عدم تحمل لاکتوز و دلایل آن

بعضی از افراد به دلیل نداشتن آنزیم لاکتاز در بدنشان بعد از مصرف محصولات لبنی دچار مشکل می‌شوند و این نشان می‌دهد بدن آن‌ها دچار عدم تحمل لاکتوز است. آنزیم لاکتاز در بدن به جذب و تجزیه لاکتوز موجود در لبنیات که در واقع همان قند موجود در آن‌ها است کمک می‌کند.

عدم تحمل لاکتوز و دلایل آن

بعضی از افراد به دلیل نداشتن آنزیم لاکتاز در بدنشان بعد از مصرف محصولات لبنی دچار مشکل می‌شوند و این نشان می‌دهد بدن آن‌ها دچار عدم تحمل لاکتوز است. آنزیم لاکتاز در بدن به جذب و تجزیه لاکتوز موجود در لبنیات که در واقع همان قند موجود در آن‌ها است کمک می‌کند.

هنگامی که فرد نتواند لاکتوز موجود در شیر و دیگر محصولات لبنی را هضم کند اصطلاحا می‌گویند فرد دچار عدم تحمل لاکتوز شده است. بدن این افراد بعد از مصرف محصولاتی که دارای لاکتوز هستند از خود واکنش‌هایی مانند معده درد و اسهال را نشان می‌دهد و دستگاه گوارش را درگیر می‌کند. در افرادی که به شیر آلرژی دارند به محض خوردن شیر، سیستم ایمنی بدن لاکتوز موجود در آن را یک مهاجم خارجی فرض می‌کند و با آن مبارزه می‌کند. از علائم نشان دهنده حساسیت به شیر می‌توان به خس خس سینه، اسهال و استفراغ اشاره کرد.

دو نوع عدم تحمل لاکتوز وجود دارد. نوع اول آن که نوع شایع آن است از طریق ژن منتقل می‌شود و ارثی است. این مشکل 5 تا 17 درصد از جمعیت اروپا، 44 درصد از  جمعیت آمریکا و 60 تا 80 درصد از جمعیت آفریقا را درگیر کرده است. 

نوع دوم این مشکل کمتر از نوع اول آن رواج دارد و به دلیل بیماری‌های معده یا بیماری‌هایی مانند سلیاک در بدن به وجود می‌آید. زیرا هنگامی که دیواره روده ملتهب می‌شود باعث کاهش موقت تولید لاکتاز در بدن می‌شود.

عدم تحمل لاکتوز

 
علائم عدم تحمل لاکتوز

اگر فردی که این مشکل را دارد بدن خود را مود بررسی قرار ندهد و عدم تحمل لاکتوز خود را کنترل نکند مشکلات گوارشی جدی مانند نفخ، گرفتگی عضلات شکم، گاز معده، اسهال، کاهش وزن نا خواسته، استفراغ مداوم، مدفوع سیاه، اسهال خونی، درد در ناحیه معده و درد هنگام عمل دفع برای آن‌ها به وجود می‌آید. علاوه بر آن دچار تب و خستگی مداوم می‌شوند و با خوردن غذا درد معده آن‌ها تشدید می‌شود.

 گاهی مشکلات این افراد در هنگام استفاده از لبنیات بیش از حد است و لازم است که فرد را به اورژانس منتقل کرد. به دلیل اینکه لاکتوزی که این افراد وارد بدن خود می‌کنند هضم نمی‌شود و در روده کوچک باقی می‌ماند آب در مجاری دستگاه گوارش به حرکت در می‌آید و این اتفاق باعث بروز اسهال در این افراد می‌شود. لاکتوزها بعد از اینکه به کولون می‌رسند توسط باکتری‌های روده تخمیر می‌شوند و باعث به وجود آمدن اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه می‌شوند و به همین دلیل نفخ و باد شکم برای این افراد به وجود می‌آید.

شدت این علائم در بدن هر فرد با توجه به میزان لاکتوز وارد شده به بدن آن‌ها و میزان تحمل لاکتوز هر شخص متفاوت است. افراد مبتلا به این مشکل بهتر است از انواع کره، پنیر و سس آن، خامه، شیر، دوغ و غذاها و شیرینی‌جاتی که در آن‌ها شیر وجود دارد دوری کنند.

بیشتر بخوانید:

ماست پروبیوتیک‌لاکتیویا و اهمیت مصرف آن برای گوارش

فواید پروبیوتیکها و نقش درمانی آن‌ها

اثرات مثبت پروبیوتیکها برای بانوان چیست؟

نقش پروبیوتیک‌ ها در دستگاه گوارش
 

چگونه می‌توان با عدم تحمل لاکتوز مبارزه کرد؟

 اگر شما جز افرادی هستید که نمی‌توانید محصولات لبنی را از برنامه غذاییتان حذف کنید بهتر است با کمک راه‌های درمان طبیعی مشکل خود را حل کنید.

می‌توانید میزان شیر روزانه خود را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کنید و سعی کنید آن را با مواد غذایی دیگر مصرف کنید. خوب است بدانید مصرف ماست و پنیر برای این افراد راحت‌تر است و بهتر تحمل می‌شوند زیرا مقداری از لاکتوز موجود در آن‌ها طی فرآیند آماده سازی تجزیه می‌شود. یکی دیگر از راه‌هایی که این افراد می‌توانند برای مصرف لبنیات پیش بگیرند مصرف محصولات پروبیوتیک است. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان