راهنمای کامل انتخاب لوسیون مناسب و طرز تهیه چند لوسیون خانگی

صرف نظر از نوع پوستی که دارید، استفاده از لوسیون باعث می‌شود پوست بدن شما مرطوب شود و در برابر محرک‌های محیطی در امان باشد مخصوصا با سرد شدن و کم شدن رطوبت هوا، باید مراقبت بیشتری از پوستتان انجام دهید

صرف نظر از نوع پوستی که دارید، استفاده از لوسیون باعث می‌شود پوست بدن شما مرطوب شود و در برابر محرک‌های محیطی در امان باشد مخصوصا با سرد شدن و کم شدن رطوبت هوا، باید مراقبت بیشتری از پوستتان انجام دهید. به یاد داشته باشید که پوست شما در برابر عواملی مانند سن، آب و هوا، تغییرات هورمونی و... حساس است بنابراین خیلی مهم است لوسیونی که انتخاب می‌کنید مواد تشکیل دهنده‌ ای داشته باشد که مناسب با شرایط پوستتان باشد. ما در این مقاله لوسیون‌های مناسب برای انواع مدل‌های پوست را به شما معرفی می‌کنیم، و روش ساخت چند لوسیون خانگی را نیز به شما آموزش می‌دهیم پس در ادامه با بنیتا همراه باشید.

لوسیونCredit: SheKnows

لوسیون مناسب برای پوست‌های خشک

پوست‌های خشک معمولا کمی زبر بوده و در برخی نواحی قرمز هستند. منافذ این پوست‌ها معمولا کوچک است و ممکن است کمی احساس کشیدگی کنید همچنین افرادی که دارای پوست خشک هستند ممکن است شاهد پوسته پوسته شدن صورت یا بدنشان باشند.

اگر پوستتان خشک است باید به دنبال محصولاتی باشید که بدنتان را آبرسانی کرده و رطوبت بیشتری را جذب پوستتان می‌کند. محصولات حاوی اسید هیالورونیک و پلی دی متیل سیلوکسان برای این نوع پوست‌ها مناسب هستند. موادی مانند گلیسیرین، پروتئین، پروپیلن گلیکول و اوره به جذب آب به پوست شما کمک می‌کنند و روغن‌های معدنی مانند وازلین و لانولین باعث جذب رطوبت به بدن شما می‌شوند. باید برای نواحی‌ای از پوستتان که خیلی خشک هستند از موادی طبیعی استفاده کنید که منافذ پوست شما را نمی‌بندند؛ مانند: روغن زیتون فرابکر، روغن آووکادو و روغن نارگیل. اگر پوستتان حساس است از محصولات حاوی رنگ و عطر استفاده نکنید. لوسیون‌هایی که اس‌پی‌اف حداقل 30 درصد دارند برای انواع پوست‌ها مناسب هستند.

باتوجه به اینکه پوستتان تا چه اندازه خشک است باید در طول روز چند بار از لوسیون استفاده کنید. بهترین زمان برای استفاده از لوسیون بعد از حمام و زمانی است که پوستتان هنوز کمی رطوبت دارد زیرا در این شرایط لوسیون باعث محبوس شدن رطوبت روی پوست شما می‌شود. استفاده‌ی زیاد از لوسیون باعث می‌شود که پوست شما به لوسیون وابسته شود بنابراین توصیه می‌شود تنها در زمان نیاز از مرطوب کننده استفاده کنید. برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید باید داخل بدنتان را نیز مرطوب نگه دارید. روزی حداقل 2 لیتر آب بنوشید و از غذاهای حاوی چربی و پروتئین‌های سالم مانند ماهی سالمون، آووکادو و تخم مرغ استفاده کنید.

لوسیونCredit: Kentucky

لوسیون مناسب برای پوست‌های چرب

پوست‌های چرب دارای منافذ بزرگ، باز و قابل مشاهده هستند و معمولا در پایان روز به دلیل وجود چربی، سطح روی پوست براق است.

اگر پوست شما چرب و مستعد آکنهاست باید به دنبال محصولات مرطوب کننده‌ی سبکی باشید که بدون مسدود کردن منافذ و براق کردن پوست، آن را کمی مرطوب کنند بنابراین از لوسیون‌هایی که بدون روغن هستند استفاده کنید یا از لوسیون هایی که ماده‌ی اصلی تشکیل دهنده‌شان آب است.

بهترین زمان برای مرطوب کردن پوست‌های چرب، صبح‌ها و شب‌ها یا بعد از حمام است. تنها زمانی از مرطوب کننده استفاده کنید که پوستتان خشک شده باشد. لوسیون‌های حاوی روغن‌های معدنی برای این نوع پوست مناسب هستند.  

لوسیونCredit: Dr. Tatyana

لوسیون مناسب برای پوست‌های ترکیبی

افرادی که دارای پوست‌های ترکیبی هستند معمولا پیشانی، بینی و چانه‌شان(معروف به نقاط T صورت) چرب بوده، اما دیگر نواحی بدنشان خشک است.

روی برخی لوسیون‌ها نوشته شده است که مخصوص پوست‌های ترکیبی هستند اما شاید لازم باشد که برای نواحی مختلف بدنتان از لوسیون‌های متفاوت استفاده کنید. محصولات بدون روغن برای نواحی چرب بدن مناسب هستند و محصولاتی که دارای گلیسیرین، پروتئین و روغن‌های معدنی یا روغن‌های خالص مانند روغن نارگیل و روغن آووکادو هستند، برای مرطوب کردن نواحی خشک بدن مناسب هستند.

افرادی که دارای پوست‌های ترکیبی هستند باید روزانه نواحی خشک بدنشان را مرطوب کنند و برای نواحی چرب تنها زمانی از لوسیون استفاده کنند که پوستشان خشک شده باشد.

لوسیونCredit: RecycleNation

می‌توانید خودتان در منزل لوسیون متناسب با نوع پوستتان را درست کنید و در هزینه‌های خود کمی صرفه‌جویی کنید. طرز تهیه‌ی چند لوسیون ساده و خانگی در ادامه آورده شده است:

لوسیون خانگی مخصوص پوست‌های خشک

مواد مورد نیاز:

  • یک فنجان ژل آلوئه‌ورای خالص یا آب مقطر
  • نصف فنجان روغن بادام یا روغن جوجوبا
  • یک چهارم فنجان روغن نارگیل
  • یک قاشق چای خوری روغن ویتامین E (اختیاری) 
  • عصاره وانیل برای اضافه کردن رایحه خوب (اختیاری)

ژل آلوئه ورا و روغن‌ها را در یک ظرف روی شعله گاز گرم کنید تا آب شوند. هر از گاهی مواد را به‌هم بزنید تا به خوبی با هم ترکیب شوند. بعد از اینکه مواد به خوبی باهم ترکیب شدند می‌توانید ویتامین E و دیگر مواد دلخواه خود را اضافه کنید و پس از خنک شدن آن را در ظرف مناسب بریزید. به یاد داشته باشید که این لوسیون نسبت به محصولاتی که ماده تشکیل دهنده‌ی اصلیشان آب است، چرب‌تر بوده و استفاده زیاد از آن‌ می‌تواند پوستتان را بیش از اندازه چرب کند.

محصول مرتبط: لوسیون بدن تونز حجم 500 میل

لوسیون بدن تونز

لوسیون خانگی مخصوص پوست‌های چرب

مواد مورد نیاز:

  • یک چهارم فنجان شیر تازه
  • 2 یا 3 قاشق غذا خوری آبلیمو
  • 2 یا 3 قاشق غذا خوری روغن زیتون طبیعی
  • مقداری گلاب برای اضافه کردن رایحه‌ی خوب (اختیاری)

روغن زیتون را به آرامی به شیر اضافه کنید و هم بزنید تا خوب باهم ترکیب شوند. سپس آبلیمو را به آن اضافه کنید و در نهایت از مقداری گلاب برای خوشبو کردن لوسیون خود استفاده کنید.

لوسیون خانگی مخصوص پوست‌های ترکیبی

مواد مورد نیاز:

  • یک قاشق غذا خوری چای سبز
  • یک قاشق چای خوری گلیسیرین
  • یک قاشق غذا خوری روغن ویتامین E
  • چای سبز و گلسیرین را به خوبی باهم ترکیب کنید و سپس روغن ویتامین E را به آن اضافه کنید.

لوسیون خانگی مخصوص پوست‌های معمولی

مواد مورد نیاز:

  • یک قاشق غذا خوری وازلین
  • 2 قاشق چای خوری روغن بادام
  • یک قاشق چای خوری آبلیمو

وازلین را روی شعله‌ی ملایم آب کنید، بعد از اینکه به خوبی آب شد آن را از روی شعله برداشته و روغن بادام و آبلیمو را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا مواد به خوبی باهم ترکیب شوند.

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر