ماهان شبکه ایرانیان

برخی از عوارض سکوت درمانی

مطمئن هستم که همه‌ی شما در مورد سکوت درمانی چیزهایی شنیده‌اید

مطمئن هستم که همه‌ی شما در مورد سکوت درمانی چیزهایی شنیده‌اید. سکوت درمانی یک روش تنبیه روانی است که خواه یا ناخواه همه‌ی ما احتمالا در برخی مواقع آن را استفاده یا تجربه کرده‌ایم. این رفتار در هر رابطه‌ی عاشقانه، دوستانه، خانوادگی، کاری، و حتی برخورد با غریبه‌ها استفاده می‌شود. اما سکوت درمانی بین افراد مختلف، متفاوت است. این رفتار نه‌تنها بی‌ادبی، بچگی، بی‌ملاحظگی و بی‌رحمی است بلکه از نظر احساسی (و گاهی جسمی) کاملاً مخرب است. برای آشنایی بیشتر با سکوت درمانی همراه بنیتا باشید.

 

سکوت درمانی

 

نادیده گرفتن از روی علاقه نیست. در واقع، سوء استفاده از شرایط است.

دقت کنید که سوء استفاده فقط به خاطر اینکه از دستتان استفاده نمی‌کنید، به این معنا نیست که شما نمی‌توانید صدمه‌ی جبران ناپذیری به شخص دیگری وارد کنید. همچنین نادیده گرفتن یک فرد یک استراتژی نیست، این فقط یک بی‌اعتنایی به احساسات شخص دیگری است.

درک آنچه که می‌خواهم بگویم ممکن است دشوار باشد، این موارد بر اساس تجربیات خودم و برخی تحقیقات در مورد اثرات مختلفِ سکوت درمانی هستند. اما دلیل نوشتن این مقاله اهمیت بسیار زیاد آن است. افرادی وجود دارند که از سکوت درمانی به صورت افراطی استفاده می‌کنند. بهتر است از این رفتار در برابر هیچ کسی استفاده نشود، زیرا این رفتار قطعاً خوب نیست. همچنین نمی‌توان به این رفتار "عادت کرد" یا "ساده از کنار آن گذشت" زیرا در شما باقی می‌ماند.

چند دلیل احتمالی وجود دارد که شخصی شما را نادیده بگیرد:

1. آن‌ها شما را برای یک مشکل سرزنش می‌کنند که واقعاً مشکل خودشان است. شخصاً فکر می‌کنم این راحت‌ترین نوع برخورد با مشکل است. ممکن است کسی شما را برای یک مشکل سرزنش کند و برای از بین رفتن "مشکل" شما را نادیده بگیرد؛ یا ممکن است فقط از دست شما عصبانی باشد (اما برای صحبت کردن با شما در مورد آن بیش از حد نابالغ باشد.) از قضا، این کار در واقع همه چیز را بدتر می‌کند. اما در هر صورت این فقط یک بهانه برای کسی است که مسئولیتی را به او سپرده‌ باشند (که دوباره می‌گویم، این رفتار مضحک است، زیرا مشکل دیگری را ایجاد می‌کند، یا دلخوری بوجود می‌آورد).


سکوت درمانی

Credit: Heysigmund

 

2. آن‌ها فقط می‌خواهند به شما صدمه وارد کنند. شاید آنها عمداً برای صدمه رساندن یا تنبیه شما تلاش می‌کنند، یا در مورد احساسات شما بیش از حد خودخواه هستند، یا به شما احترام نمی‌گذارند. این رفتار باعث می‌شود آنها کنترل اوضاع را به دست بگیرند، و به شما زور بگویند. حتی ممکن است سعی کنند قضیه را طوری نشان دهند که آن‌ها قربانی هستند، یا انکار کنند که مشکلی وجود دارد، در نتیجه احساسات شما را بی ارزش می‌دانند.

3. آنها فکر می‌کنند انجام این کار درست است یا این که برای شما خوب است. وقتی کسی شما را نادیده می‌گیرد، ممکن است متوجه‌ی آسیب آن نشود یا اینکه فکر می‌کنند شما را به فرد بهتری از آنچه هستید تبدیل می‌کند. یا شاید آن‌ها نیاز به خلوت دارند اما زحمت گفتنش را به شما نمی‌دهند. آنها فقط از رویارویی اجتناب می‌کنند و متوجه نمی‌شوند که در مورد آن اشتباه می‌کنند.

برای روشن شدن موضوع باید گفت که صرفا افرادی که دیگران را نادیده می‌گیرند ذاتاً افراد بدی تیستند. هر کس مشکلات خود را دارد، و زندگی سخت استو بنابراین بدانید که راه درست برای مقابله با همه‌ی موارد همیشه آسان نیست. و گاهی اوقات، همه‌ی آنچه که شما نیاز دارید زمان است؛ گاهی اوقات افراد با هم گرم می‌گیرند، و روابط می‌تواند بهتر شود.

 

مریضی روحی

Credit: Chicagotribune

 

اما صرف نظر از دلیل این رفتار، نادیده گرفتن یک شخص می‌تواند عواقب جدی داشته باشد. در این‌جا 5 راه بیان می‌شود که در آن سکوت درمانی مخرب‌تر است از آنچه که شما فکر می‌کنید.

1 - این رفتار باعث ضربه عاطفی یا استرس می‌شود.

مسبب یک طیف گسترده از احساسات، می‌تواند نادیده گرفتن باشد. قربانیان ممکن است افسردگی، خشم، و ناامیدی و همچنین احساس بی‌قراری، انزوا و طرد شدن، احساس گناه، تنهایی را تجربه کنند. شاید حتی احساس خیانت و تلخی به آن‌ها دست بدهد. هنگامی که به شخصیت و احساسات کسی بی‌احترامی شود، شخص احساس بی ارزش می‌کند و حس می‌کند هیچ کسی او را دوست ندارد، نالایق و هم‌چنین بی ارزش است. مثل یک نیمکت قدیمی که دور می‌اندازید چون که برای آن جایی ندارید.

2 - این رفتار باعث ایجاد استرسِ روانی می‌شود.

واژه‌های "محرومیت" "تبعید" بیانگر این حالت از طرد شدن است. سکوت درمانی می‌تواند برای برخی افراد یک جور بازی ذهنی باشد، و در برخی موارد می‌تواند به عنوان یک شکل از دست‌کاری روانی استفاده شود. این رفتار سطح استرس را افزایش می‌دهد که منجر به احساس غم و اندوه، اضافی بودن، و رها شدن می‌شود. فرد قربانی ممکن است احساس کند که هیچ کنترلی ندارد. هر چقدر که طرد شدن بیشتر و شدیدتر ادامه پیدا کند، اثرات روانی دائمی، به ویژه در کودکان ایجاد میشود

3 - ممکن است عوارض جانبی جسمی جدی داشته باشد.

بخشی از مغز ما به طور خاص برای شناسایی سطوح مختلف درد طراحی شده است. این بخش قشر کمربندی قدامی نام دارد، و زمانی که کسی سکوت درمانی را اتخاذ می‌کند فعال می‌شود. وقتی کسی نادیده گرفته می‌شود، مغز او پیام درد جسمی ارسال می‌کند. علائم می‌توانند شامل هر چیزی از سردرد تا اسهال یا یبوست و درد معده، و همچنین بی‌خوابی، اضطراب و خستگی باشند. حالات مختلف استرس عاطفی می‌تواند به خطرات بهداشتی جدی‌تر، مانند اختلالات گوارشی، دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، لخته شدن خون، مشکلات ادراری و روده، اختلال در نعوظ، و سرطان منجر شود.

4 - می‌تواند باعث تغییرات درمانی شود.

سکوت درمانی

Credit: Heysigmund

 

چه کار اشتباهی انجام می‌دهم؟ آیا مشکلی دارم؟ آیا شما وجود دارید؟ آیا آن چیزی بود که من گفتم؟ آیا من بیش از حد آزار دهنده هستم؟ نادیده گرفته شدن می‌تواند باعث شود شما به شیوه‌های غیرعادی رفتار کنید و یا از خودتان سوال بپرسید و بعد خودتان پاسخ دهید یا به خودتان و شرایطی که در آن هستید شک کنید. ممکن است حس کنید که وجودتان باعث آزار دیگران می‌شود، یا اینکه بیش از حد نیازمند هستید. همه‌ی پرسش‌ها و شَک ممکن است باعث شود شما همانند کسی رفتار کنید که واقعا خودتان نیستید.

می‌فهمید که مثل خودتان عمل نمی‌کنید و احساس گناه، از دست دادن کنترل و شَک و تردید دارید؛ از آن‌جا که این احساسات شروع یک احساس تهدید برای زنده ماندن است، ممکن است پرخاش‌گریِ شما را افزایش دهد.

5 - می‌تواند روابط را از بین ببرد.

اغلب این مسئله به ارتباط با دیگران مربوط می‌شود. برای هر یک از دلایل ذکر شده در بالا، یک فرد ممکن است نادیده گرفته شود یا خود را از دیگران دور سازد. بدون توجه به واکنش دیگران، این اقدام باعث شکاف می‌شود. هر فرد احساس می‌کند مشکل از دیگری است، و به جای برقراری ارتباط با یکدیگر، منتظر اعتراف به اشتباه و عذرخواهی از طرف دیگری هستند.

در این وضعیت، همه سعی در حق به جانب نشان دادن خود دارند و رابطه را نادیده می‌گیرند. یک یا هر دو طرف ممکن است حس کنند که اگر با دیگری تعامل نداشته باشند، شخص مهم‌تری به حساب می‌آیند اما در واقع عکس این قضیه صادق است. این امر باعث کاهش صمیمیت و اعتماد بین افراد می‌شود و می‌تواند باعث اضطراب و رفتار پرخاش‌گرانه شود. سکوت درمانی می‌تواند به یک الگو که مانع برقراری ارتباط موثر می‌شود تبدیل شود. بسیاری از مردم از خطرات ناشی از سکوت درمانی آگاهی ندارند. این رفتار تنها بر مشکلات می‌افزاید. شدت این احساسات و عوارضِ جانبی آن‌ها بستگی به شدت سکوت درمانی آن‌ها دارد، اما از ناسالم بودن یا مخرب بودن آن نمی‌کاهد.

 

چگونه با نادیده گرفته شدن مقابله کنیم؟

Credit: Heysigmund

 

اول از همه، آرامش خود را حفظ کنید. چه نادیده گرفته می‌شوید چه نادیده می‌گیرید، خشم خود را کنترل کنید، نفس عمیق بکشید و راحت عذرخواهی کنید. مانند یک فرد بالغ حرفتان را بگویید. سکوت کردن ارزشمند نیست.

اگر نادیده گرفته می‌شوید، اشتباه خود را پیدا کنید؛ سکوت درمانی متقابل انجام ندهید. اگر یک یا هر دو به خلوت نیاز دارید، برای خودتان خلوت ایجاد کنید. از آن‌جا که برقراری ارتباط اغلب مشکل است، سعی کنید در مورد وضعیت بحث کرده و آن را درک کنید. درک و فهم کلید این کار است. صبور باشید، دوست داشتن و مهربانی پیشه کنید، و طرفتان را درک کنید.

بخشی از دلیل نادیده گرفتن ممکن است عصبانیت باشد چرا که آن‌ها چیزی که می‌خواهند را بدست نمی‌آورند، و نمی‌فهمند که چرا باید مصالحه کنند. و با توجه به وضعیت، ممکن است درک نکنند که تا چه میزان می‌توانند شما را آزار دهند. مطمئن شوید که شخص سومی از اهمیت آن‌ افراد برای شما اطلاع دارد و این که شما آماده‌ی گوش دادن به حرف‌های آن‌ها در زمانی که آماده گفتگو باشند هستید.

اگر کسی از روی عمد در تلاش برای صدمه رساندن به شما از طریق سکوت درمانی و کینه توزی برآید، بدیهی است که از واکنش منفی شما لذت خواهند برد. به یاد داشته باشید، این رفتار سوء استفاده است. برای اینکه با شما صحبت کنند یا با آن‌ها صحبت کنید التماس نکنید زیرا این حرکت نشان می‌دهد که حق با آن‌ها است. فقط با آن‌ها در تماس نباشید. سکوت درمانی متقابل انجام ندهید، اما اجازه ندهید که وضعیت بر ضد شما باشد. این امکان وجود دارد که رابطه ناسالم است، و نیاز است به پایان برسد.

سکوت درمانی

Credit: Heysigmund

 

اجازه ندهید کسی با شما همانند یک نیمکت قدیمی رفتار کند؛ اجازه ندهید به شما بگویند که بی‌اهمیت هستید. بدون توجه به وضعیت، با هیچ کس نباید به این نحو برخورد شود. هیچ مشکلی با نادیده گرفتن شخصی حل نمی‌شود، و افراد هنوز هم وجود دارند چه آن‌ها را نادیده بگیرید و یا نگیرید. 

به طور خلاصه: کسی را نادیده نگیرد، به ویژه کسانی که به شما نزدیک هستند. اگر وقت صرف کنید و موقعیت را بررسی کنید همه‌ی افراد، بهتر خواهند شد.

 

اگر این مطلب جالب بود میتوانید یک سر هم به "10 نشانه خاموشی که نشان می‌ دهند شما بیش از اندازه استرس دارید" بزنید.

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان