سبوس برنج

سبوس برنج پوشش خوش‌رنگ و طعمی است که روی دانه‌های برنج قرار گرفته است. در‌واقع، سبوس یکی از فرآورده‌های برنج است که در هنگام آماده‌سازی برنج برای فروش، از برنج جدا و دور ریخته ‌می‌شود

سبوس برنج

سبوس برنج پوشش خوش‌رنگ و طعمی است که روی دانه‌های برنج قرار گرفته است. در‌واقع، سبوس یکی از فرآورده‌های برنج است که در هنگام آماده‌سازی برنج برای فروش، از برنج جدا و دور ریخته ‌می‌شود. سبوس برنج، پوستۀ قهوه‌ای‌رنگی است که برنج سفید را در بر گرفته است. این پوسته به وسیلۀ آسیاب‌ها و دستگاه‌های ساینده از برنج جدا شده و برنج سفید به دست می‌آید. در ادامه به شماری از خواص آن اشاره می‌کنیم.

سبوس برنج و ویتامین B

این پوستۀ سخت سرشار از است. مطالعات انجام‌گرفته چنین نشان داده‌اند که جداسازی این غلاف از دانه‌های برنج، منجر به کاهش ارزش غذایی برنج می‌‌شود. همچنین، این ماده حاوی آهن، منگنز، فلوراید و ویتامین‌های گروه B و E است.

علاوه بر خود سبوس برنج، روغن آن هم جزو یکی از سالم‌ترین روغن‌های شناخته‌شده است که تأثیر قابل‌توجهی در کاهش سطح کلسترول و پیشگیری از بیماری‌های قلبی دارد. روغن سبوس برنج تأثیر قابل‌توجهی بر مرطوب نگه‌داشتن پوست و جلوگیری از ترک‌خوردن آن دارد. با‌توجه‌به غنای این پوسته از منظر ویتامین‌های گروه B، مصرف آن منجر به کاهش احساس خستگی، کم‌اشتهایی، درمان یبوست و سوهاضمه و تنظیم ضربان قلب می‌شود.

علاوه‌براین، به منظور تقویت و شادابی پوست صورت و بدن خود و جلوگیری از پیری آن، می‌توانید هر روز صبح پیش از صرف صبحانه، یک قاشق غذاخوری از این سبوس را در یک لیوان شیر مخلوط نموده و میل کنید. همچنین می‌توانید مقداری سبوس برنج را خیس کرده و پس از صاف‌‌کردن آن، در هنگام پخت برنج به آن اضافه کنید.

سبوس برنج

سبوس برنج و پیاز موها

سبوس برنج به دلیل در بر داشتن املاح معدنی، آهن، منگنز و ویتامین‌های B6 ،B5 ،B2 ،B1 ،E و A منجر به تحریک پیاز مو شده و از سفید‌شدن و ریزش مو جلوگیری ‌می‌کند. بدین منظور می‌توانید مقداری سبوس برنج را با زردۀ تخم‌مرغ مخلوط کرده و سه ساعت پیش از حمام، روی موی خویش قرار داده و سپس به خوبی آب‌کشی کنید.

سبوس برنج و لاغری

فیبر موجود در این ماده باعث دفع راحت و سرعت‌بخشیدن به هضم غذا و در‌نتیجه، کاهش وزن و لاغری می‌شود. همچنین این فیبر یکی از مهم‌ترین راه‌های طبیعی درمان یبوست است. از‌سویی‌دیگر، ویتامین‌های گروه B منجر به افزایش متابولیسم بدن، رشد و تقسیم سریع‌تر سلول‌ها می‌شود. علاوه‌براین‌ها، این ویتامین‌ها منجر به کاهش استرس و افسردگی، درمان بیماری‌های عصبی، وسواس، سلامت پوست و اعصاب می‌شوند.

سبوس برنج و پوست بدن

این فراورده در درمان واکنش‌های آلرژیک پوست و به دنبال آن آکنه و جوش، نقش قابل‌توجهی دارد. با مصرف یک قاشق غذاخوری سبوس برنج به همراه یک لیوان آب طبیعی مرکبات پیش از هر وعدۀ غذایی، می‌توان میزان جذب چربی‌های مضر را کاهش داد و بدین‌ترتیب چربی خون را کنترل و تنظیم کرد.

به‌طور‌کلی، سبوس برنج به‌منظور جلوگیری از پُرخوری در رژیم‌های غذایی لاغری، درمان ، درخشانی و جلوگیری از پیری پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین روغن استخراج شده از آن در پخت‌و‌پز هم قابل‌استفاده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان