انار معجون ضد پیری

آیا انار واقعا در کند کردن روند پیری موثر است؟ آیا خاصیت ضدپیری انار صرفا جنبه‌ی تبلیغاتی دارد؟ حقیقت این است، که قبل از این تحقیقات گسترده‌ای برای این منظور صورت نگرفته بود

آیا انار واقعا در کند کردن روند پیری موثر است؟ آیا خاصیت ضدپیری انار صرفا جنبه‌ی تبلیغاتی دارد؟ حقیقت این است، که قبل از این تحقیقات گسترده‌ای برای این منظور صورت نگرفته بود. در این مقاله، می‌خواهیم نتیجه‌ی تحقیقات گروهی از دانشمندان، درباره‌ی مولکول‌های سازنده‌ی انار و خواص این میوه‌ی شگفت‌انگیز را  بررسی کنیم . در ادامه‌ی این مقاله با بنیتا همراه باشید.

این تحقیق حاصل همکاری دو تیم تحقیقاتی از کمپانی‌های «EPFL» و «Amazentis» بوده است. نتایج اولیه‌ی این تحقیقات نشان داد، زمانی که مولکول‌های انار به داخل بدن می‌روند؛ این توانایی را به سلول‌های عضلانی می‌دهند که در مقابل میکروب‌هایی که باعث تخریب عضلات می‌شوند مقاومت کنند.

خواص انار

 

همانطور که سن انسان‌ها بالا می‌رود سلول‌های بدن نیز به کمک اندامکی، درون سلول‌های خود اقدام به جوانسازی بافت‌ها می‌کنند. اما زمانی که میتوکندری دیگر نتواند کار خود را درست انجام دهد روند پیری شروع می‌شود و باعث تخریب بافت‌ها و اندام‌های سالم بدن می‌شود همچنین افزایش میتوکندری‌های ناکارآمد در سلول هم می‌تواند باعث پیری و تخریب بافت‌های بدن شود.

محققان موفق به شناسایی مولکولی شده‌اند که به تنهایی، توانایی این را دارد که بتواند میتوکندری‌های معیوب و ناکارآمد را از بین ببرد و میتوکندری سالم را در سلول‌ها جایگزین آن کند. این سلول که یورولایتین-آ (urolithin A) نام دارد کشف بزرگی در این زمینه به حساب می‌آید. این تنها مولکول شناخته شده است که قادر به انجام این کار است. طبق اعلام محققان، این ماده کاملا طبیعی است و اثر آن بسیار زیاد و قابل لمس است.

تیم تحقیقاتی، برای اثبات فرضیه‌ی خود از کرم نماتد سی الگانس (nematode C. elegans) استفاده کرد. این جانوران در این گونه تحقیقات بسیار پرطرفدار هستند؛ زیرا این کرم‌ها بین 8 تا 10 روز به سن پیری می‌رسند و روند پیری و سالخوردگی آن‌ها به نسبت راحت‌تر قابل مشاهده و بررسی است. کرم‌های لوله‌ای که در معرض ماده‌ی یورولیتین-آ قرار داشتند؛ 45 درصد بیشتر نسبت به گروه دیگر عمر کردند و این مسئله نشان می‌دهد که فرآیند بازیافت سلولی، با قدرت در حال انجام است.

این نتایج دلگرم کننده باعث شد که تیم تحقیقاتی این آزمایش را بر روی دیگر حیوانات نیز تکرار کنند تا بتوانند نتایج نزدیک‌تری بر روی بدن انسان را بدست آورد. دو گروه موش با سنی مشخص را مورد مطالعه قرار دادند و باز هم نتایج نسبتاَ مشابهی حاصل شد. موش‌هایی که در معرض مولکول یورولایتین-آ  قرار داشتند تا 42 درصد مقاومت بیشتری در مقابل پیری از خود نشان دادند.

فواید انار

 

پیش از بازگشت به بحث انار، باید بگوییم که انار خود دارای این مولکول نیست و نوعی مولکول دیگر دارد که در بدن، به کمک میکروب‌های مفیدی که در روده‌ی جانواران زندگی می‌کنند، تبدیل به این ماده‌ی ضد پیری می‌شود. به همین منظور با توجه به نوع جانور و میزان میکروب‌های بخصوص موجود در سیستم گوارش جانور، می‌توان طیف گسترده و متفاوتی از یورولایتنین-آ را در در میان جانواران یافت. حتی این میزان می‌تواند در یک گونه و بین افراد یکسان نیز متفاوت باشد. در بعضی از افراد، این میکروب‌ها در روده و سیستم گوارشی آن‌ها وجود ندارد. بنابراین اگر شما یکی از این افراد بد شانس هستید متاسفانه باید بگوییم که آب انار بر روی روند پیری شما تاثیر نخواهد داشت.

اما دانشمندان نا امید نشدند٬ خبر خوب این است که آن‌ها در حال بررسی سیستمی هستند که بتواند یورولایتنین-آ را به صورت مستقیم و بدون نیاز به میکروب‌ها به بدن انسان‌ها وارد کنند. در حال حاضر این تحقیقات در بیمارستان‌های اروپا در حال پیگیری است.

پیش‌ساز یورولایتنین فقط در انار موجود نیست؛ بلکه خانواده‌ی توت‌ها نیز دارای این ماده است. با توجه به پیشرفت‌های پیش‌رو انتظار می‌رود به زودی دارو‌هایی موثر برای جلوگیری از ضعف عضلانی و پیری به بازار عرضه شود.

انار خاصیت ضد پیری دارد

 

اما خاصیت ضد پیری انار فقط مربوط به یورولایتنین نیست. هسته‌ی انار دارای مقدار زیادی اسید چرب امگا 5 است. این ماده ضد التهابی قوی است. روغن موجود در هسته‌ی انار با کمک همین خاصیت، آسیب‌های وارده توسط اشعه‌ی ماورای بنفش را کاهش می‌دهد. همچنین هسته‌ی انار نوعی آنتی اکسیدان دارد که برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست مفید خواهد بود.

انار سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی برای سلامت پوست است. انار در تامین تغذیه‌ی سلول‌های پوست نقش مهمی دارد. موادی مانند فسفر و ویتامین ب-2 از مهم‌ترین مواد موجود در انار هستند که در تغذیه‌ی پوست موثر هستند. انار همچنین در تولید کلاژن موثر است. کلاژن مهم‌ترین علت شادابی پوست است. بنابراین نمی‌توان از انار و خاصیت آن برای پوست به سادگی عبور کرد.

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان