۱۵ غذایی که سرشار از قند هستند

وقتی تصمیم گرفتید که یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، اولین ایده ای که به ذهن می رسد، خلاص شدن از غذاهای آماده و استفاده از جایگزین‌های مقوی است

وقتی تصمیم گرفتید که یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، اولین ایده ای که به ذهن می رسد، خلاص شدن از غذاهای آماده و استفاده از جایگزین‌های مقوی است. با حذف کردن غذاهایی که پر از قند هستند، دنبال غذاهایی می‌روید که سلامتی شما را بهبود بخشند. با اینکه این راهکار مفیدی است، ولی ممکن است غذاهایی که فکر کنید برای سلامتی‌تان مفید هستند، دقیقاً برعکس عمل کنند. در اینجا فهرستی از 15 غذا را به شما ارائه می‌دهیم که مقدار قند فراوانی بیشتر از آنکه تصورش را می‌کنید دارا هستند. با بنیتا همراه باشید.

1- نان کامل گندمی

نان کاملباور عمومی بر این است که کسی که می‌خواهد وزنی متناسب و سالم داشته باشد باید به‌جای نان سفید، از نان کامل گندمی استفاده کند. نان کامل گندمی یکی از آب زیرکاه‌ترین غذاهایی است که در این لیست قرار دارد، چون‌ معمولاً به‌عنوان غذای سالم شمرده می‌شود. قند پنهان درون آن ساکاروز و جو مالت است که کار را برای این که بدانیم چقدر قند در خود پنهان کرده است را سخت می کند.

2- ماست

ماستطعم ماست این قدر طعم خوبی است که هیچ کس برای خوردن آن احساس بدی نمی کند، اما وقتی به حقیقت ماست پی ببرید شاید کمی از خوردن آن دلسرد شوید. درحالی‌که انواع مختلفی از ماست‌ها وجود دارند و برخی از آن ها سالم هستند اما اکثر آن‌ها شامل قندهای اضافه‌شده هستند. سعی کنید از ماست هایی که طعم دار هستند و آن‌هایی که درونشان میوه‌دارند استفاده نکنید. این محصولات معمولاً با افزودنی‌های شیرینی همراه هستند که طعم ماست را تغییر دهند. ماست یونانی ساده باکمی توت یا عسل می‌تواند طعم خوبی را برای شما ایجاد کند.

3- چاشنی و افزودنی مخصوص سالاد

چاشنی سالادسالاد غذایی پر از سبزیجات خوشمزه است که می‌توانید چند بار در روز آن را بخورید. فقط مطمئن باشید که چه چیزی روی آن می‌ریزید که از سلامتی دور نکند.

4- سس پاستا

سس پاستا

Credit : soap.com

این افزودنی هم مثل افزودنی‌های سالاد، هم‌زمان که غذا را خوشمزه می‌کند، به خاطر قند زیادی که دارد، غذا را از سطح سلامتی مناسب دور می‌کند. سس پاستا درون خود شیرینی زیادی دارد تا مصرف‌کننده را به همیشه استفاده کردن از این سس مجاب کند. تولیدکنندگان این سس، تصاویر گوجه‌فرنگی‌های تروتازه را روی محصولاتشان می‌گذارند تا مشتری تصور کند که محصول سالم هست. به‌جای استفاده ازاین‌گونه افزودنی‌ها، هنگام غذا خوردن کمی گوجه‌فرنگی تازه را همراه بانمک و فلفل به غذا اضافه کنید. این بهترین روشی است که غذایتان را خوش‌طعم کرده و از قند اضافی نیز دوری‌ می‌کنید.

5- شیر پاستوریزه

شیر پاستوریزهاگر شما از طعم فراورده‌های لبنی خوشتان می‌آید، مراقب مقدار قندی که شرکت‌های لبنی برای شیرین کردن شیر استفاده می‌کنند باشید. شیر آلموند (Almond) که محصولی مفید به نظر می‌آید، ممکن است برعکس باشد. همچنین شیرهای طعم دار، که برای خوش‌طعم شدن آن‌ها، مقادیر زیادی شکر به آن‌ها اضافه می‌شود. همیشه از مارک‌های خوب استفاده کنید و مطمئن شوید که چه مقدار از قند در آن استفاده‌شده است.

6- غلات سبوس‌دار

غلات سبوس داربرند‌های زیادی به محصولات غلات خود بیش از حد شکر اضافه می‌کنند. غلات سبوس‌دار به‌خودی‌خود آن‌قدر شیرین نیستند، پس اگر از چنین محصولاتی خوشتان آمد حتماً چک کنید چه مقدار شکر به آن اضافه‌شده است. بهترین کار این است که به‌جای استفاده از محصولات پرقند، میوه‌های موردعلاقه‌تان را به غلات اضافه کنید. این کار باعث می شود که غلات به همان اندازه خوشمزه شوند، درحالی‌که مطمئن هستید غذای سالمی استفاده می‌کنید.

7- میوه‌های کنسرو شده

کمپوت میوهمیوه‌ها یکی از منابع غذایی سالم هستند. بااین‌حال باید قبل از مصرف  آن‌ها، از تازه بودن آن ها مطمئن شوید. میوه‌هایی که به‌صورت کنسرو ارائه می‌شوند، معمولاً برای داشتن طعم خوب، با شکر اضافی اشباع می‌شوند. مایع شربتی که میوه‌ها در آن قرار می‌گیرند معمولاً بسیار شیرین هستند. مطمئن باشید هر جا که نوشته می شود «ساخته‌شده از میوه‌های طبیعی»، به این معنی است که افزودنی‌های بسیاری نیز در این محصول وجود دارد. اگر می‌خواهیدکنسرو میوه میل کنید، بهترین گزینه استفاده از میوه‌های تازه است.

8- شکلات‌های پروتئینی یا انرژی

شکلاتوقتی به انرژی زیادی نیاز دارید شکلات‌های پرانرژی ، به داد شما می‌رسند. این محصولات از غلات و دانه‌ها تشکیل‌شده‌اند، اما با شکلات و مواد قندی نیز اشباع می‌شوند و این باعث می‌شود انرژی بسیار بیشتری ازآنچه نیاز دارید به دست آورید. به‌جای استفاده از این محصولات بهتر است از بادام‌زمینی، بادام و دیگر دانه‌ها استفاده کنید. این دانه‌ها، نیاز پروتئینی شما را در طول روز تأمین می‌کنند بدون آنکه مقدار زیادی از مواد قندی را به شما تحمیل کنند.

9- آبمیوه

آبمیوهمیوه‌ها، به‌عنوان سالم‌ترین خوردنی‌های معروف هستند؛ اما باید بسیار هوشمند باشیم. آبمیوه‌ها حتی آن‌هایی که 100 درصد طبیعی هستند، محتوی مقادیر زیادی مواد قندی هستند. فرق بین تکه‌ای از میوه با آبمیوه در این است که تکه‌ی میوه دارای ویتامین‌های زیادی است که برای بدن مفید هستند، درحالی‌که آبمیوه دارای قند زیادی است و مواد مغذی کمی دارد. تکه‌ی کوچکی از میوه نمی‌تواند صدمه‌ای به شما بزند ولی مقدار کمی از آبمیوه حتی با قند طبیعی می‌تواند باعث افزایش وزن شما شود.

10- چای یخی یا آیس تی

چای یخیچای دارای آنتی‌اکسیدان‌ است که برای سلامتی مفید است و در کنار این ویژگی دارای طعم مطبوع و دلپذیری نیز است. امتحان کردن انواع چای بسیار خوشایند است ولی باید در انتخاب چای توجه کنیم. چای‌های سردی که در سوپرمارکت‌ها وجود دارد مملو از شکر هستند. تنها تفاوت چای یخی و نوشابه در وجود کربن است. برای اینکه از سلامت چای مطمئن باشید، خودتان آن را تهیه کنید. این کار بسیار ساده و ارزان‌قیمت است و با این کار می‌دانید چه چیزی داخل بدنتان می‌رود.

11- میوه خشک‌شده

میوه خشک شدهخشک کردن میوه  یکی از راه‌هایی است که کارخانه‌داران میوه‌ها را از محدوده‌ی سلامتی دور می‌کنند. شاید شما هم فکر کنید این نوع از میوه فقط نوع بدون آب است ولی کاملاً اشتباه می‌کنید. بخش زیادی از این میوه‌ها شیرین سازی می‌شوند مثل تکه‌های آناناس، انبه و موز. با شیرین سازی این میوه‌ها، عادت به خوردن این‌گونه مواد بیشتر می‌شود. البته این‌گونه میوه‌ها از انواع دیگر اسنک‌ها مفیدتر هستند، فقط مراقب باشید که چقدر می‌خورید.

12- کچاپ

کچاپتمام کسانی که به مقدار مواد مغذی غذاهای خود اهمیت می‌دهند باید به چاشنی‌ها توجه بیشتری کنند چون این‌گونه مواد اصلاً به چشم نمی‌آید، مخصوصاً کچاپ‌ها. هر قاشق غذاخوری از کچاپ، دارای یک قاشق چای‌خوری شکر است. اگر برایتان مقدور باشد، این را به یاد داشته باشید که خردل گزینه‌ی سالم‌تری نسبت به کچاپ است و اگر نمی‌توانید غذا را بدون سس میل کنید، می‌توانید به‌جای کچاپ از خردل استفاده کنید.

13- قهوه

قهوهافراد بسیاری  قهوه را به‌عنوان وعده‌ی غذایی مهم روزانه در نظر می‌گیرند. وقتی قهوه را خودتان تهیه می‌کنید و یا از مغازه می‌خرید، مقادیر زیادی شیر و شکر را به بدنتان وارد می‌کنید. این عادت باعث می‌شود شما متوجه این نشوید که چه مقدار شکر مصرف می‌کنید. اگر می‌خواهید مصرف قندی خود را کاهش دهید، سعی کنید کمتر از قهوه‌ی شیرین استفاده کنید و یا مصرف قهوه را کاهش دهید.

14- طعم‌دهنده‌ی گوشت

سسسس مخصوص کباب‌هاا می‌تواند باعث خوشمزه شدن گوشت شود. این طعم خوش مدیون شکر اضافه‌شده به سس است. اگر نگاهی به مواد سازنده‌ی این سس‌ها کنید متوجه می‌شوید که مواد تشکیل‌دهنده‌ی بیشتر اجزای آن نوعی قند است. پیشنهاد می‌شود به‌جای استفاده از سس‌های مختلف، از گیاهان و ادویه‌جات استفاده کنید که در کنار خوشمزه شدن غذا، باعث حفظ سلامتی آن نیز می‌شوند.

15- بسته‌های صبحانه‌ای

صبحانهوقتی صبح‌ها عجله دارید و می‌خواهید به‌سرعت چیزی را برای خوردن آماده کنید و خانه را به سمت محل کار ترک کنید، معمولاً از این بسته‌ها استفاده می‌کنید. ولی متأسفانه بیشتر مردم از مواد تشکیل‌دهنده و مقدار قندی‌ای که در آن وجود دارد غافل هستند. اگر کمی وقت دارید، نیمرو بهترین گزینه است. ولی اگر واقعاً دیرتان شده است، میوه‌ی تازه و نوشیدنی پروتئینی خانگی می‌تواند بهترین انتخاب  باشد.

در مبحث میانه‌روی، شکر به‌خودی‌خود عوارض جانبی زیادی ندارد. بیشتر غذاها دارای قند طبیعی هستند که مقدار بهینه‌ای از قند را دارا هستند. مشکل وقتی است که محصولات غذایی مخفیانه مقداری شکر را در خود جای می‌دهند که ممکن است به نام‌های تجاری مختلفی باشند. وقتی شما نگران چیزی هستید که می‌خورید و سازنده‌های مواد غذایی مقدار واقعی شکر اضافه‌شده را پنهان می‌کنند، کار کمی سخت می‌شود. بهترین راه مقابله، استفاده از غذاهای خانگی و میوه‌های سالم در وعده‌های غذایی است. تا جایی که می‌توانید از مصرف بیش‌ازحد شکر جلوگیری کنید.

منبع بنیتا

 

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر