۹ خوراکی سالم که باعث جوش زدن شما می‌شود

توجه به داشتن یک پوست شفاف و بدون جوش و آکنه معمولا در دوران بلوغ به اوج خود می‌رسد. این حساسیت در دختران خیلی بیشتر است و معمولا سعی می‌کنند با انتخاب یک رژیم غذایی سالم و رعایت بهداشت پوست از بروز جوش و آکنه بر روی پوست جلوگیری کنند

9 خوراکی سالم که باعث جوش زدن شما می‌شود

توجه به داشتن یک پوست شفاف و بدون جوش و آکنه معمولا در دوران بلوغ به اوج خود می‌رسد. این حساسیت در دختران خیلی بیشتر است و معمولا سعی می‌کنند با انتخاب یک رژیم غذایی سالم و رعایت بهداشت پوست از بروز جوش و آکنه بر روی پوست جلوگیری کنند. اما گاهی‌اوقات علی‌رغم تمام تلاش‌تان برای داشتن تغذیه سالم باز هم ممکن است دچار آکنه و جوش بشوید. درست زمانی که تصمیم می‌گیرید یک برنامه غذایی سالم انتخاب کنید تا بتوانید پوست صاف و شفافی داشته باشید، متوجه می‌شوید که باز هم اوضاع فرقی نکرده است.

ممکن است شما ترجیح بدهید برنامه‌ی ده مرحله‌ای زیبایی پوست را دنبال کنید یا یک رژیم ساده‌ را برای شفافیت پوست خود انتخاب کنید، اما باید بدانید برای داشتن چهره‌ای بازتر روش‌های متفاوت‌تر و کارآمدتری را نیز امتحان کنید. در واقع درمان پوست باید از درون شما شروع بشود. هرچیزی که می‌خورید و رژیم غذایی روزانه‌ی شما به‌طور مستقیم روی پوست‌تان تأثیر می‌گذارد. اگر می‌خواهید از شر جوش‌های غیرمنتظره خلاص شوید، باید توجه داشته باشید که یک سری خوراکی سالم وجود دارد که با اینکه ارزش غذایی بالایی دارند، ولی ممکن است در برخی از افراد باعث بروز آکنه و جوش شوند. با ما باششید تا با این خوراکی‌ها آشنا شوید.

1. سویا

سویا ماده‌ی غذایی مفیدی است که می‌تواند جایگزین مواد غذایی ناسالم در رژیم غذایی روزانه شود، اما باید توجه داشت که مصرف زیاد آن، ‌ممکن است تأثیرات نامطلوبی روی پوست‌ داشته باشد.

همچنین براساس تحقیقات نشریه‌ی تایم،‌ 90 درصد محصولات سویا در جهان اصلاح‌شده و یا دست‌کاری‌شده‌ی ژنتیکی هستند و به‌همین‌خاطر بهتر است در مصرف آن احتیاط کنید. در این پژوهش عنوان شده است که مصرف سویا می‌تواند موجب اختلال در تعادل هورمون‌های بدن شود و همین نداشتن توازن هورمونی زمینه را برای بروز آکنه، جوش و یا حتی چروکیدگی پوست به‌خصوص در بانوان فراهم می‌کند.

2. آجیل

آجیل+ جوش صورت

برای داشتن یک بدن سالم نباید در مصرف انواع غذاها حتی غذاهای سالم زیاده‌روی کرد. در اکثر رژیم‌های غذایی، مصرف آجیل در حجم زیاد توصیه می‌شود، اما اگر میزان پروتئین دریافتی شما در این زمینه بیش از نیاز روزانه‌تان باشد، پوست‌تان باید بهای آن را بپردازد.

یک رژیم غذایی غنی و سرشار از امگا3 و امگا6 حاوی اسیدهای چرب ضروری برای بدن است، اما مصرف برخی از آجیل‌ها موجب می‌شود سطح امگا6 به‌شدت افزایش یابد. بسیاری از اسیدهای چرب موجود در امگا6 که در رژیم‌های توصیه‌شده‌ی غربی به‌دلیل پروتئین بالا توصیه می‌شوند، می‌توانند موجب بروز جوش و قرمزی در پوست شوند. گردو، آجیل کاج و بادام حاوی مقادیر بالایی امگا6 هستند.

3. میگو

یکی دیگر از موادی که می‌تواند موجب تشکیل جوش بر روی پوست شود، مصرف زیاد یُد است. میگو و برخی از غذاهای دریایی حاوی مقدار زیادی ید هستند. این مواد اگرچه کالری پایینی دارند، اما به‌دلیل بالا بودن سطح عناصر شیمیایی ممکن است موجب بروز جوش و حساسیت‌های پوستی به‌ویژه در بانوان شوند.

اگر شما تمایل دارید از غذاهای دریایی استفاده کنید، توصیه می‌شود موادی را در سبد غذایی خود بگذارید که میزان اسیدهای چرب آن در سطح متعادلی باشد، مانند ماهی سالمون. این کار باعث می‌شود نه رژیم غذایی‌تان را زیر پا بگذارید و نه دچار جوش و حساسیت‌های پوستی شوید.

4. نان سبوس‌دار

نان سبوس‌دار خیلی بهتر از نان تهیه‌شده با آرد سفید است. اگرچه استفاده از نان سبوس‌دار برای سلامت بدن بسیار مفید است، به‌دلیل دست‌کاری‌های ژنتیکی ممکن است تعادل هورمونی بدن دچار اختلال شود و مشکلاتی برای پوست بدن به‌خصوص در افرادی که پوست حساسی دارند، ایجاد شود. استفاده از گندم سبوس‌دار و یا جو پوست‌نشده همیشه هم برای سلامتی خوب نیست و ممکن است گاهی موجب بروز حساسیت‌ شود. استفاده از مواد غذایی سرشار از ویتامین B می‌تواند در بهبود این حساسیت‌های پوستی کمک کند.

5. شیر

لبنیات اهمیت زیادی در سلامت بدن دارند و مواد مغذی لازم برای استحکام استخوان‌ها را تأمین می‌کنند، اما باید توجه داشت که براساس تحقیقات مؤسسه WebMD لبنیات سرشار از تستوسترون هستند. مقدار بالای این هورمون در خون با تحریک غدد بدن، میزان تجمع چربی را افزایش می‌دهد. تجمع چربی نیز زمینه را برای بروز جوش و آکنه‌های پوستی به‌خصوص در افرادی که پوست چربی دارند، فراهم می‌کند.

پیشنهاد می‌شود مصرف لبنیات و خامه‌های پرچرب را کم کنید و برای دریافت میزان کلسیم موردنیاز بدن از کلم و کلم‌بروکلی در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

6. آگواو

آگواو+ جوش و آکنه

به‌نظر می‌رسد این گیاه جایگزین بسیار مناسبی برای شیرین‌کننده‌های مختلف و شکر باشد. براساس نظریه‌‌ی یک متخصص تغذیه، بیش از 90 درصد گیاه آگواو از قند فروکتوز تشکیل شده است. فروکتوز نه‌تنها برای کبد بسیار مضر است، بلکه می‌تواند موجب بروز جوش، آکنه و حتی اگزما نیز شود، که علائم آن خارش پوست، خشکی و پوسته‌پوسته شدن آن است. اگر دوست دارید دندان‌هایی سالم و پوستی شفاف و بدون جوش داشته باشید، بهتر است این ماده‌ی غذایی را از برنامه‌ی روزانه‌ی خود حذف کنید. عسل محلی، شربت افرا و دیگر شیرین‌کننده‌های سنتی گزینه‌های خوب و سالم‌تری هستند که می‌توانید جایگزین آگواو بکنید.

7. غلات

صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی در روز است، به‌همین‌خاطر از بهترین و سالم‌ترین مواد غذایی برای این وعده استفاده کنید.

برخی از غلات را به‌عنوان مواد سالم، طبیعی و پرانرژی می‌شناسیم، اما باید بدانید در برخی از غلات، شاخص قند خون (شاخص گلیسمی) بالاست. این شاخص تعیین‌کننده‌ی میزان انسولین و قندخون است. براساس پژوهش‌های مؤسسه لایو استرانگ (Livestrong) هرچه شاخص گلیسمی غلات بالاتر باشد، احتما بروز جوش و چین‌وچروک پوست نیز بیشتر می‌شود.

میزان غلات مصرفی در وعده‌ی صبحانه را به‌دقت بررسی کنید. اگر شاخص گلیسمی آن بالاست، سعی کنید خودتان در خانه با جو دوسر یا کینوا (Quinoa) صبحانه‌ای خوشمزه درست کنید.

8. آب‌میوه

مصرف آب‌میوه کمک زیادی به کاهش استرس‌های روزانه می‌کند و در نتیجه پوست شاداب‌تری نیز خواهید داشت.

فقط آب‌میوه‌های 100 درصد طبیعی را برای مصرف انتخاب کنید. براساس تحقیقات مؤسسه‌ی سلامت، بسیاری از تولیدکنندگان آب‌میوه از شکر در تولیدات خود استفاده می‌کنند. هرچند ممکن است وجود شکر ضرر نداشته باشد، اما در برخی افراد ممکن است باعث بروز آکنه، جوش و یا دیگر حساسیت‌های پوستی شود. بنابراین، فقط از آب‌میوه‌های کاملا طبیعی استفاده کنید، به ویژه آب‌میوه‌هایی که با استفاده از آبمیوه گیری پرس سرد گرفته می‌شوند، چون میزان بیشتری از آنزیم‌ها و مواد مغذی در آنها باقی می‌ماند. توجه داشته باشید که حذف شکر از رژیم‌ غذایی یعنی خداحافظی با جوش‌های مزاحم.

9. توت‌فرنگی

توت‌فرنگی و تأثیر آن بر روی پوست

توت‌فرنگی میوه‌ای خوشمزه و خوش‌طعم است. اگر در رژیم‌غذایی خود دنبال مصرف یک میوه خوشمزه و شیرین هستید، توت‌فرنگی را فراموش نکنید، اما بهتر است زیاده‌روی نکنید.

توت‌فرنگی با داشتن مقدار زیادی ویتامین C برای شفافیت پوست و طول عمر بسیار مفید است، اما ممکن است در برخی از افراد موجب قرمزی و حساسیت پوستی به‌خصوص در اطراف بینی و دهان شود.

همان‌طور که قبلا هم گفتیم رعایت اعتدال در مصرف مواد غذایی اهمیت زیادی دارد. فراموش نکنید برای داشتن پوستی صاف، شفاف و شاداب باید به نوع غذایی که می‌خوریم هم اهمیت زیادی بدهیم.

منبع thisisinsider
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان