میگو یکی‌ از غذاهای دریایی‌ محبوب و یکی‌ از انواع صدف دریایی‌ است. این ماده غذایی حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی مهم است، مانند ید که در بسیاری دیگر از مواد غذایی کمتر یافت می‌شوند. اما نگرانی‌هایی نیز برای مردم وجود دارد از این جهت که میگو حاوی کلسترول بالا است و همینطور این موضوع که شاید میگو پرورشی برای سلامتی اثر منفی‌ نیز داشته باشد. در این مقاله به خواص مهم میگو و اثر آن بر سلامتی پرداخته شده است.

میگو غذای کم کالری و در عین حال سرشار از مواد مغذی است

میگو دارای خواص غذایی فوق‌العاده است. این ماده غذایی کالری بسیار پایین دارد و در 85 گرم میگو فقط 84 کالری انرژی وجود دارد و کربوهیدرات موجود در این غذا دریایی صفر است، در حدود 90 درصد از کالری موجود در میگو از پروتئین است و مابقی از چربی. در همین میزان از میگو در حدود 20 نوع ماده مغذی شامل ویتامین و مواد معدنی وجود دارد که در حدود 50 درصد نیاز بدن به بسیاری از آنها را تامین می‌کند. از مواد معدنی مهم موجود در میگو می‌توان به  سلنیوم، آهن، فسفر، روی و منیزیوم اشاره کرد.

علاوه بر آن میگو حاوی ید نیز هست که  کمبود آن ه روی فعالیت تیروئید و مغز اثر می‌گذارد. درون میگو همین طور اسید چرب امگا 6 و امگا 3 نیز یافت می‌شود که دارای اثر ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدنی قوی هستند.

میگو حاوی کلسترول است

درون میگو کلسترول وجود دارد ولی‌ نیاز به نگرانی نیست، چرا که نوع کلسترول موجود در غذاهای دریایی‌ از جمله میگو از کلسترول خوب است. ولی‌ مهمترین نکته در مورد کلسترول موجود در غذا آن است که به ندرت سبب می‌شود تا کلسترول خون در افراد افزایش پیدا کند چرا که بدن فقط یک سوم کلسترول خود را از غذا تامین می‌کند. بهترین توصیه به افرادی که کلسترول بالا دارند ورزش کردن است به همراه کاهش وزن.

از خواص مهم دیگر میگو خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن است. درون میگو نوع خاصی‌ از آنتی‌اکسیدان به نام استگزانتین وجود دارد که نوع کراتنوئید است، این ترکیب شیمیایی علت رنگ قرمز میگو نیز  هست. مصرف این ماده سبب کاهش میزان التهاب در داخل بدن می‌شود که با کاهش کلسترول خطر بروز بیماریهای قلبی عروقی را نیز کم می‌کند.

آیا میگو پرورشی مضر است

در بسیار از موارد از آنجا که صید میگو محدود است میگو موجود پرورشی است. مانند سایر گونهای دریایی برای نگهداری و پرورش میگو از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود، اما نکته مهم این است که اگر این محصولات به تأیید وزارت غذا و دارو رسیده باشد و تاییدیه سلامت داشته باشد جای هیچ نگرانی نیست.