوشت چرخ کرده ماهی مرکب می‌خورند. غذای دیگر چینی در وعده صبحانه نوعی اسنک است با نام بائو (bao) یا بائو زی (bao zi) که با نان کماج تهیه و با گوشت خوک، گوشت گوساله و سبزیجات مصرف می‌شود.

فنلاند

صبحانه

Thinkstock

یک ظرف بزرگ پر از نوعی فرنی با نام پورو (puuro) صبحانه متداول در فنلاند است که غالبا با شیر یا انواع توت‌های یخ زده و کمی کره میل می‌کنند.

فرانسه

صبحانه

Pixabay

یک تکه نان باگت با کره و مربا که به تارت (tartine) معروف است در فرانسه به عنوان صبحانه خیلی طرفدار دارد. شیرینی‌ها صبحانه فرانسوی‌ها عبارت است از شیرینی‌های رولتی که معمولا با قهوه یا یک لیوان آب میوه خورده می‌شود.

آلمان

صبحانه

Shutterstock

هرچند نسل جوان‌تر در آلمان به دنبال صبحانه‌های سریع و ساده مانند آش و حلیم آماده هستند؛ هنوز که هنوز است بسیاری از آلمان‌ها برای تهیه صبحانه سنتی خودشان وقت می‌گذارند. صبحانه سنتی آلمان شامل نان رول، کره، مارگارین، مارمالاد، عسل، پنیر کوارک، سوسیس و پنیر معمولی است. تخم مرغ آب پز یا میوزیل (که اغلب با ماست و شیر و میوه تازه میل می‌شود) نیز جزو انتخاب‌های آلمان‌ها برای وعده صبحانه است.

هندوستان

صبحانهPixabay

هر گوشه هندوستان صبحانه خاص خودش را دارد اما اغلب شباهت زیادی به ناهار و شام آنها پیدا می‌کند. صبحانه در هندوستان معمولا شامل نوعی نان لواش با نام روتی (roti)، نوعی پنکیک به اسم دوزا (dosas که با عدس درست می‌شود)، کیکی معروف به ایدلی (idli) و یک نوع ترشی با ادویه به نام چاتنی (chutney) و نیز سیب زمینی ادویه‌دار است.

فلسطین اشغالی

صبحانهPixabay

ظاهرا تخم مرغ در سرتاسر جهان غذای مورد علاقه وعده صبحانه است. در فلسطین اشغالی شاکشوکا (shakshuka ظرفی پر از تخم و مرغ سیب زمینی با سس فلفل و پیاز) انتخاب اول برای صبحانه است. شاید از تصویر بتوان فهمید که چرا و چه مزه‌ای دارد!

ایتالیا

صبحانهPixabay

رایج‌ترین صبحانه در ایتالیا وعده غذایی بسیار ساده‌ای متشکل از کورنتو (cornetto) است که شبیه به نان گیسو است و اغلب با مربا و شکلات و کرم شیرینی و یک فنجان پر و پیمان کاپوچینو میل می‌شود.

ژاپن

صبحانهPixabay

صبحانه ژاپنی‌ها معمولا خوشمزه، سبک و ساده است. یک ظرف سوپ میسو (miso)، برنج و شیربرنج غالبا غذاهای اصلی صبحانه در ژاپن تلقی می‌شود که گاهی با تکه‌های ماهی و ترشی سبزیجات و البته یک فنجان چای سبز همراه است.

کره

صبحانهPixabay

در کره، وعده صبحانه مشخصا شامل غذاهایی است که در وعده ناها و شام هم دیده می‌شوند. نوعی خورش، برنج، کیمچی (kimchi غذای سنتی مردم کره که با نوعی کلم چینی درست می‌شود) و نیز اسفناج و خیار تند را در سفره صبحانه مردم کره مشاهده می‌کنید.

مکزیک

صبحانه

Shutterstock

بسته به هر نقطه از مکزیک، صبحانه‌ها با اندکی تغییر مواد غذایی خاص خودشان را دارند اما اغلب شامل مواردی از قبیل چیپس آرد یا ذرت، تخم مرغ، لوبیا و انواع سس است که به روش‌های مختلف با هم آمیخته می‌شوند. عناصر مشترک همه صبحانه‌ها در مکزیک نوعی غذا به نام چیلاکیلز (chilaquiles تکه‌های نان ذرت که با سالسای سبز و قرمز همراه است)، پنیر، خوراک لوبیای اسپانیایی، گاهی تخم مرغ و جوجه است.

مراکش

صبحانه

 Shutterstock

متداول‌ترین غذای صبحانه در مراکش غذایی به نام خلیع (khlea) است که شامل باریکه‌هایی از گوشت قرمز خشک آمیخته با تخم مرغ سرخ شده است. به علاوه، مراکشی‌ها عاشق نوعی نان با نام خبز (khobz) هستند که گرد است و با روغن زیتون پخته می‌شود. چای (غالبا چای نعناع) نیز نه تنها صبح‌ها که در تمام مدت روز خیلی نوشیده می‌شود.

روسیه

صبحانهPixabay

بیشتر روس‌ها صبحانه‌ای کوچک، سریع و زود هنگام حاوی کشکاه (kasha نوعی فرنی با انواع حبوبات)، نان کره‌ای (نوعی ساندویچ دو تکه آغشته به کره و دیگر مواد غذایی از قبیل گوشت)، توروگ (tvorog شبیه به پنیر دلمه شده)، تخم مرغ آب پز یا سرخ شده یا غلات است. قهوه و چای هم که از ملزومات سفره صبحانه است.

اسپانیا

صبحانهShutterstock

در اسپانیا، صبحانه وعده غذای خاصی است که با یک چیز شیرین مثل چورو  شکلاتی (chocolate con churros  شکلات داغ با دونات‌هایی بلند، سفت و محکم و سرخ شده. امیدواریم فهمیده باشید که چورو چیست!) آغاز می‌شود. شکلات داغ حکم سس را برای چورو دارد.

سوئد

صبحانه

Photo Modified: Flickr/ Tuey CC BY 2.0

اسمورگاس (smörgås) یا همان ساندویچ دو تکه شده صبحانه شناخته شده در سوئد است. بشقابی که اسمورگاس در آن کشیده می‌شود حاوی تکه‌های نان با کره و ترکیبی از گوشت، پنیر، کاهو، خیار، گوجه فرنگی و تخم مرغ آب پز سفت شده است.

سوئیس

صبحانه

Pixabay

آن ماده غذایی که در سفره بیشتر صبحانه‌های دنیا دیده می‌شود یعنی میوزیل در حقیقت ریشه‌اش در سوئیس است. در سوئیس، ترکیب غلات و دانه‌های جو، آجیل و کشمش یا دیگر انواع میوه‌های خشک شده غالبا با ماست خورده می‌شود.

ونزوئلا صبحانه

Pixabay

نان ذرت که با نام آره‌پا (arepa) شناخته می‌شود در طول روز در ونزوئلا مورد استفاده است اما بیشتر اوقات آن را به هنگام صبح با پنیر، گوشت یا حبوبات می‌خورند.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان