زیباترین فیلم‌ های فانتزی که تا به‌ حال ندیده‌ اید

وقتی سخن از ژانر فانتزی به میان می‌آید، تشخیص دادن فیلم‌ هایی که دقیقاً ژانر فانتزی را داشته باشند کاری بسیار سخت می‌شود؛ زیرا که معمولاً سایر ژانرهای سینمایی هم به این حوضه وارد می‌شوند

وقتی سخن از ژانر فانتزی به میان می‌آید، تشخیص دادن فیلم‌ هایی که دقیقاً ژانر فانتزی را داشته باشند کاری بسیار سخت می‌شود؛ زیرا که معمولاً سایر ژانرهای سینمایی هم به این حوضه وارد می‌شوند. فیلم‌هایی که در آن‌ها افسانه‌های شمشیرزنی و جادوگری وجود دارد با ژانر فانتزی مشترکات زیادی دارند ولی فیلم‌هایی همانند راننده مولهولند (Mulholland Drive) به کارگردانی دیوید فینچ (David Lynch) نمونه بارزی است که می‌توانیم برای فیلم‌های فانتزی آیکون و مشخصه قرار دهیم؛ اما اسطوره‌ها و پدیده‌های غیرعادی می‌تواند وجه مشترک این ژانر فانتزی و سایر ژانرها باشد. باید سریال‌هایی همانند تاج‌وتخت را کنار بگذارید و کمی از حال و هوای موجودات آن بیرون بیایید تا به سراغ ده فیلم فانتزی برویم که شاید تابه‌حال اسمی از آن‌ها به گوشتان هم نخورده است. همراه بنیتا باشید.

روسلان و لودمیلا (Ruslan and Ludmila)

روسلان و لودمیلاCredit: flavorwire

کار رمانتیک متعلق به شاعر روسی الکساندر پوشکین (Alexander Pushkin) در سال 1972 الهام‌بخش فیلم روسلان و لودمیلا به کارگردانی، کارگردان فیلم‌های فانتزی و تخیلی، الکساندر پوشکینو (Aleksandr Ptushko.) است. افسانه اساطیری در مورد شاهزاده خانمی که توسط یک دیو شیطانی ربوده می‌شود. جلوه‌های فانتزی این فیلم توسط ری هارهاسن (Ray Harryhausen) انجام‌شده است. اگر دلتان برای کارهای تخیلی با استفاده از فن‌های اولیه، رنگ‌های تودرتو، باغ‌های پرزرق‌وبرق تنگ‌شده است، به سراغ این فیلم بروید.

فرشته مرگ (The Exterminating Angel)

فرشته مرگCredit: flavorwire

لودیس بونوئل، مهمانی ناهاری را در سال 11962 به پا کرد به نام فرشته مرگ که تاکنون هم به پایان نرسیده است. فیلم‌ساز اسپانیایی برای نشان دادن تنفر خانوادگی خودش از جامعه ثروت گرا و نابودشده زمانه خودش از طنز مخربی که در آن فانتزی وجود درونی ثروتمندان و مرفهان را به‌صورت موجودات پست نشان می‌دهد. مهمانی که در آن لباس‌های افراد از آن‌ها گرفته می‌شود و به مدت یک هفته کسی به سراغ آن‌ها نمی‌آید، در این‌یک هفته رفتار این آدم‌ها به خوی حیوانی خودشان برمی‌گردد و شروع به دریدن یکدیگر برای بقا می‌کنند.

سرزمین بزرگ کوتوله‌ها (The Great Land of Small)

کوتوله هاCredit: flavorwire

در سال 1987 برای کسانی که طرفدار بازیگر مرد بندانگشتی (Twin Peaks’ Man From Another Place) مایکل جی اندرسون (Michael J. Anderso) بودند، سال خوبی بود. البته در فیلم سرزمین بزرگ کوتوله‌ها او نقش اصلی‌تری نسبت به سایر نقش‌های قبلی خودش داشت. اگر علاقه به فیلم‌های کودکانه با بودجه‌های اندک، جلوه‌های فانتزی ساده، گردوغبارهای طلایی، گردش‌های کودکانه در جنگل‌های سحرآمیز هستید، بهتر است این فیلم را پیدا کنید و ببینند.

ماجراهای فوق‌العاده آدل بلانک-سک (The Extraordinary Adventures of Adèle Blanc-Sec)

ماجراهای فوق‌العاده آدل بلانک-سکCredit: flavorwire

لوک بسون (Luc Besson) در سال 2010، نوشته کمیک نویسنده فرانسوی ژاک تاردی (Jacques Tardi)، مخاطبان را از پاریس تا هرم‌های مصر کنار هم نشاند. این فیلم که برای اکتشافات گنج نوشته‌شده بود پر است از جادوگری، صندوقچه‌هایی که درون آن‌ها موجودات عجیب خوابیده‌اند، مهاجمان پرنده، مومیایی‌ها، موجودات ژوراسیکی. لوییس بروگینن (Louise Bourgoin) یک کاراکتر قهرمان گونه، کاریزماتیک، ماهر و تیزهوش را پدید آورده است.

سرنوشت (Destiny)

سرنوشتCredit: flavorwire

فیلم صامت فریتز لانگ (Fritz Lang) در سال 1921 کارگردانان بسیاری همانند هیچکاک، بونوئل (Luis Buñuel) را به خاطر هنرهای بصری و جلوه‌های ویژه تحت تأثیر قرارداد. داستان مربوط به زنی است که برای حفظ زندگی عشق خودش مجبور می‌شود دست به ماجراجویی بزند. سه‌راه برای او در این فیلم داده می‌شود، هرکدام از این سه مرحله به سرزمین‌های شگفت، عجیب و موجودات افسانه‌ای ختم می‌شود. در این فیلم نشان داده می‌شود که عشق قوی‌تر از مرگ نیست. ترس در همه جای فیلم کمین کرده است.

قاتلین ترول (Trollhunter)

ترول

این فیلم در سال 2010 در نروژ فیلم‌برداری و اکران شد بااینکه بینندگان محدودی داشت ولی نوانست تا در میان مردم مشهور شود و بینندگان سبک فانتزی را به خودش جلب کند. شاید فضای سیاسی و طنزگونه این فیلم بینندگان امریکای شمالی را اذیت کند اما شخصیت‌های موجود در این فیلم می‌تواند شمارا فارغ از هر جنبه‌ای به خودش مشغول نگاه دارد. داستان فیلم مربوط به یک گروه از محققین است که برای یافتن حقیقتی در مورد افسانه غولی که در کوه‌های نروژ دیده‌شده است، به آنجا می‌روند. غولی به نام ترول. این فیلم تا حدید مستند گونه ساخته‌شده و در آن از فرهنگ عامیانه، فانتزی بارنگ و بوی مذهبی استفاده‌شده است.

خانه کاغذی (Paperhouse)

خانه کاغذیCredit: flavorwire

دختربچه‌ای که برای خودش در خیالاتش خانه‌ای روی کاغذ می‌کشد و درون آن پسربچه‌ای را روی نقاشی خودش متصور می‌شود. مشکل ازاینجا شروع می‌شود که این طرح به رؤیاهای او وارد می‌شود و کم‌کم خودش را در خانه و کنار آن پسربچه تصور می‌کند، این رؤیاها او را متأثر کرده و کم‌کم بیمار می‌شود. راجر ابرت (Roger Ebert) این فیلم را با فیلم برگمن (Bergman) مقایسه کرده است. شاید این فیلم ساده به نظر می‌رسد اما مفهوم زیبایی دارد.

او (She)

Credit: flavorwire

این فیلم می‌تواند اولین تصور هرکسی از شنیدن نام فانتزی در ذهنش باشد، فیلمی که در آن شهرهای نابودشده، زیبایی خارق‌العاده بازیگر قاتل، داستان عشق غم‌انگیز و جاودانه وجود دارد. جیمز بارنارد (James Barnard) یک فانتزی برای کسانی که می‌خواهند به ماجراجویی در نقاط دور از دست رس بپردازند ایجاد کرده است.

هوندرا (Hundra)

هوندراCredit: flavorwire

شوهر سابق جین مانسفیلد (Jayne Mansfield) در سال 1983 زنی جنگجو را نشان می‌دهد که برای بچه‌دار شدن به دنبال یک شوهر مناسب به جنگ و جدل می‌پردازد. باید شما این فیلم را ببینید که چگونه هوندرا با استفاده از سحر و جادو و بربرها به حفظ جنگل‌های آمازون می‌پردازد. این فیلم تجاری بیش از همه‌چیز از خواسته‌های مردم برای دیدن فیلم‌هایی به این سبک استفاده کرده است. انیو موریکونی (Ennio Morricone) باید این زن را برای کونن انتخاب میکرد.

پرتره از جنی (Portrait of Jennie)

پرتره جنی

Credit: flavorwire

دیوید اَ. سلزنیک (David O. Selznick) کارگردان فیلم‌های معروفی همانند بربادرفته (Gone with the Wind)، مرد سوم (The Third Man)، ربکا (Rebecca) با الهام گرفتن از داستان رابرت ناتان (Robert Nathan)، داستانی فانتزی به روی پرده سینما برد. پرتره از جنی، با هنرنمایی جنیفر جونز که همسر آینده دیوید بود ساخته‌شده است. داستانی در مورد زنی است که می‌تواند به‌صورت عجیبی داستان‌های عاشقانه را بیان کند که تصورات و ابهامات خاصی ایجاد کند.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان