آیا آنتن‌های BTS موبایل برای سلامتی ضرر دارند؟

آنتن‌های بی‌تی‌اس (Base Transceiver Station) پایگاه استقرار فرستنده و گیرنده بوده و نخستین بخش در شبکه تلفن همراه هستند که با دستگاه موبایل ارتباط برقرار می‌کنند

آنتن‌های بی‌تی‌اس (Base Transceiver Station) پایگاه استقرار فرستنده و گیرنده بوده و نخستین بخش در شبکه تلفن همراه هستند که با دستگاه موبایل ارتباط برقرار می‌کنند. این آنتن‌ها بر روی دکل‌های مخصوص نصب می‌شوند و وظیفه انتشار امواج الکترومغناطیس، برای آنتن دهی بهتر تلفن همراه، تامین پوشش رادیویی و تامین نیازهای ترافیکی را بر عهده دارند. برخی شواهد علمی نشان می‌دهند که امواج این دکل‌ها برای سلامتی انسان مضر هستند. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا درباره صحت این موضوع بیشتر بخوانید.

آنتن بی تی اسCredit: Directindustry

بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته مشخص شده است که بیش از نیمی از افرادی که با فاصله 100 متر از این دکل‌ها زندگی می‌کنند و در معرض تابش امواج دکل‌های موبایل قرار می‌گیرند، به سردرد، مشکلات خواب، افسردگی، سرگیجه، مشکلات حافظه، مشکلات اعصاب، اختلالات بینایی و ناباروری دچار می‌شوند. به همین دلیل این دکل‌ها باید با فاصله زیاد از مدارس و مهدکودک‌ها نصب شوند. همچنین طبق گفته اداره غذا و دارو، این امواج با دستگاه‌های پزشکی تداخل پیدا کرده و توصیه می‌شود که بیماران قلبی، از قرار دادن تلفن همراه در نزدیکی قفسه سینه خود یعنی جیپ پیراهن خودداری کنند.

ناگفته نماند که نگرانی‌هایی در رابطه با بروز سرطان در اثر تابش این امواج نیز وجود دارد زیرا کارشناسان معتقدند انرژی این امواج به اندازه‌ای قوی است که می‌تواند DNA سلول‌ها را تخریب کرده و منجر به سرطان شود. این موضوع هنوز به طور کامل ثابت نشده و چون این دکل‌ها با فاصله زیادی از مناطق مسکونی قرار می‌گیرند، از شدت تمرکز امواجشان کاسته شده و اثر تخریبی روی سلول‌ها ندارند. همچنین تاثیری در افزایش اندازه تومورها نیز ندارند. اما هرچقدر این فواصل کمتر شوند و شدت امواج بیشتر شوند، ریسک ابتلا به سرطان به خصوص در کودکان بیشتر می‌شود.

آنتن بی تی اسCredit: Fr.africatime

برای نصب آنتن‌های بی‌تی‌اس فواصل معینی در نظر گرفته می‌شود. این فواصل براساس ظرفیت آنتن و تعداد مشترکین موجود در هر منطقه تعیین می‌شود. تعداد آنتن‌های بی‌تی‌اس معمولا در مناطقی که استفاده از تلفن همراه بیشتر است زیاد می‌شود بنابراین در شهرهای بزرگ تعداد آنتن‌های بی‌تی‌اس بیشتر از شهرهای کوچک است.

اعضای شورای شهر تهران، به دلیل نگرانی از غیر استاندارد بودن نصب دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی در منازل اشخاص و سطح شهر، بر این باورند که در نصب دکل‌ها و آنتن‌های بی‌تی‌اس باید همه موازین تخصصی و سلامت جامعه رعایت شود، ولی در نصب این آنتن‌ها، استانداردها و شعاع مجاز آن‌ها رعایت نمی‌شود و بیشتر این آنتن‌ها، با اتاق خواب و منزل افراد فاصله‌ای کمتر از یک متر دارند. برخی اعضای شورای شهر بر این باورند که استاندارد و تشعشع این آنتن‌ها، 10 وات است، اما در تهران، آنتن‌هایی با تشعشع 50 وات هم نصب شده و بیشتر در کنار خانه‌ها و درون حیاط منازل و محل‌های پر رفت و آمد افراد هستند و برای اطرافیان بسیار خطرناک هستند. اما وزارت بهداشت در این رابطه اعلام کرده است که هیچ خطری سلامتی افراد را تهدید نمی‌کند زیرا در نصب آن‌ها تمام اصول ایمنی و استانداردهای جهانی رعایت شده و این آنتن‌ها با فواصل استاندارد در مناطق مسکونی نصب می‌شوند. به طوری که مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، در درون منزل مسکونی‌‌اش، آنتن بی‌تی‌اس نصب کرده تا غیرمستقیم به مردم بگوید، این وسیله بی‌زیان است. حتی مدیر کل دفتر تحقیقات و مطالعات راهبردی شرکت ارتباطات سیار اعلام کرده است که: «ماکزیمم توان اندازه گیری شده در بدترین و نادرترین شرایط، در حد قابل قبول استاندارد بوده و برای عموم مردم بی‌خطر است». به عبارتی دیگر اثرات تخریبی زندگی در نزدیکی این دکل‌ها بر سلامتی انسان‌ها، از استفاده مستقیم از تلفن همراه کمتر است.

آنتن بی تی اسCredit: Thesentinel

شرایط نصب و بهره‌برداری از آنتن‌های بی‌تی‌اس در ایران، به گونه‌ای است که در شرایط فعلی و بر مبنای اطلاعات تایید شده توسط مجامع علمی جهانی، مردم می‌توانند بدون نگرانی، از این فناوری سودمند دربرقراری ارتباطات بهره‌مند باشند. ضمن اینکه سازمان انرژی اتمی ایران (مرکز نظام ایمنی هسته‌ای و امورحفاظت در برابراشعه) به طور مستمر بر عملکرد اپراتورهای تلفن همراه نظارت دارد تا از شدت میدان‌های الکترومغناطیسی ناشی از آنتن‌های بی‌تی‌اس در محل کار و زندگی مردم اطمینان حاصل گردد و با استانداردهای جهانی مطابقت داده شود.

متاسفانه هیچ راهی وجود ندارد که از طریق آن بشود فهمید که آیا یک شخص در معرض امواج خطرناک ناشی از آنتن‌های بی‌تی‌اس قرار گرفته است یا نه، و اکثر کارشناسان معتقدند که این مقدار تابش، خطری برای سلامتی افراد نداشته و جای نگرانی نیست. اما اگر هرگونه نگرانی در این زمینه دارید یا هرگونه علائم غیرطبیعی در وضعیت سلامتیتان مشاهده می‌کنید، بهتر است که با یک پزشک در این رابطه مشورت کنید.

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر