چگونه تمرکز کنیم؟ [قسمت دوم]

آیا شما هم هنگام مطالعه در تمرکز کردن مشکل‌دارید؟ نگران نباشید، این موضوع برای بهترین دانش‌آموزان هم ممکن است اتفاق بیفتد

آیا شما هم هنگام مطالعه در تمرکز کردن مشکل‌دارید؟ نگران نباشید، این موضوع برای بهترین دانش‌آموزان هم ممکن است اتفاق بیفتد. برای تمرکز بیشتر، ممکن است شما نیاز به تغییر الگوی مطالعه داشته باشید. مثلاً مکان مطالعه خود را به محیطی آرام و بدون سر و صدا منتقل کنید، یک تکنیک جدید را امتحان کنید یا به سادگی با یک برنامه‌ریزی مؤثر، به ذهن‌تان اجازه دهید تا در مواقع لزوم استراحت کند. همه روش‌ها را امتحان کنید تا به آن روشی که برای شما کاربرد دارد برسید. با مقدمه‌چینی صحیح، تمرکز راحت‌تر می‌شود. با بنیتا همراه باشید.

 بخش دوم: ثابت ماندن

لزوم برنامه ثابت برای مطالعه

1- یک جدول زمانی بسازید

اگر یک ‌شب طولانی برای مطالعه در پیش‌رو دارید، برای روز خود یک برنامه طراحی کنید. هدف 30-60 دقیقه کار و 5-10 دقیقه استراحت در بین آن است. مغز شما نیاز به استراحت دارد تا مجدداً آماده فعالیت شود. این تنبلی نیست، بلکه شما به مغزتان اجازه می‌دهید تا اطلاعات را سنتز کند. سعی کنید هر یک ساعت، موضوع مطالعه را تغییر دهید تا هم خودتان خسته نشوید و هم ذهن‌تان اشباع نشود. تأکید بیش‌ از حد بر یک موضوع، مغز شما را به سمت عملکرد خودکار می‌برد و یک موضوع جدید ذهن شما را بیدار کرده و به حرکت و جنب‌ و‌ جوش در می‌آورد.

کنترل افکار

2- زمانی را به فکر کردن به موضوعات دیگر اختصاص دهید

بعضی وقت‌ها درس خواندن واقعاً سخت می‌شود، گاهی ممکن است احساس کنیم که هیچ کنترلی بر روی افکارمان نداریم، اما باید بتوانیم این کار را انجام دهیم. به خودتان بگوئید که بعد از پایان درسم به این موضوع فکر خواهم کرد. این باعث خواهد شد که کمی احساس آرامش کنید. اگر احساس کردید که ذهن‌تان خسته و آشفته شده و فعالیتش متوقف‌شده، چند ثانیه درس خواندن را رها کنید و سپس مجدداً از اول شروع کنید. شما رهبر افکار خودتان هستید. این شمایید که شروع به فکر کردن می‌کنید و خودتان هم می‌توانید آن را متوقف کنید. در طول جلسات درس خواندن، یک کاغذ و خودکار در کنار خودتان بگذارید و هر چیزی که به ذهن‌تان می‌آید را یادداشت کنید و در زمان استراحت به آنها فکر کنید.

نحوه یادگیری

3- یادگیری خود را تغییر دهید

وقتی‌ که بیست صفحه از کتاب درسی خود را مطالعه کردید، بلافاصله به بیست صفحه بعدی نروید، به‌ جای آن با فلش کارت یک امتحان از خودتان بگیرید. برای یادآوری آمارهای اقتصادی چند جدول و نمودار رسم کنید. به زبان‌های خارجی دیگری مانند انگلیسی و فرانسوی گوش کنید. مطالعاتی را انجام دهید که شامل مهارت‌های مختلف بوده و بخش‌های مختلف ذهن شما را درگیر کند. به سمت هدف حرکت کردن، شما را کمتر خسته می‌کند.

پاداش

4- به خودتان پاداش بدهید

گاهی اوقات ما نیاز داریم انتخاب شویم تا به مسیرمان ادامه دهیم. اگر نمرات خوبی گرفتید، به خودتان جایزه دهید. یک رفتار بامزه و یا خوردن یک غذای لذیذ جلوی تلویزیون، خرید کردن و تفریح و ماساژ و چرت زدن و هر کاری که باعث می‌شود کمی حال و هوای‌تان را عوض کند.

در صورت امکان پدر و مادر خود را نیز درگیر کنید. آنها می‌توانند به شما انگیزه بدهند. یک پول‌ توجیبی یا کمک‌ هزینه ماهانه اضافی در شرایط سخت، ممکن است به شما در کسب نمرات بهتر کمک کند. از آنها بپرسید که آیا مایل هستند با دادن پاداش شما را در انجام کارها کمک کنند؟ هرگز از پرسیدن نترسید.

درس خواندن

5- اگر لازم شد عهدشکنی کنید

آیا تا به‌حال برای‌تان اتفاق افتاده که مقدار زیادی کاغذ استفاده کرده و فقط آنها را سیاه کرده‌ باشید، بدون اینکه بدانید هدف‌تان از این کار چه بوده؟ این می‌تواند دلیل این امر باشد که درس خواندن باید پاره‌وقت باشد. هر وقت خسته شدید درس خواندن را رها کنید.

مطالعه فعال

6- مطالعه را فعال‌تر کنید

معلم‌ها این مسئله را به‌ خوبی می‌دانند اما به‌ندرت آن را مطرح می‌کنند. درس خواندن می‌تواند خسته‌کننده باشد، به‌ ویژه هنگامی‌ که از آن مبحث لذتی نمی‌برید. برای اینکه درس خواندن را فعال‌تر کرده و راحت‌تر تمرکز کنید از تکنیک‌های خواندن فعال استفاده کنید. این کار ذهن شما را از سرگردانی نجات داده و باعث می‌شود نمرات بالاتری بگیرید. ما در اینجا چند ایده را به شما ارائه می‌کنیم. بخش‌های خوانده‌ شده را از خودتان بپرسید و دوم اینکه به صفحات نگاه کنید و خلاصه‌ها را با صدای بلند بخوانید.

یادداشت بردای هنگام مطالعه

7- از مفاهیم، شخصیت‌ها، موضوعات اصلی و حتی حوادث یادداشت بردارید

تا جایی که ممکن است از کلمات کمتری استفاده کنید و از مثال‌های کوتاه برای رساندن منظورتان استفاده کنید. املای کلمات را در یادداشت‌ها به‌ صورت خلاصه بنویسید. شماره صفحات، عنوان و نام نویسندگان کتاب‌ها را در مواردی که ممکن است برای بیوگرافی یا دلایل دیگر، مجدداً نیاز به مراجعه به آنها پیدا کنید را یادداشت کنید. آزمون را بخشی از یادداشت‌های‌تان قرار دهید، آنها را بخوانید و به‌ عنوان تمرین و دوره از آنها استفاده کنید.

استراحت هنگام مطالعه

 

8- با اینترنت کارکنید و پس از پایان زمان استراحت آن را خاموش‌کنید

در طول مدت استراحت می‌توانید از اینترنت استفاده کنید. به فضای مجازی سر بزنید. موبایل‌تان را روشن کنید و پیام‌ها و تماس‌های ناموفق را چک کنید اما جز در موارد ضروری و فوری، وقت خود را صرف جواب دادن به آنها نکنید. در طول مدت استراحت کارهای موردعلاقه‌تان را انجام دهید اما فقط برای چند دقیقه و بعد دوباره به درس خواندن ادامه دهید. شما با این قطع و وصل، حتی اگر برای چند دقیقه کوتاه هم باشد، احساس بهتری خواهید داشت. این شارژ کوتاه‌مدت، شما را قادر می‌سازد که بیشتر و بهتر تمرکز کنید. ممکن است شما فکر کنید که این کار تمرکز شما را برهم زده و باعث حواس‌پرتی شما می‌شود، اما درنهایت تا زمانی که شما آگاهانه از این زمان استراحت استفاده کنید، قادر به یادگیری بیشتری خواهید بود.

قسمت قبل را می‌توانید در «چگونه تمرکز کنیم؟ [قسمت اول]» ببینید.

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر