برلیانس H۳۳۰ یا آریو S۳۰۰؟

نویسنده: سید محمد پرهاممقدمهچند سالی است که انحصار صنعت خودروسازی کشورمان به دست دو شرکت مونتاژ کار یعنی ایران خودرو و سایپا افتاده و به همین خاطر ورود خودروهای خارجی به کشور با محدودیت‌های زیادی همراه است تا به اصطلاح حمایتی از تولید داخل صورت بگیرد اما این در حالی است که ایران خودرو و سایپا محصولات چینی را در سبد محصولاتشان قرار دادند و عملا حما ...

نویسنده: سید محمد پرهام

مقدمه
چند سالی است که انحصار صنعت خودروسازی کشورمان به دست دو شرکت مونتاژ کار یعنی ایران خودرو و سایپا افتاده و به همین خاطر ورود خودروهای خارجی به کشور با محدودیت‌های زیادی همراه است تا به اصطلاح حمایتی از تولید داخل صورت بگیرد اما این در حالی است که ایران خودرو و سایپا محصولات چینی را در سبد محصولاتشان قرار دادند و عملا حمایت از تولید داخل و محدودیت واردات، تا کنون هیچ تاثیری در رشد صنعت خودرو کشورمان نداشته است.
در رده قیمتی 50 تا 60 میلیون تومان در سگمنت سدان‌های متوسط خودروهای زیادی وجود ندارد و خریدار هم نمی‌تواند انتخابی جز خودروهای چینی داشته باشد. در این مقاله به مقایسه دو سدان چینی می‌پردازیم که این روزها فروش خوبی را تجربه کرده‌اند و از نظر قیمتی هم در یک رده قیمتی قرار دارند.
تاریخچه شرکت برلیانس آتو در سال 1992 توسط یانگ رونگ راه‌اندازی شد و تا سال 2002 تنها به تولید مینی بوس اشتغال داشت. از سال 2003 در پی امضای قرارداد با ب ‌ام ‌و شروع به مونتاژ اتومبیل نمود. شرکت برلیانس در سال 2012 شمار 650 هزار دستگاه اتومبیل تولید کرد و در سال 2013 به‌عنوان ششمین تولیدکننده خودرو جمهوری خلق چین شناخته شد و نکته جالب تر این که برلیانس علاوه بر مونتاژ خودروهای ب ام و، مونتاژ خودروهای پورشه، میتسوبیشی، تویوتا و ایتال دیزاین هم در چین بر عهده دارد.
زوتی در تاریخ 14 ژانویه 2005 توسط Zotye Holding Group تاسیس شد. پیش از این، Zotye قراردادهایی را برای صادرات قطعات خودرو در اختیار داشت اما تولید خود را برای تکمیل اتومبیل ها به منظور استفاده از بازار خودرو در حال گسترش چین افزایش داد. در سال 2005، به دلیل اعتبار خود را به عنوان یک شریک قابل اعتماد، Zotye قراردادهایی را برای شرکت های تابعه فروش در 10 کشور مختلف ایجاد کرد.

طراحی

برلیانس H330 در رده سدان‌های متوسط قرار می‌گیرد، طراحی بدنه H330 متفاوت تر از دیگر رقبای چینی است، نمای جلوی H330 خصوصا جلو پنجره کلیوی شکل آن بسیار به محصولات ب ام و شباهت دارد و فرم طراحی چراغ‌ها هم این حس را تداعی می‌کند، نمای جانبی هم بروز طراحی شده و حس یک سدان اسپرت را القا می‌کند، چراغ‌های عقب H330 ساده طراحی شده و همانند چراغ‌های جلو جذابیتی ندارد اما در کل خوب از آب در آمده و به جرأت می‌توان گفت از تندر 90 اوضاع بهتری دارد!

آریو S300 در حقیقت زوتی Z300 نام دارد اما در ایران با همین نام آریو شناخته می‌شود. این خودرو دقیقا از روی تویوتا آلیون 2007 ساخته شده اما با توجه به اینکه تویوتا آلیون تنها در کشور ژاپن عرضه می‌شود برای ما هم شناخته شده نیست ظاهر آریو برای ما تازگی دارد. بر خلاف برلیانس H330 که بیشتر مورد پسند جوانان طراحی شده طراحی نمای جلو آریو طوری است که هر فردی در هر رده سنی مشکلی با آن نخواهد داشت؛ چراغ‌های کشیده و باریک نمای جلو با گرافیک زیبا حس یک خودرو تقریبا لوکس و خانوادگی را می‌دهد. نمای جانبی هم حس خوبی القا می‌کند اما همانند برلیانس H330 اسپرت نیست، نمای عقب آریو ساده اما در عین حال زیبا طراحی شده و از نظر نگارنده چراغ‌های آن از برلیانس H330 زیباتر است(البته موضوع زیبایی به سلیقه هر فردی بستگی دارد). در کل می‌توان نتیجه گرفت برلیانس H330 دارای روحیه اسپرت و جوان پسند است اما آریو S300 روحیه‌ای خانوادگی و آرام دارد.

کابین

برخلاف ظاهر اسپرت برلیانس H330 ،کابین آن ساده طراحی شده و در مقایسه با دیگر رقبای چینی قدیمی به نظر می‌رسد اما استفاده از رنگ کرم در کابین H330 سادگی و قدیمی بودن کابین را تا حد زیادی پوشانده. H330 با کابین مشکی رنگ هم به بازار عرضه شده که قطعا جذابیت نمونه کرم را ندارد.

در مقابل کابین آریو S300 اوضاع بهتری از H330 دارد. در ضمن، آریو S300 در نسخه فول آپشن به مانیتور لمسی مجهز شده در حالی که برلیانس H330 فاقد مانیتور است.

قوای حرکتی
قوای حرکتی و میزان مصرف سوخت هر دو خودرو از پیشرانه‌های ساخته میتسوبیشی بهره می‌برند. پیشرانه نصب شده روی برلیانس 1.5 لیتر حجم دارد که می‌تواند 103 اسب بخارو 138 نیوتن متر گشتاور را تولید کند در مقابل آریو S300 به پیشرانه 1.6 لیتری مجهز شده که طبق اعلام شرکت سایپا می‌تواند 112 اسب بخار تولید کند در حالی که سایت کمپانی زوتی برای این خودرو 120 اسب بخار اعلام کرده و همچنین گشتاور آریو 151 نیوتن متر است.

مصرف سوخت ترکیبی برای برلیانسH330 5/6 لیتر و برای آریو S300 1/7 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است؛ همچنین هر دو خودرو به گیربکس 4 سرعته اتوماتیک مجهز شده اند. ایمنی و کیفیت از نظر ایمنی هر دو خودرو 5 ستاره ایمنی را از موسسه C-NCAP کسب کرده‌اند و همچنین طبق اعلام ISQI (شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد) هر دو خودرو موفق به کسب 3 ستاره کیفی از 5 ستاره شده اند. در مسیرهای سربالایی هر دو خودرو عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهند اما با توجه به اینکه پیشرانه آریو S300 پرقدرت تر از برلیانس H330 است انتظار می‌رود در مسیرهای سربالایی عملکرد بهتری داشته باشد.

نتیجه گیری

هر دو خودرو توسط شرکت سایپا مونتاژ می‌شوند و این شما هستید که طبق سلیقه و نوع کاربرد خود باید یکی را انتخاب کنید. برلیانس H330 دارای ظاهری جوان پسند و اسپرت که بر خلاف طراحی‌ ظاهری اش پیشرانه قدرتمندی ندارد و نباید توقع خاصی از آن داشته باشیم اما در عوض دارای فرمان برقی است و همچنین از نظر مصرف سوخت از رقیب خود کم مصرف تر است در مقابل آریو S300 با طراحی ساده و تا حدی لوکس خودرو مناسب خانواده‌های 4 یا 5 نفره است و مهم ترین مزیتی که نسبت به برلیانس H330 دارد، پیشرانه قدرتمندتر آن است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان