زندگی نامه لوئی بریل به مناسبت روز جهانی بریل

۴ ژانویه هر سال روز جهانی بریل به مناسبت تولد لوئی بریل نام گذاری شده است. سیستم خواندن و نوشتن بریل اکنون توسط میلیون ها فرد روشن دل در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد

4 ژانویه هر سال روز جهانی بریل به مناسبت تولد لوئی بریل نام گذاری شده است. سیستم خواندن و نوشتن بریل اکنون توسط میلیون ها فرد روشن دل در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. بدون شک خواندن و نوشتن بزرگترین نعمت دنیاست. ابداع لوئی بریل جهانی تازه را به افراد روشن دل هدیه داد. جهانی که دیگر تاریکی مانعی برای رشد و تکاپوی بیشتر در آن بشمار نمی رود. با بامیلو بلاگ همراه باشید.

لوئی بریل که بود؟

لوئی بریل سیستمی از خط های برجسته را ابداع نمود که به افراد نابینا در خواندن و نوشتن کمک می کند. سیستم وی در جهان پذیرفته شده است تا افرادی که دچار اختلالات بینایی هستند، از آن استفاده کنند.

لوئی بریل در 4 ژانویه ی 1809 (14 دی 1187 شمسی) در کوپره (Coupvray) فرانسه متولد شد. بریل پسر یک زین ساز بود و به علت حادثه ای که در سن 3 سالگی برای وی رخ داد، بینایی خود را از دست داد. بریل در موسسه ی ملی برای جوانان نابینا تحصیل کرد و یک سیستم خط برجسته را ابداع کرد تا افراد نابینا از طریق این خط قادر به خواندن و نوشتن باشند. اگرچه در زمان حیات وی از این خط برجسته به صورت محدود استفاده شد، اما در نهایت سرتاسر جهان آن را پذیرفت. لوئی بریل در سال 1852 از دنیا رفت.

اوایل زندگی و تحصیل

لوئی بریل چهارمین فرزند سیمون رنه (Simon-René) و مونیک (Monique) بود. پدر او سیمون رنه بریل زین‌ساز بود. زمانی که لوئی سه ساله بود، یکی از چشم هایش توسط ابزار سوراخ کن (ابزاری برای ایجاد سوراخ در چرم) آسیب دید. سرانجام چشمان وی دچار عفونت شد و در سن پنج سالگی، هر دو چشم خود را از دست داد.

اگرچه در آن زمان امکانات کمی برای افراد نابینا وجود داشت، اما والدین بریل خواستند تا فرزند آنها تحصیل خود را ادامه دهد. لوئی بریل در مدرسه ای در روستای خود حضور یافت و از طریق شنیدن، دروس را فرا گرفت. در سن 10 سالگی کمک هزینه ی تحصیلی مؤسسه ی ملی جوانان نابینا (National Institute for Blind Youth) در پاریس را دریافت کرد. مؤسسه ی ملی اولین مؤسسه از این نوع بود که در راستای تحصیل افراد نابینا توسط ولنتین آوی (Valentin Haüy) دایر شد. لوئی در آن مؤسسه، هم مهارت های علمی و هم مهارت های شغلی را فرا گرفت.

وی همچنین چارلز باربیه (Charles Barbier) را ملاقات کرد که ناخدای ارتش فرانسه بود. باربیه سیستمی متشکل از ترکیب 12 نقطه ی برجسته را ابداع کرده بود که 12 صدای مختلف را نشان می داد. سیستم باربیه سونوگرافی نام داشت. کسانی که نمی توانستند ببینند، با لمس نقطه ها به این صداها پی می بردند. هدف وی از ابداع این سیستم کمک به سربازها در راستای ایجاد ارتباط در سکوت شبانه بود. با این وجود این سیستم به عنوان یک ابزار نظامی موفق عمل نکرد. باربیه فکرد کرد که این سیستم ممکن است برای افراد نابینا مفید واقع شود.

ابداع بریل

لوئی بریل یکی از افراد مدرسه بود که سیستم باربیه را جالب و امید بخش یافت؛ اما به اشکالات این سیستم نیز واقف بود. سیستم کاملاً پیچیده (سربازان در زمینه ی یادگیری آن با مشکل مواجه بودند) بود و به جای حروف، براساس صداها طراحی شده بود. بریل به مدت سه سال (از سن 12 تا 15 سالگی) در زمینه ی توسعه ی یک سیستم ساده تر مشغول بود. سیستم وی تنها 6 نقطه داشت. سه نقطه به صورت مرتب در یک ستون و سه نقطه ی دیگر در ستون بعدی قرار می گرفت. وی ترکیبات متفاوتی از نقاط را به حروف و نشان های نقطه گذاری نسبت داد و در کل 64 نماد وجود داشت.

قبول بریل به عنوان استاندارد

لوئی بریل در سال 1829 روش نوشتن کلمات، موسیقی، و صوت های ساده با استفاده از نقاط برای استفاده ی افراد نابینا و ترتیب دهی برای آنها را منتشر کرد. زمانی که 19 ساله بود تبدیل به یک معلم کارآموز در مؤسسه ی ملی جوانان نابینا شد و سپس در سن 24 سالگی به مقام معلمی رسید. این مؤسسه در سال 1837 اولین کتاب بریل را منتشر کرد اما سیستم بریل یک سیستم بحث برانگیز در مؤسسه بود.

مدیر مدرسه الکساندر فرانسوا-رنه پینیه (Alexandre François-René Pignier) از بریل حمایت کرد. با این وجود پیر آرماند دوفاو (Pierre-Armand Dufau) زمانی که در سال 1840 به عنوان مدیر مدرسه منتسب شد، از حمایت بریل دست کشید. با این حال، در اواسط سال 1850، زمانی که لوئی بریل به علت بیماری سل مجبور شد بازنشسته شود و دست از آموزش بردارد، روش 6 نقطه ی وی همچنان در سراسر جهان مورد قبول باقی ماند.

لوئی بریل  در 6 ژانویه ی 1852 در سن 43 سالگی به علت بیماری در شهر پاریس درگذشت.

اکنون خط بریل در سراسر جهان توسط افراد بیشماری مورد استفاده قرار می گیرد. بریل یک استاندارد جهانی برای خواندن افراد نابینا است.

روز جهانی بریل بر روشن دلان عزیز کشور مبارک…

منبع: biography

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان